Jojoleden - stegjärn & isyxa?

Hej,
Kan du visa mig de stegjärn som väger 360 gram? Har googlat och de lättaste jag har hittat vägger ca. 600 gram, liknande dom som Johanna länkade till. Eftersom mina 2 medvandrare har skaffat stegjärn så tänker jag att det är bäst att jag också gör det.
Vilket datum har du tänkt att vandra Trepassleden?
Mvh Veni

Länken har du redan fått av Joanna. :)
Det beror på var vi ska börja vandra.
Gissar 24 eller 25e juli från Unna Räita. Vi bestämmer oss när det närmar sig.
 
om du tappar balansen på sluttande is och börjar glida måste du ha en isyxa och ha övat att använda den för att kunna stanna
Tips på bra isyxa som är lätt? :)
Jag är själv ofta ute på turer med isyxa och stegjärn, men klarade mig alltså med god marginal utan på Trepassleden. De snöfält/småglaciärer som var branta nog att framkalla tanken på self-arrest var ändå inte tänkbara att röra sig ensam på p g a sprickor.
Kombot lätta stegjärn+stav är naturligtvis en kompromiss och inget för branta isrännor och traverser där man inte "får" falla, men skönt ibland på "snälla", flacka genvägar till snöfält, när man vill slippa tugga blockstensöken :). Själv har jag i o f s fått träna self-arrest med stav för skidåkningsbruk, men det är både svårare och osäkrare än med en riktig yxa.

Jag har ju utgått ifrån att du kan använda isyxa/stegjärn, eftersom du funderar på att ta med dem, men annars håller jag med JMel om att man antingen har övat self-arrest så tekniken sitter i ryggmärgen, eller lika gärna kan lämna isyxan hemma - och låta bli att gå på ställen där den skulle behövas.
Egentligen gäller samma sak stegjärnen, men där är jag kanske personligt överkänslig efter att ha bevittnat ett antal tillbud och en mycket otäck olycka med en ovan användare. Detaljer i post #3 och #5 i denna tråd.

Förlåt om allt detta är självklarheter för dig, men det är kanske fler som läser tråden.

Till tips på yxa då: Jag funderar faktiskt själv på att skaffa en lättare och modernare i stället för min antika, älskade men tunga trotjänare, och sneglar lite på den här. Visserligen primärt för skitouring och i kortaste laget, om du är lång, men jag är inte det och den känns tänkbar för turer där den mest är med "för säkerhets skull".
Någon som testat, annat än för just skitouring?
 
Hmm, tror efter det jag läst angående det Joanna hänvisade till att jag inte skaffa stegjärn och istället scrambla mig uppför stensluttningen.
Mvh Veni
 
Hmm, tror efter det jag läst angående det Joanna hänvisade till att jag inte skaffa stegjärn och istället scrambla mig uppför stensluttningen.
Mvh Veni
Det finns som sagt kompromissalternativ. Man kan ju ta med lätta "turist-stegjärn" eller microspikes för de gånger de underlättar, men ändå avstå från att ge sig ut på branta och/eller osäkra ställen. TS (och du?) ska ju göra turen rätt tidigt på sommaren. Jag skulle ta reda på snöläget precis före avfärd och avgöra då, om jag tycker det är värt den lilla extravikten.
 
Det finns som sagt kompromissalternativ. Man kan ju ta med lätta "turist-stegjärn" eller microspikes för de gånger de underlättar, men ändå avstå från att ge sig ut på branta och/eller osäkra ställen. TS (och du?) ska ju göra turen rätt tidigt på sommaren. Jag skulle ta reda på snöläget precis före avfärd och avgöra då, om jag tycker det är värt den lilla extravikten.

Hej Joanna,
jag ska vandra Trepassleden i början av September, då är det nog barsmält. Kollade på en del berättelse med bilder och då var det också barsmält. En av de gick med stegjärn och partnern gick på stenarna. Året efter återkom de men gick från andra hållet och då hade även hon skaffat sig stegjärn. Med den anledning skaffade sig mina medvandrare också stegjärn. Jag trodde det är bara att sätta på stegjärnen och går raka vägen uppför & nerför passet men jag har förstått att det krävs mer än så. Vidare undrar jag, du skriver om en vandringsstav, jag hade tänkt att vandra med vanliga aluminium stavar som jag använt vid de senaste åren. Men jag antar att du menar något mer stabilare, eller? Det finns också stavar kombinerat med isyxa, jag har inte sett sådana men läst om dom. Skulle det vara något alternativ?
Mvh Veni
 
Hmm, tror efter det jag läst angående det Joanna hänvisade till att jag inte skaffa stegjärn och istället scrambla mig uppför stensluttningen.
Mvh Veni

Jag valde scramblingalternativet på min tur i augusti förra året, och det gick finfint. Fick ta i med händerna på något ställe och ta någon hög fotplacering på något annat, men det var trivsamt och lätt. Jag valde att gå ännu lite längre till höger än där de lösa stenarna var, och höll mig i stället på de fastare partierna.
 
Hej Veni :)
Svårt, detta! Nu får jag dåligt samvete för kanske överdriven skrämselpropaganda. Det är klart att man kan ha nytta av någon sorts lätta stegjärn, bara man inser deras (och sina egna!) begränsningar och inte lockas ut i alltför svår terräng i den känsla av falsk säkerhet, som de kan ge.
Men det finns ju gott om både stabila och flacka snöfält där det inte är farligt att falla, ett plötsligt temperaturfall med ymnigt snöfall och/eller kraftig nedisning, etc, när stegjärn ändå gör det lite enklare och mindre ansträngande att ta sig fram.
Till slut måste det bli personlig avvägning mellan egen förmåga, vilja att bära på lite extra vikt, vald rutt (inkl. utsikter till "plan B"-varianter) och snö/isförhållanden vid tiden för just den turen.

Den stav jag ändå brukar ta med för att kunna vada, rigga min "veranda" mm är denna, dvs en vanlig enkel teleskopstav. De gånger jag inte har med isyxa och ändå behöver tackla enstaka lite brantare snö/ispassager, fäller jag in den tunna nedersta delen helt och använder den i "kompaktläge", vilket ju gör den mycket starkare. Det har funkat tillräckligt bra på sommarturer i nordiska fjäll, även till passövergångar och toppbestigningar, men jag har ju valt väg därefter (och som sagt övat self-arrest även med den utrustningen). Är det en mer alpin tur (typ kamvandring i Höga Tatra en snöig november), så är det självklart isyxa (och vid behov säkring i replag) som gäller.

Jag har spanat lite på s.k. "whippets", som du är inne på. De är tänkta för skidåkare - faller man under åkning, har man ju allra oftast bara stavar, och inte isyxan, i händerna, och då gör de säkert skillnad. Jag är spontant tveksam till om de tillför så mycket på vanliga fotturer, dessutom måste man ju öva in även den bromstekniken. På ställen där jag inte vågar röra mig med vanlig stav vill jag nog ha en riktig yxa. Men jag kanske bara är fördomsfull, för jag har inte kommit åt att testa själv, ens på skidor.
Någon?
 
Senast ändrad:
Tack Joanna, får väl se hur det bli. Det finns tid kvar att fundera men just nu lutar det åt att inte skaffa några stegjärn. Kombinationen stav med isyxa låter intressant. En tjej som vandrade PCT använde en sådan i High Sierras.
Mvh Veni
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.