Jojoleden - stegjärn & isyxa?

Vi ska gå genom jojoleden / och i närheten någon gång under 20-28 juli i år.
Behövs stegjärn och isyxa?
 
Samma fråga ställde jag under min tråd för någon månad sedan men fick inget svar. Jag kommer att bevaka tråden och hoppas du har bättre lycka.
Mvh Veni
 
Ett halvt svar:
Mellan Tarfala och Goubirvagge behövs varken stegjärn eller isyxa. Man får gå en bit över ett brant snöfält, men där klarar man sig med vanlig vandringsstav.
Mellan Goubirvagge och Kaskasvagge torde man inte behöva stegjärn/isyxa heller i slutet av juli.
Hur der ser ut mellan Unna Reita och Kaskasvagge vet jag inte, eftersom jag inte gått där.
 
Jag säger nej. Frågan har varit uppe många gånger, och det handlar framför allt om passagen från Unna-Räita upp till passet där glaciären sägs kunna vara barsmält. Har dock aldrig varit med om det utan det har varit brant sockersnö.

Nästa svårighet är passagen från svarta sjön ner till Tarfala, den har blivit knepigare på senare år för att man måste gå uppe på en moränrygg isf i kanten av glaciären. Dock inget behov av yxa/stegjärn.

Inga svårigheter om man bara tar det lugnt.
 
Jag har gått från söder mot norr - utan stegjärn. Skulle jag göra om turen så skulle stegjärnen med. Lutningen ner mot Räiddavagge på mycket hård packad snö var lite läskig.
/HåkanF
 
Det är väl egentligen bara norra sidan av passet mellan Knivkammaren och Pyramiden, som kan ställa till det, och det måtte väl växla från år till år. Det är hemskt många år sen och jag kanske börjar bli glömsk, men när jag gick där så låg där alldeles bestämt två nästan sammanhängande delvis mycket branta småglaciärer eller kanske snöfält - men nu hittar jag dem inte alls på Lantmäteriets fjällkarta! De har väl inte smält ner helt sen 80-talet???

Den gången (augusti) var de delvis barsmälta, stenhårda, tvärbranta, sprickiga och inget att ge sig ut på ensam, stegjärn eller ej.

Jag tog mig i stället upp "stenvägen" på sidan om (mot Knivkammen). Det var lite scrambling och rätt brant, men inget som jag uppfattade som svårt eller fick mig att längta efter säkring. Men jag är rätt van, hade liten packning, klippan var torr och solen sken.
I riktigt dåligt väder, nedisning på klippan etc hade det varit betydligt svårare.

I övrigt fanns det vad jag minns ett eller annat "ofarligt" snöfält på vägen, där det visst gick att ta sig fram med bara kängor, men det hade ju varit lite enklare med stegjärn. Idag hade jag nog tagit med lätta icke-tekniska stegjärn typ dessa, men nöjt mig med den vadarstav jag ändå har med i stället för en isyxa.

Såvida du ändå inte är ute efter just glaciärvandring, med ett säkringslag och full alpin utrustning, men det låter inte som det är en sådan tur du tänkt dig.
 
Ser ut som det blev olika svar, en del behövs ej och en del "skulle vara bra att ha". väder kan variera också. Om stegjärn inte är alltför tunga kan det vara bra att ha kanske. Men man vill ju inte ta med saker som inte används, blir bara onödigt att bära.

Det jag tänkte ta med är en par stegjärn av aluminium som inte är avsedda för klättring utan för att vandra över hal underlag som lutning av hård snö eller glaciär. Den är väldigt lätt och väger 360 gram per par.

Målet är inte att gå över hårdsnö eller glaciär utan att kunna gå "raka vägen" utan att behöva gå omväg hela tiden. :)

Jag själv har aldrig gått där.
 
Det är väl så att det finns permanenta snöfält, skillnaden mot en glaciär är att en glaciär rör på sig, som Fingal Olsson skulle sagt.
 
Ser ut som det blev olika svar, en del behövs ej och en del "skulle vara bra att ha". väder kan variera också. Om stegjärn inte är alltför tunga kan det vara bra att ha kanske. Men man vill ju inte ta med saker som inte används, blir bara onödigt att bära.

Det jag tänkte ta med är en par stegjärn av aluminium som inte är avsedda för klättring utan för att vandra över hal underlag som lutning av hård snö eller glaciär. Den är väldigt lätt och väger 360 gram per par.

Målet är inte att gå över hårdsnö eller glaciär utan att kunna gå "raka vägen" utan att behöva gå omväg hela tiden. :)

Jag själv har aldrig gått där.

Hej,
Kan du visa mig de stegjärn som väger 360 gram? Har googlat och de lättaste jag har hittat vägger ca. 600 gram, liknande dom som Johanna länkade till. Eftersom mina 2 medvandrare har skaffat stegjärn så tänker jag att det är bäst att jag också gör det.
Vilket datum har du tänkt att vandra Trepassleden?
Mvh Veni
 
Hej,
Kan du visa mig de stegjärn som väger 360 gram? Har googlat och de lättaste jag har hittat vägger ca. 600 gram, liknande dom som Johanna länkade till. (...)
Det finns stegjärn av aluminium som närmar sig de vikterna, t ex dessa. Vet man att man bara ska använda dem på snöfält i fjällen, så funkar de säkert bra och håller rimligt länge. Att jag valde stål beror på att jag ofta rör mig i mixad alpin terräng med inslag av allt mellan snö, blåis, klippa, tunna isskikt på knöligt stenunderlag etc, som alu-stegjärn inte skulle hålla för någon längre stund.
 
Isyxa behövs

om du tappar balansen på sluttande is och börjar glida måste du ha en isyxa och ha övat att använda den för att kunna stanna
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.