Jörnkängor obrukbara, gungskor?!!

Jo det finns ju t ex det här skomakeriet som sätter på Skywalksulan. Under förutsättning att det går att räta ut kängan först då. Det är nog inte den mjuka utan klack jag vill ha igen. Frågan är dock om Skywalk är ett bra alternativ, har hört att den är hal på blöt sten? (Det blir Vibramsulorna på mina Crispi Gran Paradiso också ibland för del delen).

Eller om man skulle ge det mer tid och se om Lundhags kan fixa med en av deras sulor? Säkrare kort..?
Elvah, jag tycker absolut du ska kontakta Mats Håkan Lundhag! Anledning nedan.

När mina trotjänare skulle sulas om, hade Lundhags inte längre tillgång till vare sig Skywalk eller dess efterträdare Commando. Jag ville inte (heller) ha de hårda, uppbyggda sulor de använder till nya modeller (jag ville inte heller ha det dämpande eva-mellanlagret). Enda hyfsat mjuka och "marknära" alternativet med samma gummiblandning som Skywalk/Commando är Wayfinder - se bild - vars mönstring IMHO inte såg förtroendeingivande ut för mer avancerde bergs/fjällturer.

Mats Håkan höll med, undrade hur bråttom jag hade, och föreslog en Vibramsula - Vibram Montagna - som de bara använder för "custom made", och som behövde hämtas från Portugal. Den skulle likna Skywalk, dvs vara lite mjukare och "klibbigare" än de Lundhags vanligen använder. Mönstringen såg också bra ut och jag hade inte bråttom, så jag sa ja. I mitt fall är den, enligt mitt önskemål, monterad utan någon dämpande mellansula, men det valfritt. Skomakaren Jonte gjorde också en del andra specialanpassningar, och jag antar att de även kan åtgärda din eventuellt krympta bindsula.

Det tog en evig tid, men det är alltså den sulan jag nu har på mina "nyfödda" kängor. Jag har bara hunnit gå ett par dagsturer i dem, men så långt känns den precis lagom mjuk, marknära och med fint grepp på både våt och torr klippa.

Mats Håkan hade själv varit nere i Portugalfabriken och kommit hem med denna sula. Jag tror såklart inte att han bara hämtade ett par till just mig, så det troliga är att Lundhags i Järpen just nu sitter på ett litet lager med ovanligt vettiga sulor, som annars inte brukar finnas tillgängliga med kort varsel.

Kan alltså vara värt att höra av sig - hälsa från mig i så fall :) De har gjort ett fantastiskt jobb, och dessutom inte velat ha betalt bara för att det råkat uppstå ett litet missförstånd en gång på vägen.

Hoppas du har den tur jag misstänker är möjlig just nu :)
 

Bilagor

  • Wayfinder.jpg
    Wayfinder.jpg
    625.1 KB · Visningar: 50
Senast ändrad:
Fint, jag får kika på lösning för omsulning så småningom.

Vad gäller det som hänt med mina kängor så kom jag på att jag tvättade jag ur dem invändigt för en tid sedan till följd av att dottern tömt en tandkrämstub i dem. Sköljde ur ordentligt och lät torka i rumstemperatur med tidningspapper i, inga konstigheter, det ska de väl tåla??
 
Anders Dernebo utför enligt DN-artikeln inte längre ens reparationer, men du riskerar inte mycket om du låter någon duktig lokal skomakare titta på kängorna och avgöra om en omsulning (som ju ändå måste ske förr eller senare), ev. kombinerad med någon extra åtgärd typ "utlästning" av bindsulan, skulle lösa problemet.

Jag som också har knepiga fötter skulle absolut prioritera ett sådant räddningsförsök framför en chansning på alternativa kängor, som man inte helt säkert vet att fötterna trivs i under hela fjällturen.

På mina några år gamla Jörnkängor blev sulan oerhört sliten, ja det var alltså den mjuka sulan och inte den stenhårda Vibram Skywalk, och jag bestämde mig för att låta sula om dem. Jag försökte, naturligtvis utan att lyckas, att kontakta Jörnkängan. Jag ville inte bara skicka utan att ha fått någon som helt bekräftelse på att de tog emot och tänkte leverera. Försökte också få kontakt med Allmogejakt där jag köpte mina kängor, och efter många försök fick jag ett mycket kortfattat svar när jag ringde tidigt en morgon och förmodligen väckte honom. Svaret löd: -Skicka till Jörn!

Som tur var, med tanke på det som senare stod i DN-artikeln, att de inte ens utför reparationer utan bara låter inskickade kängor samlas på hög, kom jag mig inte för med att skicka. Det kändes lite kymigt att bara skicka utan föregående kontakt, och så kom då DN-artikeln och denna tråd.

Mina kängor fick alltså åka till Borlänge i stället för till Jörn. Det visade sig att de tillhandahåller inte bara de sulor som Jörnkängan gör, de de på https://skomakerireboot.se/collections/jornkangan kallar för Tuya respektive Skywalk, utan även en annan Vibramsula kallad Overland, som då ska ha bättre slitstyrka än mjuksulan Tuya och vara mjukare än den närmast outslitliga men ack så hårda Skywalksulan. Jag valde alltså Overland.

Idag hämtade jag paketet med mina kängor och jag har såklart bara provat dem några steg här hemma, men de känns verkligen sköna. Förutom sulningen ingick ångtvätt och smörjning och såvitt jag kan bedöma har de gjort ett utmärkt jobb. Inte gratis men...

Med tanke på Jörnkängans obefintliga kundvård känns det som en bra affärsidé att reparera Jörnkängor.
 
Ingångna passande kvalitets skodon av reparerbar modell, skall alltid, repares vid behov, det blir bäst och billigast i längden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Karolina P Modifiera Jörnkängor = helgerån? Kläder 25
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
FBJTOR Jörnkängor, Hjälp! Kläder 22
hallonraden jörnkängor Kläder 20
mattes Jörnkängor Kläder 1
Jörnkängor Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.