Jörnkängor obrukbara, gungskor?!!

Mina ynka 5 år gamla Jörnkängor tycks ha böjt sig fullständigt, som båtar. Inte bara i fram-bak-riktningen utan också i sidled!! De gungar åt alla håll! Riktiga gungskor!!!? Sulan håller dessutom på att desintegrera sig.
20220604_163247.jpg
20220604_163302.jpg
20220604_163227.jpg
20220604_163328.jpg


Ja, vad säger ni? Jag är mållös.
 
Antar att de legat i garderoben ett bra tag eftersom att du plötsligt upptäckt detta?

Mina brukar återhämta sig litet när jag börjar använda dem, och jag upplever det inte som ett problem egentligen.

Kan du plocka lös bitar från sulan med naglarna? Jag tycker inte att sulan ser slutkörd ut, men det är svårt att bedöma på en bild.
 
Antar att de legat i garderoben ett bra tag eftersom att du plötsligt upptäckt detta?

Mina brukar återhämta sig litet när jag börjar använda dem, och jag upplever det inte som ett problem egentligen.

Kan du plocka lös bitar från sulan med naglarna? Jag tycker inte att sulan ser slutkörd ut, men det är svårt att bedöma på en bild.
Nej inte alls legat i garderoben, men det har väl skett gradvis så först nu när jag "närstuderade" dem vid infettning som jag såg det här. Faktum är att jag inte alls tänkt på det, det var någon annan som sa "åh så fina och välvårdade gamla kängor, de har verkligen gjort sitt, men nu är sulorna som båtar..." Därefter har jag själv börjat se det..

De gungar ju i sidled. Det har jag inte tänkt på förrän idag. Det är ju som att gå på balansbollar! De är välvda både fram-bak och i sidled. Helt runda. Det förklarar en känsla jag haft att de varit lite instabila och att greppet känts rätt kasst.

Sista bilden, vänsterkanten. Det går att plocka av bitar. Ytan under sulan känns ungefär som sammet.
 
Senast ändrad:
Hej. Vilken storlek har du på fötter? Jag har ett par jörn kängor du kan få köpa!

F4078B5B-6C43-4750-AE40-2F35B4386033.jpeg


Strl 230/245. Använda ca 12km efter det här fotot.
 
Vill minnas att det här problemet beror på att läderkärnan i sulan torkar och krymper. Testa att fukta upp dem varsamt och se om de sträcker ut sig igen?
Antingen genom att gå dig svettig i dem, eller kanske lägga något fuktigt i dem. Inte flera dagar i sträck eller så, du vill ju inte ha mögelproblem.
Annars är det kanske läge att sula om dem helt enkelt?
Men vänta på att erfaret folk kommer med i tråden. Synd på bra kängor att riskera något.
 
Anders Dernebo utför enligt DN-artikeln inte längre ens reparationer, men du riskerar inte mycket om du låter någon duktig lokal skomakare titta på kängorna och avgöra om en omsulning (som ju ändå måste ske förr eller senare), ev. kombinerad med någon extra åtgärd typ "utlästning" av bindsulan, skulle lösa problemet.

Jag som också har knepiga fötter skulle absolut prioritera ett sådant räddningsförsök framför en chansning på alternativa kängor, som man inte helt säkert vet att fötterna trivs i under hela fjällturen.
 
Anders Dernebo utför enligt DN-artikeln inte längre ens reparationer, men du riskerar inte mycket om du låter någon duktig lokal skomakare titta på kängorna och avgöra om en omsulning (som ju ändå måste ske förr eller senare), ev. kombinerad med någon extra åtgärd typ "utlästning" av bindsulan, skulle lösa problemet.

Jag som också har knepiga fötter skulle absolut prioritera ett sådant räddningsförsök framför en chansning på alternativa kängor, som man inte helt säkert vet att fötterna trivs i under hela fjällturen.

Jo det finns ju t ex det här skomakeriet som sätter på Skywalksulan. Under förutsättning att det går att räta ut kängan först då. Det är nog inte den mjuka utan klack jag vill ha igen. Frågan är dock om Skywalk är ett bra alternativ, har hört att den är hal på blöt sten? (Det blir Vibramsulorna på mina Crispi Gran Paradiso också ibland för del delen).

Eller om man skulle ge det mer tid och se om Lundhags kan fixa med en av deras sulor? Säkrare kort..?
 
Senast ändrad:
Ja leta upp en bra skomakare. En gammal man i blå rock med glasögon och med en trång butik fylld med maskiner och sulor och läderdelar. Ta sen med en rulle silvertejp.
 
Nu sett på bilderna och yttersulan verkar blivit för gammal då är ju övrigt jobb ej meningsfull.
Jag sätter skoblock i kängor för skidåkning men även i gå kängor.
Men du måste anv dessa ganska mkt för att bli som dessa mistänker man och då ej något annat än normalt.
Det skadar nog inte att rengöra dem ordentligt även i sulan när man anv ställer undan dem för en längre tid.
Jag hade ett par lite anv fin skor med Polyuretansula som borde vara bland det hållbaraste men från ett år till nästa var sulan helt upplöst utan att något syntes när de anv klart året före.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Karolina P Modifiera Jörnkängor = helgerån? Kläder 25
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
FBJTOR Jörnkängor, Hjälp! Kläder 22
hallonraden jörnkängor Kläder 20
mattes Jörnkängor Kläder 1
Jörnkängor Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.