Jörnkängan: sula och storlek?

660 gram enkel känga i storlek 240. Inklusive lite kvarbliven väta från gårdagens premiärtur som föregicks av blötläggning, samt inklusive 1/4 burk Gammeldags lädersmorning.

Väldigt ungefärlig vikt då jag inte är hemma vid gramvågen utan använt en gammal manuell hushållsvåg.

Tack för svar! :)

Mina Lundhags Professional Mid, storlek 43, väger 750 gram per sko.

Då är Jörn inte så mycket lättare men de flesta verkar upplever det så. Jag tvivlar inte på upplevelsen men undrar om det är något i konstruktionen (högre tyngdpunkt?) som gör att de upplevs så lätta.

Synd tycker jag som letar alternativ till löparskorna för den där kalla sena blöta höstvandringen.

Mina med längd 245. De är ju höga så att jämföra med låga är fusk ;)

Bilagor

• IMG_0635.jpg
    IMG_0635.jpg
    34.5 KB · Visningar: 1,649

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
Hej!
Är det någon som har någon uppfattning om relationen mellan Jörnkängans millimeterstorlekar och M90-kängans dito? Har ett par gamla M90 som storleksmässigt är fantastiska, och det vore ju behändigt att helt enkelt kunna köpa Jörns m/96 i samma storlek.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips