Jörnkängan: sula och storlek?

Jag är nöjd!

Jag följde mätinstruktionerna på allmogejakts hemsida, och beställde enligt dem i mitten av förra sommaren. Jag använder en tunn ullstrumpa och en tjockare ullsocka, typ raggsocka i mina och det blir perfekt. I början hade jag lite bekymmer med tendens till skavsår på utsidan av ena foten, precis under fotknölen, men efter att jag bytt innersula till Lundhags Beta Fit Insole och gått några mil passar de numera helt perfekt. Jag tror att lundhagssulan lyfte foten några mm i kängan och det hjälpte.

Instämmer med föregående om att kängan upplevs som väldigt smidig och lätt. Jag valde den dyrare Vibramsulan och har hittills inte upplevt den som hal.
 
Så dina fötter är 231 mm och du råddes köpa kängor i stl 245 som är 260 mm långa - 3 cm längre än dina fötter? Du säger att dessa är stl 38.

Kan du kolla innermåttet på dina kängor? :)

Sulan som ligger i är 245mm, har mätt med linjal. Står även 245 på själva sulan.

Så en med 231mm får en sula på 245, alltså +14mm.

Kan tänka mig att de rekommenderar typ +15mm för stt ha rum med sockar och fötter som sväller lite när de blir varma...
 
Sulan som ligger i är 245mm, har mätt med linjal. Står även 245 på själva sulan.

Så en med 231mm får en sula på 245, alltså +14mm.

Kan tänka mig att de rekommenderar typ +15mm för stt ha rum med sockar och fötter som sväller lite när de blir varma...

Nu blev det klarare. :) Men vad konstigt, då är de inte konsekventa i sina märkningar eller så har de bytt system. Den 255 långa kängan som jag nog köper är märkt 240. Din 245 långa är märkt 245? Eller är det olika märkning på känga och innersula?
 
De görs med Skywalk (klack) eller Vibram (utan klack).

Tog du kängor med ditt mått enligt tillverkarens rekommendationer? Eller la du på extra?

Har aldrig funderat på det där med olika sulor!??! Mina har en lätt markerad klack men inte mer. Något mer markerad efter omsulning.

Jag fick rita av konturen av fötterna på varsitt A4-papper, mäta måttet över vristen och sedan la tillverkaren på lagom mycket på både längd och bredd.
 
Hej, jag gick lite i samma tankar som du för 4 år sedan. Ville ha Jörnkängan men var lite osäker ang storlek. Mina fötter mäter 274 resp 278 mm så för att vara på den säkra sidan beställde jag M/96 i stl 280 och det har fungerat utmärkt. Jag tog Vibramsulan som kan känns lite annorlunda om man är van vid klack. Dom kan kännas lite hala på blöta klippor o.s.v men väldigt lätta och den lite mjukare sulan ger skön stötdämpning när man går med packning eller på hårda underlag. Jag var så nöjd med kängorna att jag även köpte ett par M/96 med Skywalksulan för två år sedan, denna gång valde jag storlek 275 och det fungerar också bra. Jag kör alltid med Försvarets Stålgrå strumpor+ Vita tjocka ullsockar. Jag arbetar hela dagarna med kängor på (har gjort det i 30 år) och kan verkligen rekommendera jörnkängan, efter att ha haft många andra kängor inte haft några lika sköna. Kängorna har inte krympt någonting och är både gedigna och lätta. Det är viss skillnad på "känslan" mellan Skywalk och Vibramsulan och det är nog en smaksak vilka man föredrar.
 
attachment.php


Hämtade precis ut dem!

Wow, vad ska jag säga... Här är det inga kompromisser som det varit med alla Lundhagsmodeller jag provat. (Det var antingen för smalt, för lågt, felplacerad hålfot, knöl under trampdynan, för sladdrigt eller för stelt...).

Jörnkängan sitter bra på hela foten, och brett och gött för tårna! Till och med hälen sitter bra trots avsaknad av låshakar vid vristen. Bra med utrymme på rätt ställen. Möjligen lite hård över fotrygg och mot häl i jämförelse med de vadderade kängor jag haft innan, men det ska väl dels gås in, dels ska fötterna vänja sig. (Meindlkängorna är inte heller mjuka rakt bakom hälen, för den delen.) De enda vadderade delarna på kängan, plös och överkant, är väldigt mjuka utan att för den delen vara tjocka - det är fortfarande en skalkänga. Superlätta, lagom stadga, följsamma, rull...

"Min" storlek är helt rätt, känner jag i alla fall som första intryck.

Enda funderingen gäller väl Vibramsulan. Bara på en kort provpromenad fylldes mönstren med så mycket grus att undersidan blev helt slät. Sulorna är så mjuka att man kan dra loss bitar från dem om man skulle vilja göra det. Tiden får väl visa...

Riktigt lätta på foten!
 
Va!?! Fanns de på lager alltså? Jag fick vänta ett halvår på mina. Grattis!

Nej, jag hade turen att hitta ett par helt nya och aldrig använda "begagnade"! Tjejen som sålde dem tyckte de var för stora och för breda och tog ett par Lundhags istället. Hon hade hunnit smörja in dem så de gick ju inte att byta.

Som om det inte var nog med att jag slapp vänta, dessutom fick jag dem till halva priset!

:)
 
Jörnkängan

Fick hem mina idag efter en vecka .....
Grymmt bra ! lätta sitter perfekt...precis som lundhags gjorde för 20 år sen...grymmt bra skinn ingen ko på 2 år utan hät är det riktigt skinn typ 10 års kor ..sadelskinn i skaften vart bara lysrisk ...
 
Förlåt om jag tjatar

Nästan alla här säger att de är så lätta. Om det är en enkel läderkänga som är väsentligt lättare än en Lundhags är det ju jätteintressant för alla eftersom vikten på fötterna påverkar så otroligt mycket. Vad väger de? Blir ju jättenyfiken när alla säger att de är så lätta. Har sökt i gamla trådar och på nätet men hittar inget. Kan ingen av er som har kängan väga den, svara och berätta vilken storlek det gäller?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Olyckan Jörnkängan M96 - Sulor och allmänna funderingar Utrustning allmänt 2
johanniska Jörnkängan överbelastade? Utrustning allmänt 3
mikmik Jörnkängan & Berghaus cyclops atlas??? Utrustning allmänt 2
jbryggare Jörnkängan? Utrustning allmänt 3
Moga Hjälp att identifiera Tegsnäs-sula? Utrustning allmänt 7
GeorgM Sula om äldre jämtkänga till NN75? Utrustning allmänt 2
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
fotografiskt Vem kan sula om M90-kängor? Utrustning allmänt 12
J o h a n Lundhags Beta insole regular/opti samma sula? Utrustning allmänt 1
fritänkare Hur & Var sula om Lundhags kängor? Utrustning allmänt 20
joask202 Skillnader mellan Jörn Antifrys modeller? Utrustning allmänt 5
Snubblaren Sula om meindl kängor? Utrustning allmänt 2
niklaz Tips på låg sko med styv sula för vardagsbruk Utrustning allmänt 3
Magnus_K Geox, sula som andas Utrustning allmänt 1
marcusen Sula som rör sig i lasportiva skor. Utrustning allmänt 1
jonaslundmark Icebug och Graninge - samma sula? Utrustning allmänt 0
Ben Går det att sula om mendl kängor? Utrustning allmänt 4
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
Clashas Storlek och passform Ryggsäck Utrustning allmänt 3
storskogen Storlek på flaska för torkad mat Utrustning allmänt 8
frostbiten Vattenblåsa - storlek? Utrustning allmänt 5
Skogsakuten Storlek på packpåsar? Utrustning allmänt 13
flanell lundhags storlekar, referenser, ge & få svar !!!!! Utrustning allmänt 45
prahna Storlek på Lundhags ranger high Utrustning allmänt 2
Erik_Svensson Råd om storlek på turskidspjäxa Utrustning allmänt 5
Karpaterna.se Rätt storlek på ryggsäcken? Utrustning allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.