Jörnkängan? Frågor som kräver svar!

crazy; sa:
oddbol; sa:
Nja, det är din häl som i en Jörnkänga har utrymme att röra sig lite vertikalt. I de flesta andra kängor är användarens häl tänkt att vara helt fixerad i kängan. Passar bra för många människor, men en del av oss får lätt hälseneproblem i en sådan känga, men slipper det i en Jörnkänga.

lol

ok. Precis som med Lundhags.
Hälen sitter ju helt annorlunda i en Jörnkänga än i en Lundhags. Lundahags är som en stövel jämfört med Jörns mycket bättre passform. I alla fall jämfört med Alaska och Jakt. Lundhags tar dessutom ofta mycket längre tid innan de gåtts in och sitter bra. Att hälen glappar i Jörnkängan har jag inte märkt. I mina Jörnkängor säger det "klick" när hälen trycks ner, sen sitter den där medan tårna har fritt spelrum. Glappar kängan i vertikalled gör den det så bra att jag inte märkt något av det.

Raskesven
 
Raskesven; sa:
crazy; sa:
oddbol; sa:
Nja, det är din häl som i en Jörnkänga har utrymme att röra sig lite vertikalt. I de flesta andra kängor är användarens häl tänkt att vara helt fixerad i kängan. Passar bra för många människor, men en del av oss får lätt hälseneproblem i en sådan känga, men slipper det i en Jörnkänga.
I mina Jörnkängor säger det "klick" när hälen trycks ner, sen sitter den där medan tårna har fritt spelrum. Glappar kängan i vertikalled gör den det så bra att jag inte märkt något av det.

Raskesven


När jag ringde till Jörnkängan för någon vecka sedan sa han som svarade att till skillnad mot Lundhags så ha de "fast" häl och mer rörlighet/glapp för främre delen av foten. Enligt Jörnkängan ska deras kängor alltså sitta tajt utan glapp mot hälen.

// EmSt
 
Raskesven; sa:
Hälen sitter ju helt annorlunda i en Jörnkänga än i en Lundhags. Lundahags är som en stövel jämfört med Jörns mycket bättre passform. I alla fall jämfört med Alaska och Jakt. Lundhags tar dessutom ofta mycket längre tid innan de gåtts in och sitter bra. Att hälen glappar i Jörnkängan har jag inte märkt. I mina Jörnkängor säger det "klick" när hälen trycks ner, sen sitter den där medan tårna har fritt spelrum. Glappar kängan i vertikalled gör den det så bra att jag inte märkt något av det.

Raskesven

Det var ju ett tag sedan lundhags slutade använda lästen med "bred" passform. Lundhags har flera olika läster men ingen av dem liknar de som fanns på gamla Alaska eller Jakt. Men det finns nog ingen sko/käng tillverkare som kan tillverka modeller med en enda läst som passar alla!
 
Jörnkänga

Jag har haft ett par Jörnkängor sedan 91. De har inte krympt, de är mycket stabila och smörjs med gammaldags lädersmorning. Jag har sulat om dem en gång och lagat en limning som släppte efter 12 år. Det är en helt suverän känga att gå med när man lärt sig. Jag trodde jag gjort bort mig när jag testade mina första gången. Hälen sitter löst i denna känga. Det känns lite konstigt till en början men blir sedan en av kängans stora fördelar.Inga skavsår på hälarna. Med rätt strumpor får man inga skavsår i övrigt heller. Jag förstår varför Norrlandsjägarna använder denna känga. Den är även ganska vanlig bland Polarforskare. Mina håller nog i 14 år till.
 
Re: Jörnkänga

ih82loose; sa:
Jag har haft ett par Jörnkängor sedan 91. De har inte krympt, de är mycket stabila och smörjs med gammaldags lädersmorning. Jag har sulat om dem en gång och lagat en limning som släppte efter 12 år. Det är en helt suverän känga att gå med när man lärt sig. Jag trodde jag gjort bort mig när jag testade mina första gången. Hälen sitter löst i denna känga. Det känns lite konstigt till en början men blir sedan en av kängans stora fördelar.Inga skavsår på hälarna. Med rätt strumpor får man inga skavsår i övrigt heller. Jag förstår varför Norrlandsjägarna använder denna känga. Den är även ganska vanlig bland Polarforskare. Mina håller nog i 14 år till.

Jag har nyligen fått mina underbara Jörnkängor. Och jag upplevde samma känsla av att hälen sitter löst, men det är väldigt skönt nu när jag vant mig. Jag har döpt dom till illbattingarna för jag har tänkt att de ska hålla i 18 år. *ler*
 
Jaha .. här finns Hillebaner, Vulcanister, Kåtakonspirationen, BASKiska separitester (fast han är få) å nu skall vi tydligen dras men Jörnnissar åxå?
 
Jörnkängan (vandringsvarianten / M/96) har enligt mig utöver allt det som nämnts en helt annan planering över hur sömmar och liknande är lagda.

Lundhags: Sy dit och "dutta" dit extra sömmar på utsatta ställen (och onödiga ställen, som sömmarna längst upp runt skaftet på scoutkängan, högst oprovoserat!!!)

Jörn: Häldre lite mer sömm än korta förstärkningssömmar. (som exempel kan nämnas att sömmen som fäster lästen vid skaftet (eller är det kanske tvårt om, nåja) är imponerande enkel; en enda spiral som går 3 1/4 varv runt kängan, allt som allt med minimala två sömm-ändar som kan börja repa upp sig)

Det ända som jag tycker saknas i konstruktionen är en dragstropp bakpå skaftet, men om man ber om den när man beställer kängan kan jag inte se att det skulle vara något problem att få den inlagd från början.

http://www.tegsnas.com/epok.html

Här finns en bild på näbbvarianten av deras vinterkänga iaf.
 
Jag funderar på allvar på dessa kängor och skulle vilja veta vad ni betalat för era exemplar.
Jag får inte tag på varken jörnkängan i jörn eller via j-jensen. Är det nån som har lust att ta lite bilder på sina kängor och kanske mejla mig så jag får granska dem lite i detalj?

mvh/ Sam
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.