Jörnkängan? Frågor som kräver svar!

Jag har läst de inlägg som jag har hittat om ovan nämnda känga och också titta på recensionerna. Men jag skulle ändå vilja veta lite mer. Så ni Jörnkängeägare och vanliga experter, kan ni svara på följande:

1. Är det en stabil känga?
2. Är den svår att "gå in"?
3. Hur underhåller man en Jörnkänga?
4. Hur mycket krymper cellgummi?
5. Övriga synpunkter och tips?

tack, mvh
Markus
 
sandwichman; sa:
Jag har läst de inlägg som jag har hittat om ovan nämnda känga och också titta på recensionerna. Men jag skulle ändå vilja veta lite mer. Så ni Jörnkängeägare och vanliga experter, kan ni svara på följande:

1. Är det en stabil känga?
2. Är den svår att "gå in"?
3. Hur underhåller man en Jörnkänga?
4. Hur mycket krymper cellgummi?
5. Övriga synpunkter och tips?

tack, mvh
Markus
1. Ja. Inte lika stabil som t.ex Meindl Army Pro eller Altbergs Field and Fell, men det är en stabil känga.

2. Nej. Mina Jörnkängor var aldrig något problem, var bara att börja knalla.

3. Jag använder numera Jörns egna lädersmorning, en blandning med tjära, vax och fett, endast någon gång om året, när jag ställer undan sommarmodellen för vintern för att lädret inte ska torka ut. Vintertid blir det Jörns vintermodell. Övrig tid, inför varje vandring, blir det oftast bara Nikwax. Här på forumet avråds ständigt från annat än vax eftersom fett kan göra kängan sladdrig. Jag tycker dock läder någon gång då och då behöver mer än ytligt vax för att inte torka ut och börja spricka. Har inte upplevt någon sladdrighet alls av min modesta smorning. Men här går uppfattningarna isär. På membrankängor skulle jag dock bara använda vax.

4. Cellgummit på mina har dragit ihop sig bara ytterst lite. Hade kängan från start suttit på mm precis kanske det märkts något, men jag har inte upplevt något problem med det.

5. Vill du ha en allroundkänga för nordiska fjäll- och skogsvandringar är Jörnkängan ett utmärkt val enligt min uppfattning. Ett tips är att ta med ett par extra sulor att byta till vid lägret om du blött ner dig. Kängan ger inte stor fuktighetskänsla med torra sulor och sockor vid lägret, i motsats till en fodrad känga utan utagbart foder.

Raskesven
 
Hälen är lös i Jörnkängan, d v s den kan röra sig lite upp och ned, vilket är oerhört bra om man tenderar att få hälseneproblem t ex i Lundhags kängor, men i gengäld så kan den upplevas som aningen mindre stabil.

Mina olika par har jag bara börjat gå i, utan skavsår. Inbillar mig att det kan ha att göra med att foten inte är tänkt att vara helt fixerad, utan det finns lite inbyggt spelrum. Många andra kängor som är tänkta att vara helt fixerade är det inte i verkligheten, och då uppstår skavsår.

Har inte upplevt att cellgummit krympt alls. Smörjer man bara in lädret med fett regelbundet håller de oerhört bra, och är i praktiken (vid t ex vad) helt vattentäta.

Jag är supernöjd med mina Jörnkängor, både sommarvarianten och vintervarianten. Utan den förra hade jag inte kunnat göra mina år i Arvidsjaur, utan den senare hade jag frusit tårna av mig på Nordpolen. Så jag är skyldig Jörnkängan en hel del... Rekommenderar dem mycket varmt!
 
[/QUOTE]

5. Vill du ha en allroundkänga för nordiska fjäll- och skogsvandringar är Jörnkängan ett utmärkt val enligt min uppfattning. Ett tips är att ta med ett par extra sulor att byta till vid lägret om du blött ner dig. Kängan ger inte stor fuktighetskänsla med torra sulor och sockor vid lägret, i motsats till en fodrad känga utan utagbart foder.

Raskesven [/QUOTE]

Vad är det för typ av sula i kängan? Måste man beställa extra från Jörn eller går det bra att köpa i vanliga skobutiker?

Markus
 
oddbol; sa:
Hälen är lös i Jörnkängan, d v s den kan röra sig lite upp och ned, vilket är oerhört bra om man tenderar att få hälseneproblem t ex i Lundhags kängor, men i gengäld så kan den upplevas som aningen mindre stabil.

Kan du utveckla det där?

Hur kan hälen som jag förstod det består av cellgummi röra sig upp och den?
 
Nja, det är din häl som i en Jörnkänga har utrymme att röra sig lite vertikalt. I de flesta andra kängor är användarens häl tänkt att vara helt fixerad i kängan. Passar bra för många människor, men en del av oss får lätt hälseneproblem i en sådan känga, men slipper det i en Jörnkänga.
 
sandwichman; sa:
Vad är det för typ av sula i kängan? Måste man beställa extra från Jörn eller går det bra att köpa i vanliga skobutiker?

Markus
Det ingår en kraftig filtsula. Går dock alldeles utmärkt med andra sulor, t.ex Lundahags formsulor eller formfiltsulor.

Raskesven
 
oddbol; sa:
Nja, det är din häl som i en Jörnkänga har utrymme att röra sig lite vertikalt. I de flesta andra kängor är användarens häl tänkt att vara helt fixerad i kängan. Passar bra för många människor, men en del av oss får lätt hälseneproblem i en sådan känga, men slipper det i en Jörnkänga.

Skulle det bli samma effekt med ett par Lundhags som glappar lite i hälen, men ändå inte rör sig horisontalt? Är då skillnaden att Jörnkängan fortfarande håller fast för horisontal rörelser?
 
oddbol; sa:
Nja, det är din häl som i en Jörnkänga har utrymme att röra sig lite vertikalt. I de flesta andra kängor är användarens häl tänkt att vara helt fixerad i kängan. Passar bra för många människor, men en del av oss får lätt hälseneproblem i en sådan känga, men slipper det i en Jörnkänga.

lol

ok. Precis som med Lundhags.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.