Jönköping - Bergen (Norge)

Hej. Jag och en polare har funderat på att dra ut på en rejäl cykelrunda i sommar. Närmare Bestämt från Jönköping till Norge (förmodligen Bergen). Nu är min fråga som oerfaren långfärdscyklist. Är detta genomförbart eller är det för svårt att ta sig fram med cykel i bergiga Norge? hur lång tid kan denna resa ta? och är det någon speciell utrustning som vi kan behöver förutom det vanliga (kläder, Pengar, tält, cykelutrustning etc)??
 
Skaffa en mycket bra karta där ni kan se tunnlarna. Reka en färdväg för att undvika de längsta. Hör med www.vegvesen.no om ni är osäkra. Kolla upp turistinformation. Det ni ska ge er in på är fullt genomförbart. Utrustningslista finns längst ner på min artikel. Räkna med vinterväder.
 
http://kart.syklistene.no/ där finns olika rutter att välja på. Har cyklat Kristiansand - Bergen och det var lite guppigt att cykla längs kusten. Tänk på att Bergen är en VÄLDIGT regnig plats och att det kan bli rejält kallt när ni kommer upp på lite höjd. Vet inte när ni tänkte cykla men vissa vägar kan vara stängda pga snö rätt långt fram på våren.

Det finns väldigt många fina vägar med lite trafik att cykla på i Norge sen de började bygga motorvägar.

//Kalle
 
Jag skulle rekommendera rutten Kongsvinger-Jessheim- Hokksund- Kongsberg. Sen E134 till Haugesund. Dærifrån øver øn Bømlo, næsta ø Stord och sen upp till Bergen. Då får ni se vacker natur och en bit av kustlinjen. Om ni vill kan man åka snabbåt till Bergen från Haugesund och det ær en fin upplevelse. Det finns delar av min rutt som jag inte åkt eller cyklat sjælv men i stora drag vet jag att dær finns en hel del fin natur. Væg 13 från Stavanger och norrut ær också spektakulær. Om ni passerar Stavanger rekommenderar jag et besøk vid Predikstolen (Prekestolen) som ær en klippavsats varifrån man kan se hela Lysefjorden. Mycket spektakulært. Dær ær extremt mycket turister men det finns en anledning till det.
 
I Sverige kan ni cykla Væstgøtaleden. Strunta i Høkensås och cykla istællet till Taberg- Målskog- Arvidabo- Ryd- Bottnaryd- Mullsjø- Sandhem- Vartofta- Torbjørntorp- Hornborga- Axvall- Lundsbrunn- Lidkøping- Rosenlund- Såtenæs- Lilleskog (mellan Halle och Hunneberg), Vænersborg- Liden- Stærkebo- Røsebo- Stigen- Hedekas. Sista biten efter Stigen ær det mer trafik. Annars ær det fina, asvalterade vægar med lite trafik. Sen får ni vælja var ni vill øver till Norge. Før mig ær Sarbsborg ett speciellt stælle med vattenkraft och industri men det ær jag det. Detaljerad karta 1:275000 rekommenderas samt kompass, cykeldator och navigeringstræning. I Væstra Gøtaland måste ni veta exakt vilken korsning ni ær vid annars ær det lætt att man cyklar fel. Min rutt ær ett førslag från egen erfarenhet. Før træning infør Norge ær stræckan Jønkøping- Grænna- Bunn ett bra varv. Æven Taberg, Ådalsvægen, backen upp till IKHP stugan, backen från Hovslætt mot Sanseryd (før øvrigt en vældigt fin træningsrunda tillbaka via Taberg. Kør mycket backtræning och ta det lungt dagarna føre ni ska øver Telemark eller fjællområden samt æt mycket bra mat! Gærna en vilodag før mycket æn att ni bryter ner er. Nær jag bodde i trakten kring Bergen fanns det fortfarande (1999) kvar en halva av de gamla bergsvægarna i Telemark och Hardanger. Resten var tæckt av stenras. Om ni studerar flygfoton på www.1881.no kan ni kanske hitta de hær gamla stræckorna och planera in att campa på dem. Ibland får man bæra cykeln men det kan vara vært det før stillhetens skull samt att kanske slippa cykla genom monstertunnlar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
andreas11 Jönköping - Norrköping på mountainbike! Långcykling 7
monnes Jönköping-Norge eller Jönköping-Europa?! Långcykling 4
Uggleansikte Jönköping - Malaga Långcykling 5
AWG Jönköping -> Smygehuk Långcykling 1
Macke27 Cykelkompis i Jönköping? Långcykling 0
Carpetride cykla Sthlm-Jönköping Långcykling 2
DownUnder81 Sykle fra Bergen til Stockholm - Mai 2010 Långcykling 2
PierreOdengard Bergen mellan Polen-Tjeckien Långcykling 9
Gaban Cykla Bergen-Sthlm Långcykling 1
millediablo Vägen till Bergen Långcykling 3
millediablo Sthlm - Bergen på cykel Långcykling 11
Straightline Sykkeltur Alta - Bergen Långcykling 4
pgy Narvik - Bergen - Oslo - Malmö Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
joakjoha Söker cykelsällskap, Sverige/Norge i juli. Långcykling 0
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
SeekOut Göteborg - Norge Långcykling 12
yrvadret Tips på väg mellan Trondheim och Ål Norge Långcykling 3
alexsjob Cykla i Norge? Långcykling 9
hannulan Cykla i Norge (Göteborg-Jotunheimen) Långcykling 5
jimpaw Resekamrat till Norge resa: Nordkap - Kristiansand 5v. Långcykling 0
jimpaw Blandade frågor inför Norge resa. Långcykling 1
jimpaw Upplysningar om rese alternativ i Norge. Långcykling 3
jimpaw diverse frågor inför sommarens norge resa. Långcykling 9
heinzehlers Cykelkartor - Norge Långcykling 2
thegedd Cykla i Norge.... Långcykling 0
freewheeler62 Norge är inte platt! Långcykling 4
jd Cykla i Norge, tunnlar, planeringskarta Långcykling 3
j_stellan Cykla i Norge Långcykling 5
omdetdar 93 mil på enhjuling i Norge Långcykling 0
jontte00 Campa i norge? Långcykling 12
ghynton Norrmän se hit! Cykelpriser i Norge? Långcykling 4
shithead Cykkel i Norge Långcykling 2
pgy Cykla i Norge Långcykling 7
kaw Fjällvägar i Norge Långcykling 2
Mats Ivarsson Cykeltur Göteborg=>Danmark=>Norge=>Göteborg Långcykling 3
pgy Cykla i Norge Långcykling 1
Norge tur sommaren 00 Långcykling 0
Mälardalen-Norge reskompis sökes Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.