Jobba inom friluftsliv

Hej!

Jag är väldigt intresserad av friluftsliv, och väldigt nyfiken på att höra om det finns någon slags karriär inom friluftsliv?

Finns det någon som jobbar inom det området här och inte bara har det som ett fritidsintresse?

Tack på förhand! :)

Jobb finns och branchen växer för varje år. Men karriär är att ta i. Företagen du jobbar åt är små och inga karriärsstegar finns direkt. Du tjänar lite och ingenting men å andra sedan är din arbetsplats ett ställe dina klienter betalar pengar för att uppleva medans du tjänar pengar på att vara i samma miljö.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Praktik brukar krävas om det är seriöst, den ges i Främjandet, Scouterna och d v ungdomsföreningar etc som hjälpledare. Det brukar vara helt frivilligt och obetalt.

Lite tillspetsat kan man säga att det finns utbildningar, bl a Sjöviks FHS, men att karriärerna i Sv är begränsade till vissa säsonger och vissa platser, långt ifrån helår.
Blir man yrkesmilitär inom t ex jägartjänst kan det bli mera av varan, men under en kort karriär.
De jag känt som varit hotellturledare etc har varit det under få veckor/år i övrigt hade de en gråare inkomstkälla.

Att bli guide inom någon/några grenar är mitt sätt att jobba med friluftsliv.

Som sagt, nästan allt är säsongsbaserat och det hjälper väldigt mycket om man är flexibel så att man kan röra sig från en plats till en annan för att arbeta!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips