Jetboil versus konkureneter?

Jag har saker i kastrullen? Och äter ur den? Tycker inte den är så tung vis à vis ett trangia eller multifuel m vindskydd och bränsleflaska. Ngt tyngre än toppmonterat kök m kärl och gasflaska, men marginellt. Däremot är den volumniös. Men det är hanterbart, speciellt med den lilla varianten.

Men håller med om att det är knepigt att använda i tält! 🙃
Kelly kettle är förvånande extremt jättesnabb, inget snack om saken.
Kokar snabbare ju mer det blåser och är ganska okänslig för fuktigt eller blött bränsle.
Behövs väldigt lite bränsle.

Nackdelar:
De är skrymmande, då man inte kan packa saker i "kastrullen" och inte vill packa saker i "skorstenen".
Den går inte att äta ur så man behöver ha med sig något som löser det.
Relativt tung i sig, men ändå försvarbart då man slipper vikten från bränsle och gasflaskans tomvikt.
Fungerar dåligt att använda i tältet =)
 
Jag har saker i kastrullen? Och äter ur den? Tycker inte den är så tung vis à vis ett trangia eller multifuel m vindskydd och bränsleflaska. Ngt tyngre än toppmonterat kök m kärl och gasflaska, men marginellt. Däremot är den volumniös. Men det är hanterbart, speciellt med den lilla varianten.

Men håller med om att det är knepigt att använda i tält! 🙃
Med "kastrullen" menar jag utrymmet i kettlen där du häller i vattnet. Jag tvivlar på att du förvarar saker i, eller äter ur, det utrymmet =)
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Finns förstås video

Aluminium eller rostfritt? Blir lite sugen.

Thure
Jag har alu i bägge och använt ruggigt mkt. Lite bucklor och mkt sot. Men fullt funktionella. Rostfritts ända fördel som jag ser det är att det går att svinto:a upp. Och lite tåligare mot yttre åverkan. Men jag som är ordentligt vårdslös har klarat mig med alu och då bör 99,46% av befolkningen också göra det. Dessutom mkt lättare.

Kolla gärna på ghillie kettle också, de görs fortfarande i Europa.

Tycker nog att Chris Yates video var trevligare
 
Senast ändrad:
Med "kastrullen" menar jag utrymmet i kettlen där du häller i vattnet. Jag tvivlar på att du förvarar saker i, eller äter ur, det utrymmet =)
Ah, ja det blir såklart definitionsfråga, men man får ju jämföra system med system. Man kan inte förvara saker i eller äta ur själva gasbrännaren heller.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Jag funderade länge på det med. När jag uppgraderade mitt Trangiakök till gas, sen gick det fortare. Sen köpte jag Primuskök. Nja efter det köpte jag Jetboil, blev nöjd ett tag. Jag vill Oftast bara koka vatten, funderar på att köpa en kaffekanna också. Funderade på en Soto windmaster, men har nu köpt en Pocket Rocket dlx och en lättviktskastrull, Toaks. Nu tror jag att jag är nöjd.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.