började som många andra med en snuskburk från överskottslagret för 400år sedan, gick därefter över till trangia-conteiner med t-dojja och har eftewr det arbetat mig egenom de flesta kök och bränslen utom... gas.. sedan ett par år så kör jag nu gas, gas och gas med min lilla fickraket, detta funkar skitbra men jag funderar ändå på att på vissa turer i skogen, fjäll och annan mark köra med mat av typer "real turmat" var man häller varmt vatten i påsen och käkar ur påse.. Med en gång så blir Jetboil intressant, jag underar från er med läängre erfarenhet vad ni tycker om jetboilarna?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
jetboil.. bra eller dåraktigt
- Trådstartare -Patric-
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Har prövar Jetboil och några andra liknande. Med Fickraketen och ett lätt literkärl klara jag mig bra för två. Släpar sällskapet på en kaffekanna så är det lyxkök.... Tillbehöret no 1 till fickraketen är ett labbnät med asbest på, då kan man skjuda på sakta värme.
De som får mässlingen av asbest kan pröva med ett konservburkslock mellan flamman och kastrullbotten....
Reklamens makt är stor och mest reklam är inte alltid mest funkis...
Kiss är fortfarande en mycket bra princip.
God tur
De som får mässlingen av asbest kan pröva med ett konservburkslock mellan flamman och kastrullbotten....
Reklamens makt är stor och mest reklam är inte alltid mest funkis...
Kiss är fortfarande en mycket bra princip.
God tur
Om vindskydd till Jeten... Har upptäckt att jag omedvetet väljer läig spisplats.. Mellan ryggsäcken, sten, grop och mig själv då även jag flyr drag....
Jag har lekt lite med större och mindre vindskydd med jeten men inte märkt någon betydelsefull skillnad. Min matlagning består inte längre av att hälla vatten i en påse och vänta 3 minuter. Har fått nog av MREs, påsar och pulver. Det enda pulvret som gillas är gott frystorkat kaffe, men det slår inte nybryggt!
Jeten förpassas av mig till avdelningen gimickar, ni vet knivar med kompasser på toppen etc...dvs nästan helt värdelöst... Presskaffegrejen är ju kul men föga nödvändig...men den får godkännt av mig.
Go tur
Jag har lekt lite med större och mindre vindskydd med jeten men inte märkt någon betydelsefull skillnad. Min matlagning består inte längre av att hälla vatten i en påse och vänta 3 minuter. Har fått nog av MREs, påsar och pulver. Det enda pulvret som gillas är gott frystorkat kaffe, men det slår inte nybryggt!
Jeten förpassas av mig till avdelningen gimickar, ni vet knivar med kompasser på toppen etc...dvs nästan helt värdelöst... Presskaffegrejen är ju kul men föga nödvändig...men den får godkännt av mig.
Go tur
Jetboil.... Suverän!
Har använt min Jetboil i ett par år nu och det åker alltid med på exempelvis helgvandringarna i skogen.
Lätt och kompakt, och med kaffepressen blir det riktigt gott kaffe. Jag använder den enbart till kaffe och vattenkokning till torrmat som blandas direkt i påsen.
Har en del kök, några Trangia, några multifuel och några gas men för det jag använder min Jetboil till så tycker jag ändå den är bäst. Som sagt lätt och kompakt, men också ruskigt effektiv, bränslesnål och den går att hålla i med det isolerande neopren höljet.
Mvh,
Pelle.
Har använt min Jetboil i ett par år nu och det åker alltid med på exempelvis helgvandringarna i skogen.
Lätt och kompakt, och med kaffepressen blir det riktigt gott kaffe. Jag använder den enbart till kaffe och vattenkokning till torrmat som blandas direkt i påsen.
Har en del kök, några Trangia, några multifuel och några gas men för det jag använder min Jetboil till så tycker jag ändå den är bäst. Som sagt lätt och kompakt, men också ruskigt effektiv, bränslesnål och den går att hålla i med det isolerande neopren höljet.
Mvh,
Pelle.
johankse; sa:Med Fickraketen och ett lätt literkärl klara jag mig bra för två. Släpar sällskapet på en kaffekanna så är det lyxkök....
God tur
kör du MSR titankärl då elle?
-PaTRiC-; sa:behöver man vindskydd till jeten då?
Jag trodde hela grejen var att allting var vindskyddat från början. Är det inte så?
Ett alternativ
MSR nya kök http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=39283 är ett grymt bra alternativ till Jetboil, lättare och snabbare. Primus köket verkar skumt den blir kanaon varm under köket så att ställa den i snön är uteslutet vad jag kan uppfatta efter att jag såg den på en mässa i somras.
Micke
MSR nya kök http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=39283 är ett grymt bra alternativ till Jetboil, lättare och snabbare. Primus köket verkar skumt den blir kanaon varm under köket så att ställa den i snön är uteslutet vad jag kan uppfatta efter att jag såg den på en mässa i somras.
Micke
Har använt Jetboil i drygt 1,5 år och är nöjd. Jag har skrivit en recension där det mesta som jag tycker står.
Det jag vill understryka är att den största fördelen i mitt tycke är packvolymen + det enkla handhavandet.
Köket tar väldigt liten plats och har en allmänt lämplig form för packning i sidofickor eller liknande.
Det är väldigt smidigt att plocka upp och sätta igång. Framförallt är det positivt att kärlet sitter fast i brännaren. Det gör det lätt att flytta och säkert ur tipp- och spillsynpunkt.
Ytterligare en fördel - apropå vindsdkydd - är att så lite värme "läcker" ut på sidan av kärlet. Det gör att man kan använda ryggsäcken eller annat som vindskydd om det behövs.
Det jag vill understryka är att den största fördelen i mitt tycke är packvolymen + det enkla handhavandet.
Köket tar väldigt liten plats och har en allmänt lämplig form för packning i sidofickor eller liknande.
Det är väldigt smidigt att plocka upp och sätta igång. Framförallt är det positivt att kärlet sitter fast i brännaren. Det gör det lätt att flytta och säkert ur tipp- och spillsynpunkt.
Ytterligare en fördel - apropå vindsdkydd - är att så lite värme "läcker" ut på sidan av kärlet. Det gör att man kan använda ryggsäcken eller annat som vindskydd om det behövs.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg