Jaktmark för nya jägare

Det kan vara svårt som nybliven jägare att få tillgång till jaktmark. Jag tycker att det kunde vara en bra ide att ge lite tips om jaktmöjligheter, även om man inte äger egen mark. Mitt tips är :

http://www.sveaskog.se/Jakt-fiske-och-friluftsliv/Jakt-och-viltforvaltning/Jaktmarker-och-arrenden/

Om Ni har fler tips för att underlätta för nya jägare att hitta jaktmarker så dela med er! Det kan väl få gälla både längre arrenden, men även om Ni har erfarenhet av dygnsjakt på bra ställen liknande detta:

http://www.kronogard.com/frameset.htm

Att börja jaga på ett ställe som erbjuder dygnsjakt kan vara ett sätt att prova på en rolig hobby, men även en möjlighet att lära sig av mer erfarna jägare.

Jag har genom att köa i ett antal år kommit med i ett jaktlag som medlem så jag har ingen egen erfarenhet av korttidsjakt, om det är någon som provat på det så dela med er av erfarenheter och tips. Det kan föresten gälla fjälljakten också. Även där kan man väl köpa dygnskort?
 
Jag köper dagkort för ripjakt när jag är i Jämtlandsfjällen. Jag tycker att det är relativt svindyrt med 250 kr/dag. Gick en tusenlapp bara i jaktkort för mig själv tidigare i höst. Polaren kunde tidigare köpa årskort för 800 kr men har nu flyttat två mil söderut och hamnat i fel kommun så nu gäller 250 kr/dygn för honom också...
 
Det blir ett högt kilopris på ripa:). Men som jämförelse så kostar ett liftkort för utförsåkning 310 kr/dygn i Hemavan, Tärnaby eller Riksgränsen. I stort sett allt som man har som hobby måste man betala från "nöjeskontot".
Jakt är nog fortfarande en prismässigt ganska human hobby. Man kan naturligtvis köpa "top of the line" grejer precis som med alla andra aktiviteter, men det är inte nödvändigt. Till skillnad mot många andra aktiviteter så har jag uppfattningen att äldre jägare tycker att det är en aning omoget att komma med det senaste och dyraste i utrustningsväg om man annars är nybörjare. Så mitt tips till nya jägare är, det finns ingen anledning att köpa allt nytt på en gång, det finns stor begagnatmarknad på vapen, jaktradio mm.

Det är bara kommuninvånare i fjällkommunerna som har möjlighet att köpa det billigare årskortet för ripjakt, Anledningen är att man inte kan diskriminera invånare i övriga EU genom att låta alla boende i Sverige köpa årskort. I så fall måste alla EU medborgare få köpa det kortet.
 
Japp, dyrt per kg... :) Tycker väl mer synd om kompisen som måste ut med mycket pengar om han vill jaga och träna hundar ofta. Jag åker upp 1-2 ggr per år bara.
 
jaga.nu

Här finns det massor av jakt för marklösa:

http://www.jaga.nu/

De olika länsstyrelserna i norra Sverige har information om jakt på statens mark.
SCA har kortjakt i många län. Brukar vara väldigt billigt, typ 50-100kr/dygn för småvilt.

Detta rekommenderar jag, att komma iväg till Norrland och jaga ute i "vildmarken" kan man ju göra till en riktig friluftsutflykt. Det blir alla gånger en minnesvärd naturupplevelse, även om jakten kan gå lite si och så när man saknar lokalkännedom och inte har så mycket tid på sig för att reka i området och planera jakten. Jag brukar själv försöka komma iväg på någon sådan utflykt per år. På något sätt förhöjer det upplevelsen av att vara ute naturen att man samtidigt jagar, eftersom man då måste öppna och skärpa sinnena. Det är väl främst jakt på toppfågel, ripa och bäver som kan förvandlas till friluftsäventyr. Gillar man fjällvandring, turskidåkning, vintercamping eller paddling så kan jag varmt rekommendera detta.

Att hitta ett arrende är inte svårt om man har gott om pengar. De allra flesta nyblivna jägare är ju unga, skolungdomar eller studenter och då blir det ju väldigt lite pengar över.

Det bästa sättet att hitta ett prisvärt arrende är nog att ringa/åka runt och höra sig för. En bra ingång att få in en fot i ett jaktlag/ på en jaktmark kan vara att erbjuda sig att sköta viltvårdsbitar. Att exempelvis åtla och vakjaga räv är ju inte jättepopulärt bland särskilt många av dem som hållt på med jakt i många år. Alla vet dock hur mycket det förbättrar jakten på matvilt som rådjur, fasan och hare.

Och såklart, gå med i den lokala jaktskytteklubben! Vilket för övrigt är ett suveränt sätt att lära sig mer om jakt efter jägarexamen.

Åk runt till olika jordbrukare och presentera Er och lämna frågan öppen, för sannolikt får man ett nej eller ett nja, snarare än ett nej eller ja. Lämna även ett brev/skriftlig presentation av Er själva och alla kontaktuppgifter och vad ni är beredda att betala. Följ upp besöken efter att ha lämnat en veckas betänketid. Kolla också om det finns någon i bekantskapskretsen som känner markägare. Har Ni någon, tidigare chef eller liknande, som kan skriva någon sorts rekommendationsbrev om er, som intygar att Ni är pålitliga och ansvarstagande kan det vara värdefullt.

Lycka till!

/Kristian
 
Viltvårdsföreningar

Flera kommuner har viltvårdsföreningar som är öppna för alla boende eller verksamma i kommunen, exv Malmö, Stockholm eller Örebro. Jag är medlem i Örebro Viltvårdsförening, där jag för 250 kr per år får tillgång till nästan obegränsat med småviltsjakt. Länk: http://www.orebrovf.se

Hälsningar Johan Sarkkinen, Örebro
 
Flera kommuner har viltvårdsföreningar som är öppna för alla boende eller verksamma i kommunen, exv Malmö, Stockholm eller Örebro. Jag är medlem i Örebro Viltvårdsförening, där jag för 250 kr per år får tillgång till nästan obegränsat med småviltsjakt. Länk: http://www.orebrovf.se

Hälsningar Johan Sarkkinen, Örebro

Ni är lyckliga, det finns andra områden som gör vad de kan för att försvåra för nya jägare att komma in.
Hjoggböle VVO tvingar boende i byn som inte är markägare att arrendera mark av markägare för att få jaga och sedan dessutom köpa jaktkort ovanpå det. Vill man jaga både storvilt och småvilt så måste man arrendera TVÅ markområden, ett för småvilt och ett för storvilt.
Detta är första byn jag har varit med om där man som boende inte har åtminstone jakträtt på småvilt, storvilt kan jag till viss del förstå detta system för men inte för småviltet.
 
Nästan obegränsat ? är det de 900 hektaren som nämns på hemsidan ? eller menar du i antal fällda vilt
 
Obegränsad tillgång kanske var att ta i, men antalet möjliga jaktdagar per år är många och vi är inte många aktiva som samsas om utrymmet. /Johan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.