Jakt...

Jag är ivrig jägare som samtidigt tar avstånd från tjuvjakt....skoterförföljelser och annat....

Men tycker om att lyckas med jakten (överlista mitt byte) vare sig det sker med fälla eller vapen.

Varför i hela friden är det så många som ser något fel eller fult i det här på detta forum....

Hatar lika mycket prettiga naturmuppar som tror att dom äger naturen bara för att dom endast äter kravodlade sparrisar från Guatemala.....som älgjägare som stannar en veccka för att kasta ölburkar under varje sten...

Är det nå fult i att ta av det naturen bjuder, djur som växt ???

Finns det ingen ekologisk grund till fridlysning borde det inte vara nån heller....(korp,morkulla)

Vet inte vad jag egentligen vill med inlägget, men borde inte svar på var vi står kunna vara lämpliga, inte filosofiska svårläsbara grunnerier om varandras sätt att formulera sakers natur ligga nära till hands.

Länge leve naturen...
 
Jag jagar inte, ännu, annat än fisk:) Men jag ser inget fel i jakt, när ett bestånd tål det, kanske inte bara tål det utan jakt kan behövas. Med t.ex nuvarande lilla vargstam, och även om vi så skulle få de 500 vargar genforskarna vill se, behöver älgen jagas för att inte växa naturen över huvudet. Människan ingår liksom andra rovdjur och allätare i ekosystemet. Gäller bara att vi sköter oss, eftersom vi idag har makten att både stjälpa och hjälpa. Men något principiellt fel på jakt kan jag inte se.

Raskesven
 
1. Om det men jagar har en stam som tål att det jagas så är det inget fel. Sen verkar det som om vi har väldigt svårt att ena oss om var den gränsen går.

2. En annan fråga är också. Ska det gälla alla djurarter, eller finns det sådana som är för nära människan så att de ska undantas?. Vi har i och för sig väldigt få viltlevande människoapor i sverige så de faller nog bort redan på att stammen är för liten för att jagas.

3. Ett tredje krav kan nog vara att jakten inte ska vara onödigt grym. Dvs sitter du därpå ditt pass och sen skjuter älgen så är det ju en förhoppningsvis ganska snabb död för djuret. Att däremot från helikopter kasta dartpilar på det till det dör skulle jag nog ha lite svårt att fördra med (ja lite tillspetsat exempel men jag tror ni förstår vad jag menar).

Christian

PS. I Stockholm har vi en herrans massa duvor. Kanske kan vi sälja jaktkort i Humlegården:)
 
Jo, det där med duvor är ju speciellt eftersom den ökar och ökar sen håller den ju till där det inte är vidare lättjagat typ Humlegården.

Mat har den ju i överflöd från oss den har bara att gå från matställe till matställe....
 
Tumbleweed; sa:
Plantera in urbaniserad rovfågel? Skulle ju bli en rätt häftig turistattraktion med "Humlegårdfalkar". :)

Vadå plantera in? Vi har redan falkar och uvar i stan. Så et behövs inte planteras in.

Den på östermalm som häromsöndagen vaknade upp med en berguv sittande på balkongräcket borde ha blivit lite förundrad iallafall.
 
Partys; sa:
Jag är ivrig jägare som samtidigt tar avstånd från tjuvjakt....skoterförföljelser och annat....

Men tycker om att lyckas med jakten (överlista mitt byte) vare sig det sker med fälla eller vapen.

Varför i hela friden är det så många som ser något fel eller fult i det här på detta forum....

Hatar lika mycket prettiga naturmuppar som tror att dom äger naturen bara för att dom endast äter kravodlade sparrisar från Guatemala.....som älgjägare som stannar en veccka för att kasta ölburkar under varje sten...

Är det nå fult i att ta av det naturen bjuder, djur som växt ???

Finns det ingen ekologisk grund till fridlysning borde det inte vara nån heller....(korp,morkulla)

Vet inte vad jag egentligen vill med inlägget, men borde inte svar på var vi står kunna vara lämpliga, inte filosofiska svårläsbara grunnerier om varandras sätt att formulera sakers natur ligga nära till hands.

Länge leve naturen...

Håller med till fullo...det var så bra formulerat att det inte finns utrymme att tillägga speciellt mycket...
 
Partys; sa:
Finns det ingen ekologisk grund till fridlysning borde det inte vara nån heller....(korp,morkulla)
Korpen är inte utrotningshotat i Sverige, men den har varit det och den är fortfarande inte allmän i hela landet. Men framförallt så är det ju väldigt få som skulle vara intresserade av att äta korp? Att människan skall hålla på att jaga rovdjur för att försöka åstadkomma någon balans i naturen är ingen bra idé. Dessutom är korpens bon viktiga för många rovfåglar som inte bygger egna bon.

Morkullan är inte fridlyst, jaktiskrönkningen på den har uppkommit p g a att det inte anses etiskt bra att jaga spelande hanar under häckningstid. Vad jag vet så protesterar ingen mot att morkulla jagas utanför häckningstiden t.ex på hösten (det accepterar t. ex SOF).
 
Jag kan börja med att säga att jag i princip håller med. Själv jagar jag inte, men fiskar, och det kan väl sägas vara en sorts jakt det.

Jag tror också att vi kan vara eniga om att jakt aldrig riktigt kommer att betraktas som det "oskyldiga söndagsnöje" som fisket kanske kan sägas vara.

Det jag reagerar mot är viss jakt och vissa jägare. För att öka förståelsen från oss "stadsbor som inte vet vad livet innebär" tror jag att att jägare borde avstå från vad som kan uppfattas som att lägga sig i naturens gång. Om man säger sig "behöva" jaga räv när inte en jävel vill ha ett rävskinn så är det ju rätt lätt att få intrycket att att det egentligen handlar om att man vill ha hararna och rådjuren för sig själv. Eller föda upp och släppa ut fasaner för jakt och sen hävda att man måste skjuta av duvhök för att de äter upp fasanerna. Korp- och morkulleexemplet här ovan var också utmärkt.

Och när man man sen stöter på en jägare i skogen som hävdar att man kan gå säkert för att "vi skjuter bara socialdemokrater" så blir man lite osäker på om det är ömsesidig förståelse man egentligen söker.

För övrigt kan även vissa fiskare bli hysteriska om de inte kan lägga fluga exakt där de vill bara för att jag råkar paddla förbi i min kanot.

Per
 
Korp och Morkulla är trevliga jaktformer...
Sträckande Morkulla då.... och korp på åtel eller för bulvan....

Men tyvärr så är det väl fult att tycka det.....
 
Almgren; sa:
Partys; sa:
Korp och Morkulla är trevliga jaktformer...
Sträckande Morkulla då.... och korp på åtel eller för bulvan....

Men tyvärr så är det väl fult att tycka det.....

Men Korp finns det väl ingen jakttid på?

Nej, man tillåter skyddsjakt när de orsakar skada. Annars är det ju intressant att det anses OK att skjuta kråkfåglar med bulvan och sjöfågel med vettar men klövvilt vill man inte skjuta vid åtel.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KillerKaninen Jakt med kamera Vilda djur 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.