Jag vill ha tips på svindyra värstingcampingtält!

Är det bomull/polyester som ni rekommenderar i Tentipi och Nortent? De två känns väldigt intressanta! Det var också de som fanns med silikonbelagd väv. Den är ju mer lättorkad, vi har lite begränsade torkmöjligheter i vårt medelsvenssonhus.

Vi har sedan > 20 år ett bomull polyester storlek 7 från Tentipi dvs vid köptillfället hette de fortfarande Moskoselskåtan. Funkar fint för oss i både värme och kyla mkt bra ventilation i och med skorstenseffekten man får i en hög tältkåta.

Alla stora tält tar en del vind så vill du ha ett stormsäkert tror jag ett lägre geodesiskt tält är ett tryggt val. Minns att Magnus Lönn blåste iväg flera hundra meter i ett stort geodesiskt tält på Svalbard i en storm.

Men tält är mkt tycke och smak. Vad du än köper kolla ett uppslaget tält som har använts dvs försök få kontakt med en brukare via försäljaren.

Thure

Senast ändrad:
Då vill jag slå ett litet slag för Tentipi i siliconimpregnerad nylon med innertält. Väger ungefär lika mycket som bomullstältet men är varmare och håller sig torrare i ösregn.

Och rätt uppslaget är det ett mycket stormtåligt tält.

/ Stefan

Vi testade dvs lånade en sån syntetisk tentipikåta som Stefan beskriver innan vi köpte bomullpolyesterkåtan. Vi tyckte det var mörkt och kändes lite instängt inne I syntetkåtan.

Tycke och smak som sagt.

Thure

Min första tältkåta var ett Helsport Nordmark a som såldes på XXL för 1500kr på rea och har Silicon eller PU-väv. Men jag har haft min Tentipi Safir 5 BP sedan 2018 (?). Spelar inte vikten roll så väljer jag canvasduk med golvet till alla dagar i veckan. Jag tycker det blir mycket mysigare, jag gillar att väven andas så det inte blir så rått inneklimat.och jag har trots vinddrivet ösregn aldrig upplevt att väven släppt igenom fukt. Men det är nog en smaksak. För en del kan ju innertältet i sig göra att det känns mer ombonat.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Tack men det verkar vara ett sånt uppblåsbart. Jag vill hellre ha riktiga stänger.

Vad vill du ha för tält?
Det finns en uppsjö att välja på.

Vill du ha något som verkligen tål oväder så får du nog titta på exempelvis ett Hilleberg Stalon, men frågan är ju om det duger med något som håller skapligt men som ändå ger bekvämlighet.
Du hade som jag förstod det ett reservtält för de där extrema situationerna.

Rejäla vävar och stålstänger ger stadiga tält. Dels p.g.a. att de i regel är rejäla, men också då dessa konstruktioner har hög vikt och står stadigt av den anledningen.
Pratar vi "campingtält" med dessa egenskaper så är det oftast raka väggar för att ge rymd. Det innebär att det tar mycket vind.
De är tunga och tar viss tid att sätta upp.

Försvarets tolv- och tjugomannatält är hyffsat bra i vind och tål det mesta, men ger förhållandevis lite yta i förhållande till storlek.
Tentipi likaså.
Både försvarets och tentipi är ju dock lite mer "fältmässiga" med lösa golv och viss otäthet mot mygg.
På svaret om dukval i en kåta så är det självklara valet bomull.

Camping-tunneltält med ståhöjd är en bra kompromiss, av precis samma anledning som tunneltält för fjällbruk. Tål vind ganska bra om man sätter upp det korrekt. Mycket användbar yta.

Vi har ett sånt här.
Quechua Arpenaz 4.
Det står bra i vind och är lika lätt att sätta upp som vilket tunneltält som helst.
Just denna modell har som du ser dubbeltak med ventilationsöppning, så om det blåser på tvären och regnar så kan det komma in i "vardagsrummet". På just denna modell kan man rulla bort golvet i absiddelen, vilket löser det problemet och dessutom gör att man kan springa in och ut med skor.
Mycket bekvämt tält som ändå är ganska litet och står bra i vinden.

1760699739692.png

Sen har vi även ett sånt här.
Outwell Colorado 6PE.
7x4m, med 2,2 meter i takhöjd. Inget man sätter upp och tar ner dagligen.
Kanske aningen större än det du efterfrågar, men det fanns åtminstone förut i mindre storlek också =)
Detta tält har stålbågar och bra avlastningspunkter mot duken. Tar givetvis mycket vind, men står ändå stadigt.
1760700014774.png

Svindyra Värstingcampingtält behövs väl inte om man åker bil. Bara om man vandrar i Sarek.
Jag tycker man TÄLTAR i sarek och på campingplats CAMPAR man och det är många kilos skillnad på tältning och camping, då det ena är fordonsburet och i det andra fallet går och bär man själv.
Den gemmensamma nämnaren kan vara tältning och möjligen priset på respektive tält men annars divergerar det kraftfullt i mina ögon.

/Patrik

Svindyra Värstingcampingtält behövs väl inte om man åker bil. Bara om man vandrar i Sarek.
Jag skulle inte ta ett campingtält till Sarek hur svindyrt det än var. Då vill jag ha ett litet vandringstält.

Sen beror det väl på hur man campar. Vill man ligga i solen på en camping så nära att man kan åka hem när det börjar regna behövs inga värstingtält, nej. Men det är inget kul om det regnar in eller tältet går sönder ute i obygden även om man har en bil att sova i.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips