Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag vill ha tips på svindyra värstingcampingtält!
- Trådstartare Picea
- Start datum
Vad tror du om detta?
Kanske inte den typ av tält du letar efter (eftersom det inte är svindyrt
), men vi har köpt ett EasyCamp Skarvan 5 (nya versionen av Palmdale 500). Det har golv ihopsytt med yttertältet och på kortsidan sticker det ut tak en bit så det inte regnar in där om man öppnar den dörren. Dörren på sidan lär dock vara opraktisk att öppna vid regn.
Det är rejäl ståhöjd inne och vi hade spanat in Palmdale 500 innan det utgick för vi ville ha ett tält där vi kan ställa upp vårt campingbord inne (Palmdale 400 var lite för litet).
Med reservation för att vi inte provat tältet ännu, vi hade tänkt köpa nytt tält i våras men Palmdale 500 var slut överallt. Så det var inte förrän på semestern som jag listade ut att de bytt namn på det i och med den nya versionen. Palmdale 500 hade tydligen problem med duken. Så jag har ingen koll på hur det klarar blåst (men det har väldigt många staglinor och praktiskta fickor man stoppar in linorna i).
Finns även Skarvan 4 som är lite mindre (men vi valde 5:an just för att få plats med bordet, även om vi numera bara är två i tältet).
De har också ett tält som heter Sola (föregångaren är Palmdale Lux), men på grund av hur dess kortsida med dörr har väldigt mycket utstick så valde vi bort det, för svårt att få plats på många campingtomter.
Det är rejäl ståhöjd inne och vi hade spanat in Palmdale 500 innan det utgick för vi ville ha ett tält där vi kan ställa upp vårt campingbord inne (Palmdale 400 var lite för litet).
Med reservation för att vi inte provat tältet ännu, vi hade tänkt köpa nytt tält i våras men Palmdale 500 var slut överallt. Så det var inte förrän på semestern som jag listade ut att de bytt namn på det i och med den nya versionen. Palmdale 500 hade tydligen problem med duken. Så jag har ingen koll på hur det klarar blåst (men det har väldigt många staglinor och praktiskta fickor man stoppar in linorna i).
Finns även Skarvan 4 som är lite mindre (men vi valde 5:an just för att få plats med bordet, även om vi numera bara är två i tältet).
De har också ett tält som heter Sola (föregångaren är Palmdale Lux), men på grund av hur dess kortsida med dörr har väldigt mycket utstick så valde vi bort det, för svårt att få plats på många campingtomter.
Senast ändrad:
Tack men det verkar vara ett sånt uppblåsbart. Jag vill hellre ha riktiga stänger.Crua Outdoors har tält som går att bygga ut i oändlighet.
Ja det där, det vore något! Lite i största laget för två personer bara (och lite väl svindyrt kanskeNu har jag ingen erfarenhet av den här typen av tält, men Hilleberg Stalon är ju "ganska" rejält och uppfyller i alla fall "kravet" på svindyrt. https://hilleberg.com/swe/products/tent/Stalon XL
Och Hillebergs tält brukar ju hålla länge
/ Stefan
Kanske något av glampingtälten från Nordisk? De verkar iaf ha både vardagsrumsdel och sovalkover.
Är Nordisk i liknande kvalitet som tentipi? Det verkar intressant eftersom det ser ut som den där vardagsrumsdelen om man har innertältet. Har försökt bearbeta maken när det gäller tentipi, det verkar vara kvalitet. Men om Nordisk är åtminstone nästan lika bra kan jag ju få en kåta och han vardagsrumsdel.Tentipi har väl kåtor (civila tält med samma princip, dock vissa utan käppar). Lättare och mindre och utan kamin.
Aktuellt
ANNONS
Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig
Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.
Alltså det behöver ju inte vara svindyrt, men jag vill ha kvalitet och priset är inget jätteproblem. Har inte hört talas om märket snow peak, men däremot Big Agnes, så det kanske duger. Men jag vill ju helst ha bra material. Tack!Snow Peak har en del rätt fina (och snygga!) tält. Inte de bästa materialvalen dock och kanske därmed för billigt.Vet att det finns återförsäljare i Sverige, dock osäker på om de har alla tält tillgängliga. Tveksamt. Här från tysk nätjätte, fraktfritt till Sverige.
Big Agnes har bland annat ett som heter Bunk house. Ungefär samma pris som Snow Peak.
Senast ändrad:
Ja, det var ett sånt vi hade, fast H6. Det var trots allt helt OK, men jag var lite orolig för duken eftersom det drogs ut lite i sömmarna rätt tidigt. Funkade dock tills nu, och det är ju inte så dåligt ändå.Vad tror du om detta?
Jag har sett dem men tvekar lite eftersom jag inte vet något om de är bra. Har inte sett recensioner som visar om de klarar regn och blåst tillfredsställande.Kanske inte den typ av tält du letar efter (eftersom det inte är svindyrt), men vi har köpt ett EasyCamp Skarvan 5
Men the north face brukar väl göra bra grejer. Jag ska inte åka till antarktis, men vill gärna ha lite marginal när det gäller vädertålighet.
Inte på lager just nu och oklart hur det klarar arktiska väderförhållanden..
Man ska nog vara lite skeptisk till 4-5p campingtält i prisklassen 3000-4000.
Glasfiberbågar och PU belagd duk verkar standard i den prisklassen, inget som brukar hålla något vidare i längden.
Gamla hederliga bomullstält brukar hålla rätt bra kvalitet, ungefär i klass som förtält till husvagn.
Tyvärr har dom andra nackdelar som tyngd, bökiga att slå upp och dryga att torka....lämpar sig nog bäst om man ligger länge på samma ställe.
Glasfiberbågar och PU belagd duk verkar standard i den prisklassen, inget som brukar hålla något vidare i längden.
Gamla hederliga bomullstält brukar hålla rätt bra kvalitet, ungefär i klass som förtält till husvagn.
Tyvärr har dom andra nackdelar som tyngd, bökiga att slå upp och dryga att torka....lämpar sig nog bäst om man ligger länge på samma ställe.
Dela:
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg