Jag vill gå i högfjällsmiljö

Jag vill fjällvandra så mycket som möjligt ovan trädgränsen, i Sverige och/eller Norge. Jag vill också ha lätt packning och sova i fjällstugor (inget tält o Trangia alltså). MEN jag vill inte gå längre etapper än max en mil per dag. Kan någon tipsa mig om en bra runda på 3 - 5 dagar?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Ovan trädgränsen

Jag vill fjällvandra så mycket som möjligt ovan trädgränsen, i Sverige och/eller Norge. Jag vill också ha lätt packning och sova i fjällstugor (inget tält o Trangia alltså). MEN jag vill inte gå längre etapper än max en mil per dag. Kan någon tipsa mig om en bra runda på 3 - 5 dagar?

Jag gick för ett par veckor sedan från Ny-Sulitjelma. Därifrån kan man åka bil på en anläggningsväg i 5 km. Där finns bra platser att parera på. Därifrån är det 12km att gå på en markerad led till Mourkihytta, som ligger alldeles vid sjön med utsikt över Sulitjelma. Nästa dag kan man gå över gränsen till Pieskehaure, det är 10 km. Fantastisk utsikt!

Turförslag

Håller med Håkan Friberg:
Björkliden - Låktatjåkka - Gorsavagge - Abiskojaure - Abisko.
Variant av turen kan vara att stanna någon extra dag på "Låkta" om stigningen från Björkliden tagit för mycket på krafterna och göra någon dagstur därifrån.
En variant till är gå turen andra hållet. Låt vädret avgöra vilket!
Lycka till!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips