Jag vill dela med mig av min vintertur

Jag filmar med min mobil som är en Samsung s10.
Som energikälla använder jag mig av
"Xtar PB2S Charger & power bank"
Det är en kombinerad batteriladdare och powerbank. Den har plats för två stycken 21700 lithium eller ett gäng olika mindre batterier.

Alltså en powerbank med lösa uppladdningsbara batterier. Till den hade med mig 6st 21700 på 5000mah och till min Pannlampa två stycken 18650 på 3500mah som också går att sätta i powerbanken.
 
Det måste ha varit lite läskigt med huvudvärken,

Innan jag vaknade så drömde jag så intensivt att jag fortfarande kommer ihåg drömmen i detalj nu så här 15år senare. Jag drömde att jag körde bil och krockade med en lastmaskin vars skopa var full med snö. Slog huvudet hårt i ratten, vindrutan gick sönder och hela skopan med snö föll in över mig. Fick otrolig huvudvärk och kunde inte andas pga snön. Vaknade och hann tänka ”puh, det var bara en dröm!” innan jag kände att huvudvärken var kvar och att jag fortfarande inte kunde andas. Kippade efter andan och hjärtat rusade. Kallsvettig. Och kolmörkt! Förstod inte alls var jag var förrän jag satte mig upp och slog i snöka-taket. Väckte mina kamrater och den ena fick halvpanik och kastade sig mot pulkan. Den vinkades i överkant och luften gick med ens att andas. Vi ålade oss ut och bara satt i snön. Det var gryning och man kunde precis ana allt runt omkring. Fast det var suddigt/disigt på något sätt. En av kompisarna var alldeles skakig och kräktes. Oklart om det var rädslan eller något annat. Jag tror att vi kollade lufthålet vid 21-tiden och klockan bör ha varit sju-åtta när vi vaknade. Tre personer i ett litet, till slut lufttätt, utrymme är inget jag kan rekommendera. Efter det hade vi ett stort lufthål. Visst det snöade in men hellre det. Ibland får man lära sig saker den hårda vägen...
 
Låter verkligen obehagligt. Jag hade själv hål så till och med snö drevade in. Kommer absolut fortsätta med det tack vare det du just berättat. Tackar som delar med dig🙂
 
Karolina, när du beskriver de symptom ni fick så är jag rätt så säker på att det inte berodde på syrebrist utan för hög halt av koldioxid. Långt innan kroppen drabbas av syrebrist blir man påverkad av den höga halten av koldioxid - man mår illa på olika sätt och förlorar omdömet. Det är förstås bråttom med ventilationen då.
 
Karolina, när du beskriver de symptom ni fick så är jag rätt så säker på att det inte berodde på syrebrist utan för hög halt av koldioxid. Långt innan kroppen drabbas av syrebrist blir man påverkad av den höga halten av koldioxid - man mår illa på olika sätt och förlorar omdömet. Det är förstås bråttom med ventilationen då.
Har du lust att förklara närmare?
När drabbas man av för hög halt av koldioxid och varför,?
När drabbas man av syrebrist?
 
Karolina, när du beskriver de symptom ni fick så är jag rätt så säker på att det inte berodde på syrebrist utan för hög halt av koldioxid. Långt innan kroppen drabbas av syrebrist blir man påverkad av den höga halten av koldioxid - man mår illa på olika sätt och förlorar omdömet. Det är förstås bråttom med ventilationen då.
Hej. Jo vi förstod det i efterhand men unga som vi var drog vi bara slutsatsen ”tätt utrymme = dåligt” 😁

https://www.nyteknik.se/popularteknik/koldioxid-farligare-an-syrebrist-6345338 är lite spännande...

...och här är lite fördjupning https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK551620/
 
Senast ändrad:
När drabbas man av för hög halt av koldioxid och varför,?
När drabbas man av syrebrist?
Karolinas länkar är givande (stort stort tack, men visst är den andra lite svårgenomtränglig för oss vanliga? 😴 ). I vilket fall har det dröjt ganska länge för min egen del innan jag har fördjupat mig i detta med luftens inverkan i friluftslivet. Det enda jag haft med mig från kurser och annat är faran med täta tält (syrebrist har man sagt vilket alltså inte är den stora faran) och tunn luft i Himalaya. När det gäller syrebrist pga tunn luft så kan den märkas från ca 2500 meters höjd och det märkte jag troligen en gång när jag skulle upp på ett berg i Norge. Jag kände mig betydligt tröttare än annars och förstod då inte varför.

Vid havsytan eller i svenska fjällen är alltså risken för syrebrist minimal eftersom man hinner bli medvetslös av andra skäl långt före dess - så knappast någon tröst. Vid förhöjd koldioxidhalt regerar kroppen med starkt obehag som Karolina beskrev så man märker av det. Problemet är att man kan förlora omdömet efter vad jag förstår. Den som gillar gamla rymdfilmer minns detta från filmen "Apollo 13" där just koldioxiden var ett akut problem när astronauterna skulle åka hem till jorden i den skadade farkosten (filmen är mycket trogen de verkliga händelserna).

Sedan har vi det betydligt värre med kolmonoxiden som uppkommer vid förbränning, i synnerhet med de moderna, effektivaste gasköken. (Även förmultning producerar kolmonoxid vilket lett till arbetsolyckor i t ex lastrum.) Vid förgiftningen reagerar kroppen ofta så plötsligt att det kan vara försent att göra något åt det om man inte får hjälp på sekunden.
 
Tält är normalt inte så täta att koldioxidförgiftning kan inträffa. Koldioxid diffunderar betydligt bättre än syrgas. Snöbivacker kan vara förrädiska. Det blir sämre luftgenomströmning successivt under användning av bivacken då utandningens fukt kondenserar till is i snön. Förbränning i bränslekök ger samma fenomen. Huvudvärken är troligen beroende på att koldioxiden ger lägre pH vilket drar ihop blodkärlen i hjärnan med minskat blodflöde och minskad syretransport till hjärnan som följd.

Förbränning i fossilbränslekök kan dessutom ge kolmonoxidförgiftning vilket är lömskt eftersom det inte ger symtom och ingen andfåddhet.

Thure
 
Innan jag vaknade så drömde jag så intensivt att jag fortfarande kommer ihåg drömmen i detalj nu så här 15år senare. Jag drömde att jag körde bil och krockade med en lastmaskin vars skopa var full med snö. Slog huvudet hårt i ratten, vindrutan gick sönder och hela skopan med snö föll in över mig. Fick otrolig huvudvärk och kunde inte andas pga snön. Vaknade och hann tänka ”puh, det var bara en dröm!” innan jag kände att huvudvärken var kvar och att jag fortfarande inte kunde andas. Kippade efter andan och hjärtat rusade. Kallsvettig. Och kolmörkt! Förstod inte alls var jag var förrän jag satte mig upp och slog i snöka-taket. Väckte mina kamrater och den ena fick halvpanik och kastade sig mot pulkan. Den vinkades i överkant och luften gick med ens att andas. Vi ålade oss ut och bara satt i snön. Det var gryning och man kunde precis ana allt runt omkring. Fast det var suddigt/disigt på något sätt. En av kompisarna var alldeles skakig och kräktes. Oklart om det var rädslan eller något annat. Jag tror att vi kollade lufthålet vid 21-tiden och klockan bör ha varit sju-åtta när vi vaknade. Tre personer i ett litet, till slut lufttätt, utrymme är inget jag kan rekommendera. Efter det hade vi ett stort lufthål. Visst det snöade in men hellre det. Ibland får man lära sig saker den hårda vägen...
Läskigt.
 
Huvudvärken är troligen beroende på att koldioxiden ger lägre pH vilket drar ihop blodkärlen i hjärnan med minskat blodflöde och minskad syretransport till hjärnan som följd.

Njae, det är snarast tvärt om...

”The mechanism by which CO2affects cerebrovascular resistance vessels is not fully understood. Increased CO2 leads to increased [H+], which activates voltage gated K+ channels. The resulting hyperpolarization of endothelial cells reduces intracellular calcium, which leads to vascular relaxation and hence vasodilatation” (The cerebrovascular response to carbon dioxide in humans).

Vi använder hyperventilation (lågt pCO2, koldioxid) för att skapa kärlkonstriktion vid ex högt intrakraniellt tryck.

Förlåt förlåt TS, vi är långt långt ifrån din otroliga fjällupplevelse!
 
Njae, det är snarast tvärt om...

”The mechanism by which CO2affects cerebrovascular resistance vessels is not fully understood. Increased CO2 leads to increased [H+], which activates voltage gated K+ channels. The resulting hyperpolarization of endothelial cells reduces intracellular calcium, which leads to vascular relaxation and hence vasodilatation” (The cerebrovascular response to carbon dioxide in humans).

Vi använder hyperventilation (lågt pCO2, koldioxid) för att skapa kärlkonstriktion vid ex högt intrakraniellt tryck.

Förlåt förlåt TS, vi är långt långt ifrån din otroliga fjällupplevelse!

Väldigt intressant, och känns även mycket bättre om man får koll på vad som kan hända och händer med kroppen😄👍
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur. Sarek Feb/Mars Turskidåkning 14
vandrafjäll Jag vill tacka och dela med mig av min vintertur i Sarek Turskidåkning 46
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min upplevelse Turskidåkning 21
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min fjälltur, Abisko till Ritsem Turskidåkning 21
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min första fjälltur/vinter Turskidåkning 15
qwert vilken bindning ska jag välja magnum eller vanlig? Turskidåkning 2
Lenalainen Hjälp! Hur fäster jag dessa trugor? Turskidåkning 7
joakimkarlsson1022 Vilken pulka ska jag välja? Turskidåkning 44
simpe Vad ska jag satsa på för typ av skidor (tur + nedför)? Turskidåkning 12
vandrafjäll Jag tar mig inte hem från Nikkaluokta? Turskidåkning 25
Avslutat Medlemskap 201709 Vad har jag köpt - Salomon BackCountry 5 Turskidåkning 4
majjen Unna Allakas: Tar jag mig vatten över huvudet? Turskidåkning 9
mimartin82 Vilka skidor ska jag köpa? Turskidåkning 16
sajberjohan Är jag den enda? Turskidåkning 15
Picea Nu är det snart vinter, och jag behöver nya skidor... Turskidåkning 3
Rookien Beslutsångest - Vilka skidor ska jag köpa ? Turskidåkning 58
andersjon Finns de längskidor för en 100KG grabb som jag? Turskidåkning 2
majjen Hur stor pulka behöver jag? Turskidåkning 10
sandskäddan hur får jag träpulkan körklar igen? Turskidåkning 1
Var hittar jag plastlister till pulka Turskidåkning 13
Puttri Vilka skidor har jag köpt? Turskidåkning 8
Jocka Vilka bindningar ska jag köpa? Turskidåkning 2
tango När behöver jag stålkant på turskidor mm? Turskidåkning 19
Mathew Vad göra med helt nya skidor innan jag åker på dem? Turskidåkning 4
majjen Vilken utrustning behöver jag? Turskidåkning 13
Lars Jonsson Vad ska jag köpa som nybörjare? Turskidåkning 6
warg Var kan jag köpa lädertrugor? Turskidåkning 1
Nyman Jag söker turtips i Grövelsjön på sportlovet Turskidåkning 1
graylingman Var kan jag köpa en lavinsond? Turskidåkning 1
Jag är nog tokig... Turskidåkning 2
skogis vad skall jag köpa? Turskidåkning 2
Vart ska jag åka efter nyår? Turskidåkning 1
Hur vallar jag träskidor? Turskidåkning 7
fredolund Dela Taxi Kiruna Abisko april 2024 Turskidåkning 0
jakobhj Dela taxi Vålådalen 30/3 - 3/4 Turskidåkning 9
josia Dela taxi från Kvikkjokk 10 mars Turskidåkning 1
Kogoyo dela taxi 18/12 kl 21, undersåker-vålådalen? Turskidåkning 0
Robox Dela Taxi i mitten av mars. Turskidåkning 5
Dela bil Stockholm - Högbo bruk i helgen? Turskidåkning 0
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Jonity Vill lära mig turskidåkning Turskidåkning 29
johannatillfots Bombardera mig med era vinterturtips! Turskidåkning 60

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.