Jag vill dela med mig av min första fjälltur/vinter

Hejsan, och tack alla för alla tips jag fick av er därute innan min första vinter resa. Jag skidade från Abisko - Nikka, och det var min första tur på vintern.
Jag var ute i 10 dagar, och lyckades pricka in både storm och massor av nysnö. Jag var riktigt rädd i början, men av erfarenheterna under turen så växte mitt självförtroende. Och jag kände att jag klarade av det mesta i väderväg, och lärde mig bygga både nödbivack och vindmurar. Jag hade tänkt tälta alla nätter, men en natt blev i ett vindskydd och en natt tillbringade jag i Singistugorna. Resten 8 nätter i tält.
I början av resan kände jag lite att jag tagit mig vatten över huvudet, men nu längtar jag verkligen efter en ny spännande vintertur.
Det är så otroligt skönt efter att ha slitit en hel dag med pulkan bakom att få mysa ner sig i sovsäcken tillsammans med vattenflaskan fylld med kokande vatten.
Jag tränade ett halvår innan resan, och lärde mig åka längdskidor och provade vintertälta hemmavid en gång innan turen.

Här är en liten film om resan :
https://www.youtube.com/watch?v=FYGLuPw0oHk

Härligt!

Tackar, riktigt härlig berättelse av din första vintertur...kul att du delar med dig :)!

Jag gjorde också min första singel-vinter tur nu i April, startade som du i Abisko men åkte vidare till Vakkotavarre som slutmål. Tältade mig igenom förutom sista natten och det var lite läskigt att vara ensam på en vintertur i början, göra allt själv, gräva ner tält, vindskydd...ja, du vet ju precis vad jag menar :)!

Tycker du gjorde bra och helt rätt med att gräva ner dig i stormen istället för att chansa..."better safe than sorry" :)!

Men nu vet man att man klara det och jag ser också fram emot nästa vinter...filar redan på vilka utrustningsdetaljer jag måste byta, vilka som funkade bra osv :)!

//A

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Kul! Tycker du fångade känslan jag hade på min första solovintersverigefjällstur som jag gjorde i vintras!

Det var en munfull som första solo vintertur, men man växer med uppgiften om man tankt och övat klokt före.
Trevlig presentation, tack för att du delar med dig.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips