• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Jag tror inte jag vill ha barn - nån som känner samma?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kastar sten mot fisken!

millimeter; sa:
Eftersom det här är mitt sista inlägg i debatten...

Tack!

millimeter; sa:
...så är det frestande att avsluta med en bekräftelse av http://sv.wikipedia.org/wiki/Godwins_lag men jag tvingar mig att låta bli.

Inte för att jag tittat närmare på din länk, men om det där är var ditt sätt att låta bli att avsluta med Godwins lag, så blir jag förstås genast pessimistisk till ditt löfte att inte skriva mer i debatten...
 
Weeeiiii

Jösses vilken het "topic" detta visade sig vara? He, he, ganska så kul att läsa igenom...

Själv är jag ensamstående med en dotter (5år) på halvtid. Jag tränar och är ute sjukt mkt...
Jag skulle vilja citera en kompis till mig som sa något typ:- Jag rekomenderar alla att separera efter att fått barn, för då får man det bästa av två världar...

Ena veckan mamma/Pappa nästa vecka *Jag, mig, jagsjälv*

Och efter att ha haft det på just det sättet i närmare två år kan jag bara hålla med. Helt underbart att ha henne hos mig, precis lärt hennne cyckla utan stödhjul *stolt* Underbart!
Jag drömmer om att kunna ge mig av ut på långa resor bara vi två... *lycka*

Men samtidigt så behöver hon sin papppa, väl där får hon all hans uppmärksamhet och de gör deras "grej"

Under tiden hon är där så rullar mitt liv på... Det blir mkt cyckling, löpning, klättring
Tja, what ever =0) Livet är underbart, jag känner mig verkligen starkt privilegerad som har möjlighet att bara (och hela tiden) Kunna göra det bästa!

Då min graviditet inte var planerad kan jag bara säga att man "växer" in i mammma rollen... Det är inte så att man själv tycker att man försakar sitt eget liv, utan mer att ens liv blir så mkt "större" Det är en mäktig känsla som växer fram i takt med magen =0)

För att citera en tidigare skribent:

"En fördel med att skaffa barn är dock att det då skulle existera ett enda barn i världen som man inte så långt det är möjligt vill slippa träffa. En ambassadör bland de små svinen."


/ Nina inte ett "troll"
 
Nej, jag är verkligen inget "troll", men om du läste mitt inlägg så nämnde jag att jag haft ett missbruk och att lämna ut mig och anhöriga för att delta i diskussionen - nej, tack. Däremot står jag helt för att jag är barnlös! Jag hittade den här siten samma dag som jag reggade mig skrev inlägget. Mitt intresse är förstås friluftsliv! Att jag sedan råkade ramla över ett annat ämne i ett tjejforum gör mig inte till något troll! Basta!
 
Agilis; sa:

Intressanta tankar. :) Har dock en invändning. I likhet med en hel del andra saknar jag aktiva "religiösa gener". Vidare har jag uppfattningen att dom intellektuellt och moraliskt mest högtstående av människor kan vara dom mest högtstående varelserna i hela universum. Det finns åtminstone inget som tyder på motsatsen. Är det inte då lite sorgligt att även dom ska följa med i det frivilliga utdöendet i stället för att fortsätta föra sina gener och kunskaper vidare?
 
mellpat; sa:
å


Är det inte då lite sorgligt att även dom ska följa med i det frivilliga utdöendet i stället för att fortsätta föra sina gener och kunskaper vidare?

Jag propagerar inte för att andra människor inte skall skaffa barn, jag har bara min egen uppfattning väldigt klar för mig. Jag hyser heller ingen motvilja mot människor som väljer att skaffa barn, det är varje individs eget val.

Jag skulle inte kalla vhemt för religion, det är "bara" ett ställningstagande, jag tror på vetenskap, inte på fantasier (förlåt om jag förolämpar någon). Jag kan inte heller komma på något bra som människan gjort, bara en hel del negativa effekter vi har haft på våra omgivningar. Självklart älskar jag mina vänner och min familj, men det skulle jag inte heller sluta göra om de av någon anledning skulle sluta föröka sig. Jag tycker inte att vissa människor är bättre än andra, alla är lika mycket värda och varför skulle vissa vara mer berättigade till jorden än andra?
 
Ok, min hänvisning till religiositet syftade inte på vhemt som möjlig religion utan på att jag inte ser spår av någon gud. Människan ser jag därmed som högst men också lägst, dock inte i samma individ.

Här en intressant ny bok av Christopher Hitchens med tung religionskritik
http://www.amazon.com/God-Not-Great-Religion-Everything/dp/0446579807

Du skriver att du inte tycker att vissa människor är bättre än andra utan alla är lika mycket värda. Men om inte vissa människor är sämre än andra lever vi väl i ett gudomligt paradis? Det gör vi väl knappast.
 
mellpat; sa:
Men om inte vissa människor är sämre än andra lever vi väl i ett gudomligt paradis? Det gör vi väl knappast.

Trevlig tanke (?), men bara för att jag anser att alla människor är värda lika mycket, betyder ju inte det att detta är den gängse ståndpunkten? Både "gudomligt" och "paradis" är ord som jag inte vill blanda in i diskussionen för övrigt ;)
 
Medger att tanken inte är trevlig. Men har man som jag världsförbättrarambitioner (iofs dömda att misslyckas) som tvångsneuros måste man göra skillnad mellan "bättre och "sämre". :)
 
Ångest, ångest är min arvedel...

Jo du tjejen... Kan inte säga "been there, done that..."mera "I am there", med fokus på "vad vill JAG"? Har aldrig fattat vad det är med barn som alla tycker är SÅ fantastiskt. Men för ca 2 år sen (är 34 år) började det gå upp ett ljus för mig, om än lika litet som ett tårtljus, men ändå :) Detta har dock inte hjälpt mig ETT dugg. Jag är singel och bara att "hitta" ngn att leva tillsammans med (och skaffa knott/knottar med, eller inte)är ett smärre helvete. Sen kommer väl, som för dig, hela stora frågan nedtrillandes i knät varken man vill eller ej "vill du har barn, ska vi skaffa barn"? Ja, vill jag det? Ska vi det? Jag kan umgås med småknottar kortare stunder och tycka att de är underbara. Men det är ännu mer underbart att få komma hem och vara själv med katten. Det känns som att det skulle vara skönt att få fokusera på ngn annan än mig själv nu snart men samtidigt är det så skönt att sköta sig själv, göra vad man vill, när man vill. Jag är rädd att jag inte skulle palla ansvaret. Eller, att jag inte VILL palla ansvaret. Det sociala trycket är stort så in i bängen. "Alla" skaffar barn och lever i små puttinuttförhållanden (förutom de ca 50 % som skiljer sig/delar på sig). Jag kan bli avundsjuk som fan när jag ser en tjej höggravid på stan, eller den fantastiska tjejen på Arlas mjölkpaket som odlar ekologiskt och nu tydligen är gravid, håller händerna så vackert över magen. Själv kan jag, när jag ätit way too much och magen står i 8 hörn, stå framför spegeln med händerna just så och känna: ja, det är säkert underbart. Den biologiska klockan tickar så högt att jag skulle behöva öronproppar och den verkar toltalt skita i vad jag tycker och känner inför barnfrågan! Jag är också livrädd att jag kommer ångra mig om jag INTE skaffar barn. Men tänk om jag skaffar barn OCH ångrar mig!!! Det är ju som du skrev No Refund! Det är också oerhört svårt att säga till folk att man inte HAR barn (vid denna "höga" ålder), eller att man inte VILL ha barn, för när man gör det får personerna ofta ett ansiktsuttryck som kan tolkas som "stackars ensamma tjej" eller så ger dom en "onda ögat". Ja du, inga svar, bara allmänt spån från en som känner lite som du./MB
 
mellpat; sa:
Medger att tanken inte är trevlig. Men har man som jag världsförbättrarambitioner (iofs dömda att misslyckas) som tvångsneuros måste man göra skillnad mellan "bättre och "sämre". :)

Det tror inte jag alls att man måste, absolut inte på individnivå iaf! Förbättra världen kan man göra på många sätt, det beror bara helt på vad man är beredd att ge. Att skaffa barn, tycker inte jag är ens ett alternativ att förbättra världen på, oavsett hur förmodat moraliska och intelligenta avkommorna kan tänkas bli! Snarare tvärtom!

EDIT: stavningen är inte vad den borde vara...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.