• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Jag tror inte jag vill ha barn - nån som känner samma?

fembarnsmorsa här...

....och...jag skulle inte ha ett enda barn när jag var ung eftersom världen ändå skulle gå under......att du har en man...som du har anpassat dig till...betyder ju att du inte är en eremit...säg att han lämnar dig...för att han vill ha barn och inte du...hur känns det då...eller...säg att ni får barn...och då drar han...hur skulle det kännas då? min farmors syster sa så klokt...om jag hade vetat hur det var att bli gammal hade jag aldrig vågat...men då tänker jag på gud och moses...gud sa till moses att gå iväg...moses tvekade och sa...men vad väntar mig? det säger jag inte sa gud...men jag är med dig...och...sa min farmors syster...det är så det är att åldras...jag vet inte vad som väntar på min väg...men gud är med mig...själv kan jag säga att jag bara älskar att ha barn...så är det...MEN jag tänkte inte...för hade jag funderat...hade jag aldrig vågat...jag bara blev på smällen helt enkelt...och det var fantastiskt...jag skulle kunna föda barn jämt...för det är så häftigt...men men...man måste kunna ta hand om dem också...och jag tycker det är en otrolig gåva att ha dem helt enkelt...min väninna var en sån där som tyckte jobb och karriär och bekvämlighet och allt...var viktigast...och...det var helt enkelt stört omöjligt att tänka sig att hon skulle kunna ställa om sig och få barn...men visst gjorde hon det...och sen vet jag ett par som valt att inte ha barn...och ibland är hennes längtan efter barn fruktansvärd...man kan ångra att man fick barn...kevins mamma gjorde det...hon skrev en bok...han blev massmördare...man kan ångra att man inte fick barn...det är nog vanligare...men det är bara du som kan välja din väg och ditt liv...ingen kan säga åt en annan indian hur han ska leva sitt liv förrän han gått i hans skor...men...för att uppleva något i livet så måste man våga saker...våga att inte få barn...eller våga att få barn...att våga är att förlora fotfästet en smula...att inte våga är att förlora sig själv...sök inom dig...och våga hitta din egen åsikt...och våga stå för den...det är ok...vad du än väljer...lycka till! och...jag känner de som inte känt sig mogna...och faktiskt fått första barnet när de varit 42...och...ibland har det med partnern att göra också...med den ena vill man absolut inte...med den andra finns det inget större...
/anna
 
Mezzner; sa:
... Sånt tenderar att slå över i nåt som är jämförbart med religiös fundamentalism även om det kanske är en bit kvar dit.

Beträffande Mellpats ambitioner som världsförbättrare så hoppas jag (vågar hoppas) att han har den synen på sig själv, på samma sätt som han möjligen också ibland lägger huvudet på sned och ser sig själv som en harmlös rättshaverist. (Jag skriver detta eftersom jag är säker på att han inte tar det som ett allvarligt personangrepp.)


Jag rättshaverist? I själva verket har jag rykte om att inte vara rättshaverist. Minns med välbehag den gången då chefsjuristen på en större myndighet förklarade att han minsann träffat på rättshaverister i sina dagar och att jag inte var en sådan. Hade förresten god användning av mitt rykte och "processvana" (en enda process men vunnen) i den numera avslutade konflikt du väl syftar på och som knappast är relevant för läsarna på Utsidan.

Helt riktig förmodan från din sida att jag inte tar din skrivning som ett allvarligt personangrepp. När jag ser hur lättkränkta en del personer är tänker jag att vederbörande måste ha levt ett väldigt skyddat liv. Eller ha höga tankar om sig själv.

För att återgå till trådens ämne så såg jag i veckan den här kritiken http://www.spiked-online.com/index.php?/site/article/3503
mot rörelser som t.ex. Voluntary Human Extinction Movement. Men om kritiken inte är tyngre än så återstår nog bara att bli medlem.
 
Rättsprocess låter kanske stridbart men i mitt fall gällde det endast för Regeringen och senare Kammarrätten att ta ställning till huruvida patentverkets samlingar av klassordnade utländska patentskrifter skulle vara tillgängliga för allmänheten under offentlighetsprincipen. Det skulle dom, blev det fastställt då för ca 10 år sedan. Vilket gladde mig och mina kollegor men som snart blev irrelevant eftersom hela europapatentverkets patentmaterial kort därefter blev tillgängligt via internet.
http://se.espacenet.com/search97cgi/s97_cgi.exe?Action=FormGen&Template=se/se/advanced.hts

Denna utvikning från ämnet är Mezzner skuld till så rikta er vrede mot honom. ;)
 
Mnja... Det var nog inte just den processen jag avsåg, men jag kan erkänna mig skyldig i allmänhet. I den mån jag nu inte bär samhället på mina axlar så får jag väl bära desto mer skuld på dem.

Åter till barnaavlandet föreslår jag dock...
 
Att sätta barn till världen med okänd donatorsperma är enligt min uppfattning ett grymt brott mot barn. Men tydligen tillåtet i det moderna barnfientliga Sverige. Insemination finner jag dock mer än acceptabel om spermadonatorn är en känd nobelpristagare eller motsvarande. För innehavare av effektiva och spännande hjärnor får förhöjd livskvalitet. Barn borde iaf inte utsättas för risken att få en biologisk pappa som är sådan att polisen redan på gångstilen kan se att personen är kriminell.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,855077,00.html
http://www.aftonbladet.se/vss/linkoping/story/0,2789,1111829,00.html

Ser att journalisterna inte vågade skriva att kriminella ofta har en speciell gångstil, något som ju polisen vetat sedan länge. Eller så är dom bara okunniga. "There is much to be said in favour of modern journalism. By giving us the opinions of the uneducated, it keeps us in touch with the ignorance of the community." (Oscar Wilde)
 
Almgren; sa:
Varför då? I dagens DN ( http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=668139 ) argumenteras det för att ensamstående ska få inseminera. När ska männen få samma möjlighet (och hur löser vi det biologiskt?) :)

När det går att odla fram surrogatkroppar, dvs kvinnor utan huvud, ben, armar etc, där bara de för barnafödande relevanta delarna behövs. Tills dess ligger faktiskt kvinnor steget före. :)

Vi kommer att uppnå en underbar värld där man inte längre behöver ha med andra (levande) människor att göra. Då kan folk spela The Sims hela dagarna.
 
millimeter; sa:
Vi kommer att uppnå en underbar värld där man inte längre behöver ha med andra (levande) människor att göra. Då kan folk spela The Sims hela dagarna.

Den definitionen får stå för dig. Själv ska jag packa mig in till stan för långlunch på båtryggan (och inte dirket ensam heller). Men håll dig til Sims du.
 
Almgren; sa:
millimeter; sa:
Vi kommer att uppnå en underbar värld där man inte längre behöver ha med andra (levande) människor att göra. Då kan folk spela The Sims hela dagarna.

Den definitionen får stå för dig. Själv ska jag packa mig in till stan för långlunch på båtryggan (och inte dirket ensam heller). Men håll dig til Sims du.

Om jag nånsin hade spelat Sims så hade jag kanske tyckt att det var skoj!

Jag ska städa en marsvinsbur.
 
Kvinnor som till skillnad från partnern inte vill ha barn kan förslagsvis använda argumentet att nästan hälften av alla föräldrar ger sina barn en sämre uppväxt än genomsnittlig och att ni inte känner er säkra på att komma att tillhöra den andra hälften. Dom så andra sidan är säkra på att tillhöra den andra hälften kan väl lämpligen skaffa barn, till och med fler barn än två.
 
Nu måste jag lägga mig i..

mellpat; sa:
>> Insemination finner jag dock mer än acceptabel om spermadonatorn är en känd nobelpristagare eller motsvarande. För innehavare av effektiva och spännande hjärnor får förhöjd livskvalitet. Barn borde iaf inte utsättas för risken att få en biologisk pappa som är sådan att polisen redan på gångstilen kan se att personen är kriminell. >>

---

Det finns en undersökning som visar att man ärver intelligensen från sin mor och känslolivet från sin far..så tänk er noga för hur ni kombinerar er :D

// Ingela (inga åsikter i övrigt, tror folk vet bäst själva om de ska ha barn el inte)
 
Re: Nu måste jag lägga mig i..

Utric; sa:
Det finns en undersökning som visar att man ärver intelligensen från sin mor och känslolivet från sin far..så tänk er noga för hur ni kombinerar er :D
Åh herregud, min mor har alzheimer och min far är något av en känslomässig isstod.

Kanske bäst jag drar till skogs direkt:)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.