Jag ska köpa ny padel, var ,vilken?

Jag har sparat ihop till ny paddel till min kajak SeaLyon. Men jag vet inte vilken är bäst, och var man kan käpa den biligast. Jag har kollat några , men vet inte myccke om. Villsatsa upp till 2000 för riktig paddel. jag är utt på sommaren ofta och padla 4 år, men ingen avanserad padling. Är det någon som kan hjälpa mig???
Mia

VKV Vitudden kan vara något

Den är i kolfiber (låg vikt), delbar och klarar sig bra prismässigt.

Jag trivs bra med den, men det finns säkert de som går djupare i teorierna om hur en paddel skall se ut. Vill du testa den, kan vi alltid mötas någonstans på vattnet i Västra Götalands Län.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
paddel

Hej!

Jag vill rekommendera den paddel jag själv använder (förstås ;-)). Det är paddel av märket Robson. Den är gjord i pressad glasfiber, är nästan lika lätt som en kolfiberpaddel, men sägs vara tåligare. Den är inte lika halkig i skaftet som VKVs kolfiberpaddlar, och har en helt annan känsla. Det är lite mer svikt i den, vilket känns som att det är skonsammare för kroppen. Den är dyr, OK, men jag tycker den är värd det. Andra som har provat min paddel håller med om att den är bra.

Men för att hitta en paddel som man själv gillar, måste man (som vanligt) prova sig fram.

Guest

Gäst
En finess

med VKV:s paddel är att man kan dela den och att man kan bestämma vinkeln mellan paddelbladen, men det kanske man kan med alla moderna paddlar? Själv paddlar jag med 55 grader mellan bladen efter att ha provat en hel del andra inställningar. Prova dig fram, och gör det i en kajak i vattnet!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips