Jag har ett par blå skridskor

Var har ni fått tag i dessa blå?

Gubbängens IP (bandybana) kan man provköra på. Vardagar 8-15, lör stängt, sön 18-23

/Ola
 
ÖIP

Jag tror i och för sig att isen på ÖIP är klar men att den slits onödigt mycket/kostar en förmögenhet att kyla när det är så varmt som det är nu. Jag gissar att de öppnar direkt när det blir kallt.

Mvh Raymond Bergmark
 
Jag köpte mina blå på SSSKs skridskomässa. Men jag tror att dom borde komma i butik när som helst. Ragnar på Skyllermarks kan nog lämna besked. Det får en sväng till Gubbängen alltså...

/b
 
Nu är de teståkta

Äntligen öppnade ÖIP. Det var inte fullt på isen som jag trodde att det skulle vara. Med löst knutna skor hade jag försökt hitta lämplig förstagångsinställning men då till överraskning kommit fram till att jag borde flytta bindningen inåt? Jag flyttade bindningen 1,5 mm i sidled och tänkte att jag kan alltid byta höger/vänster på isen.

Nåväl, inställningar är individuella så det är väl något man får gneta med själv. I övrigt gick de bra, lite tyngre än Almgrens smalare variant men man kan inte få allt.

Jag kan däremot ge ett tips för er med Salomon XA-bindningar på era Skyllermarks blå: Borra hål i plasten på bindningen ovanför skruvarna så går det att justera bindningen utan att demontera de bakre delarna först. Det blir några millimeter gods tillgodo till resp kant, förhoppningsvis håller det.

Kuriosa: Det fanns två par blå skridskor på ÖIP, de enda paren hittills?

Mvh Raymond Bergmark
 
Frälst

Även jag fick tillfälle att prova mina nya BLÅ (i kombination med Salomons gula X/A-sko och Access-bindning) på ÖIP igår och återkommer här med mina första intryck (såsom utlovat i en annan tråd). Redan efter ett par varv såg jag ljuset (har inte testat löshälsåkning tidigare). Fördelarna är uppenbara: längre, mer obehindrade skär (=mer kraft och högre fart?), lättare grejer (jfrt med min gamla telis-kängor), inget tryck mot skenbenet, lättare att göra översteg, mm. Kändes helt enkelt som friare åkning. Inga problem att åka baklänges eller att göra stoppsladd, som nu dessutom kan utvecklas till en snygg(?) "telemarksstoppsladd". Relativt tyst var det också, inget tydligt "klapp" som hördes från några andra åkare med andra grejer.

Jag hade ställt in bindningen nästan max utåt vid tån och några mm inåt vid hälen och det fungerade utmärkt för mig direkt. Men det är väl iofs läge att testa några varianter på detta för att bli övertygad om att optimum hittats. Här ska jag ta fasta på Rajjans råd om att borra upp bindningen så att man lättare kommer åt skruvarna. Men det gäller väl inte skruven längst fram?

Lös häl kommer naturligtvis ställa till en del problem vid åkning på sämre is och jag är tacksam för tips om var jag kan hitta ett lätt beslag att fästa i de två hålen längst bak på skridskon genom vilket jag snabbt och enkelt kan dra en rem för att fixera hälen.

/b
 
Var finns det information om dessa blå?
Finns de att köpa, eller är de del i nån slags pototypserie?
Patric
 
Ska komma i handeln innan jul har Skyllermarks representant sagt. Av det jag såg av dem verkar de mycket intressanta.

Staffan
 
Remfäste bak på blå skridskor.

De två hålen bak är tänkta att fästa ett repsnöre, ca 3 cm långt + knutarna som du har på undersida, om så önskas. I denna "loop" kan du sedan vid behov fästa rem eller cord eller vad som nu önskas.

MVH Ragnar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Teknikern Jag har blivit lurad! Långfärdskridsko 9
uzack Jag har nyss fått upp ögonen för det här ! Långfärdskridsko 1
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
haavard Jag räddade (kanske) en man från att drunkna i dag Långfärdskridsko 11
Thrashback Total nybörjarfråga, vilken av dessa 3 pjäxor kan jag använda till långisar?? Långfärdskridsko 7
hensu Vilka prylar ska jag ha? Långfärdskridsko 1
Ajfandetvarintedu Vad ska jag köpa för kläder till vintern? Långfärdskridsko 4
erakopk Val av kastlina, vad skall jag köpa? Långfärdskridsko 5
frhol Hur kan jag utveckla min åkning? Långfärdskridsko 7
fklint Vilken längd ska jag ha? Långfärdskridsko 1
Double Push, Nu kanske jag är ute på hal is men... Långfärdskridsko 2
Linda G Vad har ni i era ryggsäckar och var köper ni utrustning? Långfärdskridsko 20
klippen Har nå'n provat? Långfärdskridsko 7
Kimble Har någon åkt på Åland redan i år? Långfärdskridsko 6
thureb Skridskohaverier har du drabbats? Långfärdskridsko 1
Auran har någon åkt på långsjön (söder om mölnbo) Långfärdskridsko 5
Rajjan Vikingarännet har öppnat för anmälningar Långfärdskridsko 2
Bertil Har du tyngre ryggsäck än kompisen? Långfärdskridsko 0
Fjärdebrunn Var har alla tagit vägen? Långfärdskridsko 7
Rajjan Vikingarännet har öppnat för anmälningar Långfärdskridsko 0
ett_och_noll Hur stor betydelse har längden på löshälsskridkor? Långfärdskridsko 6
rikard_wiberg_hotmail.com har ni samma problem? Långfärdskridsko 1
novas husse Har ni åkt än? Långfärdskridsko 14
Boosse Hur långt och var har ni åkt i vinter. Långfärdskridsko 4
revco8 ett par frågor om vikingarännet Långfärdskridsko 1
Margaret09 Nybörgare söks hyra ett par långfärdssrkiskor Långfärdskridsko 6
srpp Var få tag på ett par begagnade klappskridskor? Långfärdskridsko 5
Fjärdebrunn Lissmaån - ett åkalternativ? Långfärdskridsko 2
duelago Ett skönt slut på 2004 mitt i allt elände Långfärdskridsko 1
Fjärdebrunn Isfödelse från ett tågfönster Långfärdskridsko 3
mhcj Ett tips Långfärdskridsko 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...