Jämtlandstriangeln v40: snö?

Hejsan,

Har funderingar på att vandra jämtlandstriangeln v40 dvs första veckan i Oktober. Är det stor chans att det är snö då? . Vill helst undvika snön och njuta av höstfärgerna.

Det beror ju på vädret, har varit med om snö från början av september. Frågetecknet blir stort. Är man beredd är det dock ingen anledning att ställa in men visst kan det bli vitt, t o m höstsnöföre.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Finns det kvar några höstfärger då? :)

Vad jag har hört så är det redan flammande rött i Kiruna exempelvis, och jag tror inte att vi har några löv kvar i Umeå i oktober heller :)

Det kommer att vara sprackande gult då.

Hurvida det är snö eller inte är omöjligt att säga. Förra året kom inte snön förrän lucia men 2009 kom det en halvmeter 29 september som låg kvar resten av hösten.

Kominationen med vita toppar med sprackande gult är svårslaget.

Vi ska jaga i Hotagen sista veckan i september så det kommer inte att bli snö ;) Det har hänt en gång att vi jagade senare än premiären, 25/8, och då var det sista veckan i september. På kvällen satt vi ute i torrt och fint ris och snackade. När vi vaknade var det 3 dm snö som låg kvar alla dagar vi jagade ripa. Hoppas det klarar sig men det är på gränsen.

Jaktkompisen jagade och kom hem för två dagar sedan. De hade både finfint torrt väder, 26 timmar ihållande regn och sedan såpass kallt att det var is på vattensamlingarna på fjället. Minst sagt växlande.

I torsdags gick jag från Gåsen till Sylarna i milt snöoväder, i går till Storulvån i snö och regn, och det snöade vid Storulvån i morse.

Brorsan och jag skall upp till Storulvån den 24, kan det va så pass att vi behöver använda snöskor och pulka?

Tänkte åka upp till Jämtlandsfjällen v39. Ska i så fall bli Lunndörrsfjällen/Anaris. Kunde "övertala" en kompis till mig pga av de fina höstfärgerna som september bruka bjuda på. Istället blir det nog snö och gnistrande frostnätter i år :) Kanske inget fel att ha med sig snöskor. Önskar alla en god tur!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips