Jämtlandstriangeln v31

Tjenare! Hade tänkt o göra min första fjällvandring i sommar :) så undra lite om de brukar ligga snö kvar så här dax eller är de dyblöt? Är inte så van vid längre vandringar. Är det något jag borde tänka på eller packa med utöver de vanliga. Hade som tanke att övernatta på fjällstationerna. Bör man ringa i förväg och boka sovplats då?

Ja det kan ligga snö kvar i fjällen, men skulle tippa på att det bara är på högre höjder i det området nu. Dyblött är det nog inte heller om det inte regnar väldigt mycket dagarna innan.

Du kan ringa och boka plats men du får ändå alltid plats. Dom nekar aldrig någon som vill sova över, är det mycket folk kan du få sova i bastun eller i hallen. Men du får alltid en madrass och ett täcke.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hej,
Va i jämtlandsfjällen för ca 2 veckor sedan. Inte mycket snö kvar, mest på högre höjd, inge snö längs lederna. Lite småblött i terrängen men inga störra problem. V31 bör det vara ännu torrare och mindre snö.

Hej!
Jag var där förra veckan. Vandrade Storulvån - Sylarna - Blåhammaren - Storulvån. Mycket trevlig vandring, även om det regnade i stort sett hela tiden. Glöm inte skal-/regnkläder, mössa och vantar! Ska ni upp på lill-/storsylen i dåligt väder så ta med karta och kompass (borde alltid vara med iofs). Go tur!

(Påväg upp till Syltoppen)
13768211_1573496282945136_606856864_n.jpg

Ja glömmer man regnställ så kan du ju bli en rätt träligt resa kan jag tänka mig😅 går de o beställa kartor eller köper man där? Vilka ska man ha?

Enligt SMHIs prognos för Sylarna från 14:16 i dag kommer det nog att bli blött i markerna nästa vecka; 10 mm på lördag, 41,4 mm på söndag, 12,4 mm på måndag, och 33,4 mm på tisdag. Kanske är det gummistövlar, regnställ i galon, och sydväst som gäller.

Ajdå :/ kanske får tänka om då... fått tjata ihjäl mig på polarn för att han ska hänga på. Regnar de så mycket lär han bli jäkligt grinig.😂 får kolla runt lite kanske blir ett par mil på kungsleden o vädret "där" är bättre. Men då lär man ju köpa sig ett tält

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips