Jämtlandstriangeln, Rondane eller Mallis?

Present till 70-åring som vi ska bjuda på vandringresa. Får inte vara alltför tuff men tänker att ca 10-15 km om dagen ska funka. Någon som varit på alla 3 ställen och kan rekomendera?

Norge är ju väldigt vackert..har vandrat i Jotuheimen och det var kanon....men läst att det är lite lättare i Rondane....tex den här verkar ntressant https://www.ut.no/tur/2.4959/

Mallis? Lätt att ta sig runt med buss till olika vandringsleder? Fina dagsvandringar?...tänker isåfall en charter en vecka med ca 3 vandringsdagar på egen hand....kan det vara något? (då får man ju både sol och bad och upp i bergen och vandra:))

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
När?

Du skriver inget om när resan ska göras.
Bara det kan ju avgöra saken.

Två av Triangelns dagsetapper är ju lite längre, Storulvån>Sylarna 16 o Sylarna>Blåhammaren 19 km om jag minns rätt.

För mig är fjällen självklart val (av flera skäl, ffa om jubilaren aldrig varit t fjälls), men jag har å andra sidan aldrig varit på Mallorca.

Tja, jag har ju varit på alla tre ställena... även om jag inte har vandrat längre sträckor på Mallis (det är så bra cykling där!).
Tror att alla tre kan bli väldigt bra, så det beror på tycke och smak, och man får ju helt olika saker.
Kultur, små restauranger, vin och valmöjligheter (bad/vandring/mysiga byar): Mallis.
Ödslighet och " vildmark": Jämtland följt av Rondane (lite lyxigare och enligt många mysigare tillvaro i hyttorna jämfört med svenska fjällen).

För egen del slår jag ett slag för Rondane; kan vara otroligt vackert i bra väder och relativt lättvandrat som du skriver. Världsklass helt enkelt.

Tillägg: buss funkar generellt bra på Mallorca, det är ju en väldigt turistvänlig ö, men annars är hyrbil väldigt smidigt (med nackdelen att man måste börja och sluta en vandring vid bilen...).

Senast ändrad:
Tack för bra svar. Vi har inte bestämt när resan ska göras ännu.Tror personligen det kan vara 3 bra val:) Så inte så lätt att välja....det är ju 3 typer av vandring. Norge är ju lyxigare (i alla fall i jotunheimen där jag varit)

Frågan är om det lätt med rundvandringar på mallis...dvs tillbaka till dit man åkte bussen?

Frågan är om det lätt med rundvandringar på mallis...dvs tillbaka till dit man åkte bussen?

I de ledbeskrivnigar jag sett på webben och i den guidebok jag köpte är det snarare regel än undantag att även dagsvandringarna startar och slutar på samma ställe. Vi hade bil när vi var där så jag kan inte lova något om bussar, men många av lederna verkade starta i eller i närheten av befolkade samhällen. Det går därför sannolikt att nå dessa med tåg eller bussförbindelse.

Sent from my F8131 using Tapatalk

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips