"Nya" Vildmarksleden Skatås-Hindås

Vildmarksleden mellan Skatås och Hindås är nyligen uppfräschad och delvis omdragen. Jag tänkte gå den som några endagsturer då och då över sommaren för att se hur den ser ut nu. Här är några bilder från helgens vandring. Start i Hindås, raster vid fina vindskydd, bad i Stora Härsjön, perfekt väder 😊

Jag hade tänkt gå Hindås - Härkeshult och sedan till bussen i Önneröd, ca 24 km (del 3 och 4). Framåt eftermiddagen började kroppen protestera, så jag lämnade leden efter Härsjön och gick en fin liten grusväg ned till Härryda och bussen där istället. Ca 17 km allt som allt. En riktigt trevlig tur!

Leden är mycket lätt att gå. Tydliga markeringar, ordentligt spångat över fuktiga partier, knaggliga delar är utjämnade med grus eller träflis. Jag passerade två vindskydd, det ena finns vid Hebbratjärn och tillhör en scoutkår, det andra vid Stora Härsjön. Båda är fräscha och ligger vackert, det vid St Härsjön var dock ockuperat av någon som uppenbarligen inte vandrat dit (av mängden grejer att döma...) utan kört dit sina grejer och boat in sig där för att sedan dra iväg. Dålig stil!

Det finns inga markerade vattenhämtningsställen, men man passerar en del bäckar och flera sjöar. Vattnet här kommer mestadels från mossar utan att passera några riskområden (som jordbruk eller industrier), jag drack det utan att bekymra mig. En riktigt torr sommar bör man nog bära med sig en del vatten, även om leden passerar en del bebyggelse där man säkert kan be snällt om att få ta vatten.

Kartor m.m finns här: http://vildmarksleden.eu/
 

Bilagor

  • IMG_20160625_105927.jpg
    IMG_20160625_105927.jpg
    94.2 KB · Visningar: 1,834
  • 2016-06-25 17.51.47.jpg
    2016-06-25 17.51.47.jpg
    158.8 KB · Visningar: 2,024
  • 2016-06-25 17.53.50.jpg
    2016-06-25 17.53.50.jpg
    111.9 KB · Visningar: 1,883
  • IMG_20160625_141554.jpg
    IMG_20160625_141554.jpg
    85.1 KB · Visningar: 1,836
Har tänkt att springa leden senare i sommar, vill helst ha max en liter vatten med mig. Var är lämpligast att fylla på? Funkar sjöarna bra?
 
Har tänkt att springa leden senare i sommar, vill helst ha max en liter vatten med mig. Var är lämpligast att fylla på? Funkar sjöarna bra?

Grundprincipen är ju att alltid ta rinnande vatten och det finns på några ställen där leden korsar vattendrag. Men det varierar en del, jag gick där en mycket torr sommar för några år sedan, då var det knappt något vatten alls i bäckarna. I år fanns det vatten "överallt". På kartan syns bra var leden korsar bäckar.

Jag skulle inte ta dricksvatten direkt ur sjöarna. Kaffevatten funkar ju. Den där torra sommaren fick jag både filtrera och koka sjövattnet för att det skulle kännas OK. Men - YMMV, som alltid.

Annars finns ju alltid den beprövade metoden "knacka dörr och be snällt" :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.