Vildmarksleden Hindås-Göteborg rustas upp

Enligt artikel i provinsbladet GP för ett tag sedan så ska Vildmarksleden rustas upp. Den delen som ligger inom kommunerna Härryda, Partille och Lerum har fått EU-pengar för att förbättras. http://www.gp.se/nyheter/molndalharryda/1.1065784-nu-ska-vildmarken-rojas

På projektets hemsida http://vildmarksleden.eu/ är nog tanken att man ska kunna följa arbetet. Enligt projektbeskrivningen blir det ett ganska omfattande jobb:
Projektet har som mål att renovera och göra dagens led tillgänglig. Med tillgänglig så avses att den skalla vara lätt och enkel att använda för ovana vandrare och löpare. Den skall även vara så tålig så att till exempel ett större mängd MTB åkare skall kunna köra på leden utan att den försämras eller blir obrukbar. I delar skall den även genom projektet bli tillgänglig för funktionshindrade. I den detaljerade projekteringen så får avgöras var och hur detta kan uppnås.

I den första fasen innebär det en genomgång och inventering följd av en grovrensning av sträckningen. Denna fas innefattar även en uppmärkning av leden.

I nästa steg så förbättrar vi de delar som kräver mark eller byggnadsarbeten för att bli fullt tillgängliga. Bygga förbättrade broar, spångar, räcken, dränera och komplettera markbeläggning på utsatta delar.

I ytterligare nästa del så kompletterar vi med funktionella byggnader av olika slag. Det är vindskydd, utsiktstorn och olika typer av aktivitetsbaserade stationer. I detta steg så skall vi även säkra upp att valda delar av Vildmarksleden blir anpassad för funktionshindrade.

Den sista delen handlar om att marknadsföra och etablera leden som tävlingsarena, besöksmål etc. Den involverar föreningsliv, näringsliv och kommuner.

Jag färdades sträckan Hornsjön-Göteborg för två veckor sedan och kunde då konstatera att maken till rotblöta var svår att finna - långa sträckor är stigen bara ett dike (hålväg?) och på flera platser var spänger trasiga eller borta. Vindskydden vid Stentjärnarna var inte heller i världens bästa skick...

Bra att den rustas upp!
 
Hej,
Jag gick den förre påsk och jag tycker inte den är så förfallen som det beskrivits. Visst vindskydden behöver ses över men annars är det en Vildmarksled och bör förbli det. Jag tycker inte om att man ska kunna köra MTB och göra annat trams.
Hälsningar Veni
 
Varför skulle man inte få köra MTB på leden??

//Jocke
Om jag förstådd texten rätt kommer du inte bara kunna köra MTB utan även inlines på vildmarksleden.... Visserligen var det fem-sex år sedan jag gick den senast, men så väldigt förfallen var den inte då, visserligen saknades märkning på många ställen.
 
Brukar gå leden varje år och det enda som jag saknar är en uppdaterad karta och några fler alternativ till vindskydd. Det är ju trots allt en vildmarksled så man får väl klä sig efter det.
Önskar hellre att det finns tillgång till övernattningsstugor i skogen med tillgång till ved typ vasaloppsleden.
Gått den 2 gånger i år, feb/juni och dessa har varit lika rena och fina bägge gånger.
Vad det kostar att rusta upp stigen så som det låter i texten så borde ju befintliga anläggningar kunna utnyttjas och istället 10 övernattningsstugor köpas in.
 
Lite oväntade reaktioner måste jag säga... Själv blev jag glad när jag hörde att man skulle spånga upp den bättre, det är lite tråkigt när "rätt klädd" innebär vadarstövlar. :)

Beträffande övernattningsstugor tror jag det är en dålig idé just i Göteborgs närhet, chansen är stor att nån kabelbrännande uteliggare flyttar in och gör sig hemmastadd. Mindre risk för det med vanliga gapskjul som dessutom är billigare att ersätta när de så småningom bränns ner.
 
Jag tror de flesta tycker nog det skulle räcka med en upprustning av vindskydden (vid Stensjöarna och kanske en till behövs). Vad jag minns så var det på 2 ställen som det var riktig blöt och visst skulle det underlätta om det var spångat. Men den upprustningen som beskrivs känns fel. Då är det ju ingen vildmarksled längre.
Mvh. Veni
 
Jag tror de flesta tycker nog det skulle räcka med en upprustning av vindskydden (vid Stensjöarna och kanske en till behövs). Vad jag minns så var det på 2 ställen som det var riktig blöt och visst skulle det underlätta om det var spångat. Men den upprustningen som beskrivs känns fel. Då är det ju ingen vildmarksled längre.
Mvh. Veni

Jag håller med. Det finns allt för många "för anpassade" naturområden i Gbg;s närhet som gör att vildmarkskänslan försvinner. Upprustning av vinskydd uppskattas just eftersom de förstörs med jämna mellanrum. Spångar ger både avlastning på naturen och gör att man kan komma ut utan gummistövlar.
 
Tittade in på deras hemsida och blev lite förvånad. Vet ni om hela leden ska göras om till en grusad promenadväg?
Jag har aldrig vandrat denna led själv men ofta funderat på det. När jag vandrar i naturen på en led önskar jag mig en naturstig med spänger på mycket våta eller (för naturen) känsliga ställen. Det är positivt om det också finns välhållna vindskydd på fina platser vid en sjö t.ex. Orange markeringar är också bra på nya ställen.
Grusade promenadvägar har jag hemma i skogen och de är fina för barnvagnar och motionärer m.fl. men det är inget som jag förknippar med "vildmark".

/Anna
 
Hela Skatås är ju fullt av grusade promenadstiger. Eftersom de vill att man ska kunna åka inlines och allt annat möjligt och även handikappanpassa så måste den grusas. Tråkig, men det finns Bohusleden kvar som samanfaller bitvis med Vildmarksleden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Michel.B Medicinsk studie på Vildmarksleden Hindås-Göteborg Vandringsleder 29
elins_trädgård "Nya" Vildmarksleden Skatås-Hindås Vandringsleder 6
veni Vildmarksleden från Skatås till Hindås Vandringsleder 10
hsp Vildmarksleden GBG hur blött/lerigt Vandringsleder 1
Kajsamy Vildmarksleden i Bjursås Vandringsleder 3
Quvipp Vildmarksleden Göteborg Vandringsleder 12
Miclo Vildmarksleden i bjursås Vandringsleder 4
Imasy Vildmarksleden i Bjurs och björnar Vandringsleder 2
Fawkes 3 dagar, vildmarksleden. Hjälp mig! Vandringsleder 4
supergrazz Vildmarksleden Bjursås, ved? Vandringsleder 7
veni Vildmarksleden till påsk Vandringsleder 12
victor_dalarna Vildmarksleden Bjursås, behöver lite råd Vandringsleder 7
jonasvalter Vildmarksleden Ärtknubben Vandringsleder 0
jonasvalter Vildmarksleden Bjursås Vandringsleder 0
vinberg76 Vindskydd vildmarksleden (Gbg) Vandringsleder 21
Avslmedl Vildmarksleden i Blekinge Vandringsleder 4
veni Knalleleden, Hindås till Borås Vandringsleder 9
Skipper_ Vandring mellan Hindås och Kungsbacka? (R40 och E6) Vandringsleder 0
freke Vildmarsleden mellan Gbg - Hindås Vandringsleder 5
Vindskydd Vindskydd för övernattning med grillplats i Göteborg med omnejd Vandringsleder 2
omni96 Stockholm -> Höör -> Göteborg -> Stockholm leder Vandringsleder 4
Dejvan Barnvänliga dagsturer runt göteborg? Vandringsleder 4
Diabild4ever 3 dagars tur mittemellan Göteborg och Stockholm Vandringsleder 3
gusfallca Dagsturer kring Göteborg Vandringsleder 5
Christian1 Bästa 2-3 dagarsvandringen i närheten av Göteborg Vandringsleder 11
Valpish Vandring cirka 2timmar med bil ifrån Göteborg. Vandringsleder 22
JElling 2-3 dagars vandringsled när Göteborg Vandringsleder 1
Joakimlejon Ponera att jag vill vandra Göteborg - Luleå hur planerar jag resan? Vandringsleder 6
Joakimlejon Nybörjare i Göteborg vill ut o fiska ett par tre dagar Vandringsleder 3
Tiran Vandring 4-5 dagar, lätt att ta sig från Göteborg? Vandringsleder 12
MrCellophane Helgvandring runt Göteborg (med kollektivtrafik) Vandringsleder 9
federico Vandring kompis - Göteborg Vandringsleder 3
peter81.gbg Vandringssällskap (Västkusten, Göteborg med mera) Vandringsleder 7
ChriGru Från Helsingborg till Göteborg Vandringsleder 1
utesälen 1,5-dagarsvandring runt Göteborg Vandringsleder 4
RobinEH Göteborg till Jönköping Vandringsleder 7
sneglen33 Snabbasta vägen från göteborg till malmö? Vandringsleder 3
virror Bra skogar runt Göteborg? Vandringsleder 16
orjanraberg Status på vindskydd nära Göteborg Vandringsleder 17
zhenya_ren Vindskydd i Göteborg område Vandringsleder 3
Christian1 Dagsvandring Göteborg Onsdag eller Torsdag? Vandringsleder 1
CarinB Dagstur som avslutas i Göteborg Vandringsleder 8
Stiko Göteborg-Stockholm i maj Vandringsleder 6
plp Springa från Göteborg till Halmstad(hjälp med vägval) Vandringsleder 2
Sjobbe Göteborg, Svartedalen 12 okt Vandringsleder 0
Skipper_ Barn, ovan, skåne/Göteborg ingen o snacka med. Bollplank behövs! Vandringsleder 9
fredde_gbg Dagstur/test av utrustning i Göteborg Vandringsleder 1
jnf Från Göteborg till Malmö Vandringsleder 2
Chrion Leder nära Göteborg som.... Vandringsleder 17
Sjobbe Tips för helgen kring Göteborg Vandringsleder 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.