Vildmarksleden Bjursås, ved?

Enkel fråga: Finns ved vid övernattningsstuga utefter Vildmarksleden i Bjursås? Har sett olika uppgifter runtom på nätet och hoppas nu på ett stensäkert svar :)
 
Tyvärr inget stensäkert svar men det brukar finnas ved vid Flymyrkojan om det är den du tänker på. Uppe vid ärtknubben kan det vara lite si och så. Det finns ytterligare en stuga men jag kommer inte ihåg namnet och jag vet inte hur vedtillgången ser ut.
Fin led dock!!

//Per
 
Det finns ytterligare en stuga men jag kommer inte ihåg namnet och jag vet inte hur vedtillgången ser ut.

//Per

Det är kanske Fänrikbo du tänker på? Den stugan är privatägd men upplåts för allmänheten. Ved-
förråd finns där men det är låst. De gånger jag velat nyttja kaminen i stugan har jag tagit med mig egen ved. Det funkar om man som jag gjort dagsturer på skidor men är kanske inte ett lika
roligt alternativ om man tänkt sig gå hela Vildmarksleden.

Alternativet att plocka pinnar i skogen finns ju alltid förstås!
 
Fin Led

Nog är det en fin led allt men ganska så tuff bitviss. Ved finns vid flymyrskojan vid dom andra vet jag ej ! Stanade inte vid någon av dom , förutom ärtknubben underbar utsikt vid fint väder . Det tog mig 9 tim från Bjursås till flymyrskojan så det är ingen promenad i parken . Ha en bra tur.
 
Tack för svar allihop! Jag tänkte på främst på Flymyrskojan men även nyfiken på vedläget vid Fänriksbo. Ska gå hela leden så släpa på ved är verkligen inget vi vill göra, skönt att höra att det bör finnas på plats.

Ojdå, 9 tim till Flymyrskojan har vi inte räknat med!
Tack för den infon. Hur lång tid har leden tagit för er andra?
 
Håller med om att det är en bitvis tuff led med mycket höjdskillnader. Jag gick den med ett gäng patrullscouter, som det hette då, som en av förberedelserna för en Kebenekaisetur. Vi slog till med två övernattningar längs leden.
Ärtknubben är en fin plats att rasta på, fin utsikt över Fjällgrycken tror jag att det är.

//Per
 
Nog är det en fin led allt men ganska så tuff bitviss. Ved finns vid flymyrskojan vid dom andra vet jag ej ! Stanade inte vid någon av dom , förutom ärtknubben underbar utsikt vid fint väder . Det tog mig 9 tim från Bjursås till flymyrskojan så det är ingen promenad i parken . Ha en bra tur.

Hej!
Jag har gått leden ett antal gånger. Arrangerade turer på min arbetsplats. Vi brukade dela upp turen på 2 dagar med övernattning i Flymyrskojan som ligger ungefär efter halva vägen.
För oss tog det ca 5-6 timmar att gå från Bjursås till Flymyrskojan. Då gjorde vi även en liten avstickare upp på Faxberget (kan rekommenderas, fantastisk utsikt) vid Faxbergets fäbod som man passerar.
Om man ska gå rekommenderar jag att man går leden medurs för att få lättare vandring. Det är mer uppför åt andra hållet.

Ha en trevlig tur!
 
Ett tillägg gällande höstvandring

Vi gick Vildmarksleden i helgen och vid den här tiden på året fanns ingen ved vid Fänriksbo, där vi tältade, och inte heller vid Flymyrskojan eller Ärtknubben. Enda platsen vi såg som hade mycket ved var vid Hambergsstugan men det var nästan precis i början.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kajsamy Vildmarksleden i Bjursås Vandringsleder 3
Miclo Vildmarksleden i bjursås Vandringsleder 4
victor_dalarna Vildmarksleden Bjursås, behöver lite råd Vandringsleder 7
jonasvalter Vildmarksleden Bjursås Vandringsleder 0
hsp Vildmarksleden GBG hur blött/lerigt Vandringsleder 1
elins_trädgård "Nya" Vildmarksleden Skatås-Hindås Vandringsleder 6
Quvipp Vildmarksleden Göteborg Vandringsleder 12
Imasy Vildmarksleden i Bjurs och björnar Vandringsleder 2
Fawkes 3 dagar, vildmarksleden. Hjälp mig! Vandringsleder 4
Sarvi Vildmarksleden Hindås-Göteborg rustas upp Vandringsleder 13
veni Vildmarksleden till påsk Vandringsleder 12
veni Vildmarksleden från Skatås till Hindås Vandringsleder 10
Michel.B Medicinsk studie på Vildmarksleden Hindås-Göteborg Vandringsleder 29
jonasvalter Vildmarksleden Ärtknubben Vandringsleder 0
vinberg76 Vindskydd vildmarksleden (Gbg) Vandringsleder 21
Avslmedl Vildmarksleden i Blekinge Vandringsleder 4
Kristina A Info om vindskydd med ved i Gbg? Vandringsleder 6
Fawkes Ved i Vättlefjäll? Vandringsleder 2
Apollo Ved i vindskydden på Omberg? Vandringsleder 10
Coachmike Eldstäder med ved utmed Silverleden? Vandringsleder 8
olavroer Vandra ved havkanten Vandringsleder 4
Från Danmark Vandring och ved vid Bottenstugan Vandringsleder 2
Aico Lettvandrat dagstur ved Järpen Vandringsleder 2
CyberJunkie Ved vid vindskydd på Bohusleden?? Vandringsleder 1
Perc Tips på ved längs leder i s. Bohuslän? Vandringsleder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.