Vildmarksleden i Bjursås

Hej! Jag har läst lite allmänt om hur mycket man klarar av att vandra men jag tänker att någon här har mer information om sträckan vi tänkt. Alltså; orkar två tjugotre åringar + hund gå runt hela vildmarksleden i Bjursås (35km) på en dag? Vi ska inte fiska eller så utan bara gå, njuta och fika. Vi har aldrig vandrat mer än en mil i sträck men vi är ju "vältränade" och unga ;) andra tips mottages gärna också såklart!
 
Hunden?

3,5 mil bör ni klara på en dag - men har ni gått enbart 1 mil innan så kommer ni säkerligen att få ganska så ont i fötterna mot slutet. Skorna/kängorna måste vara ingångna/väl prövade innan, annars kan det bli riktigt eländigt.

Jag är mer orolig för hunden. Hur vet ni att den orkar/vill gå så långt? En större hund som lägger sig ner och vägrar att ta ett enda steg till kan ju bli lite problematiskt.
 
3,5 mil bör ni klara på en dag - men har ni gått enbart 1 mil innan så kommer ni säkerligen att få ganska så ont i fötterna mot slutet. Skorna/kängorna måste vara ingångna/väl prövade innan, annars kan det bli riktigt eländigt.

Jag är mer orolig för hunden. Hur vet ni att den orkar/vill gå så långt? En större hund som lägger sig ner och vägrar att ta ett enda steg till kan ju bli lite problematiskt.

Hunden är en pigg och ung jaktgolden. Han brukar inte ha problem med att gå långt eftersom att han vanligtvis springer lös i skogen om vi är ute flera timmar men nu kommer jag ha honom kopplad så det blir ju 35km för honom också. Värmen är det som han tycker är jobbigt men vi får försöka matcha in en dag då det är lite mulet.
 
Leden är skapligt kuperad, några rejäla höjder att ta sig över, med låglandsmått mätt i alla fall.
Dock bör ni klara det om ni bestämmer er för det.
Var rädd om hunden, det är stenigt på många ställen.

/Per
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.