Vildmarksleden Bjursås, behöver lite råd

Hejsan, tänkte gå vildmarksleden i vår när snön försvunnit från marken.

Jag är fortfarande minst sagt en nybörjare med vandring så jag skulle gärna vilja ha lite svar på frågor. Jag kommer gå själv med en ung hund, och jag siktar på hela sträckan (3,5 mil) och jag vill verkligen ta det i ett superlugnt tempo, kanske stanna ett par nätter på samma ställe om jag känner lusten för det.

Min första fråga är vatten, hur mycket vatten bör man bära med sig? Finns det vatten att fylla på med längs leden? (Och bör man koka/rena det isåfall för jag tänker då inte bli magsjuk)

Min andra fråga är navigation, jag har ett uselt lokalsinne.
Jag äger ännu ingen GPS(inte råd) och min kartläsning är under all kritik...man kan köpa karta över leden i bjursås(turistbyrån, campingen)?
Leden är såvitt jag förstått uppmärkt med blå band runt träd och markeringar på stenar, vilket låter toppen. Men jag kommer ju gå av leden en bit för att slå upp tältet och även om det är osannolikt så kanske jag inte hittar leden igen, sånt gör mig nervös och kanske förstör upplevelsen med den oron.

Det här med tältandet förresten, hur är det med reglerna kring det på vildmarksleden? Och får man göra upp eld och ta dött virke till det?

Kanske är det något jag borde tänka på med hunden också, han kommer vara kopplad på lång lina eller vanligt koppel hela tiden och min tanke är att han ska bära en -väldigt- lätt packning mest för att vänja sig vid klövjeväska, han är 8 månader i maj så det är alltför tidigt att anstränga honom på något sätt.


Så snälla..hjälp en idiot ut i vår utan att behöva känna fara för sitt liv
 
Hej!

Kul att du ska ge dig på vildmarksleden till våren!

Leden är skyltad med träskyltar vid varje stig/vägkorsning, däremellan markerad med blå band och blåmålade stenar. Dock så har en del avverkning skett på ledens norra delar de sista åren, så markeringarna kan vara svåra att se, även så stigen.

I det stora hela är leden lättvandrad, och du kan nog hitta fina tältplatser, inga problem att varken tälta eller ha med hund efter leden. En tältplats jag rekommenderar är vid Fänriksbo, nära områdets högsta punkt Fänriksberget, efter ungefär halva sträckan av leden!

Karta över området kan du köpa på Bjursås stugby och Camping, Bjursås Ski Center. Därifrån utgår även leden. www.bjursas.com , så känner till området väl. Dock så är inte kartan jättedetaljerad, men duger fint så länge man håller sig på leden.

I övrigt så råder jag dig att vänta ett tag in i maj, då ledens norra delar går ganska högt över havet (300-500möh) och snön ofta ligger kvar mycket längre här än nere i Falun/Bjursås.
 
Du behöver nog inte vara alltför orolig för att gå vilse. När det gäller tältplatser så kan jag tipsa om Flymyrsstugan. Visserligen kan man sova över i stugan, men om du hellre vill tälta så kan du göra det där också.

Vatten är inget problem att få tag på. God tur!

Mvh /Joel
 
Vid Fänrikbo finns en källa som brukar vara välfylld den tid på året du nämner. Jag vet inte om det finns fler källor längs leden (har bara gått delar av den hittills). Gott om tjärnar och sjöar är det i alla fall i området och i värsta fall kan du säkert dricka vattnet i de flesta av dem utan större problem, koka dock för säkerhets skull.

Go tur!
 
Om du vill kan vi ensamvandra leden tillsammans. Jag är kanske inte den mest ruttinerade men det har blivit några turer i skogs och fjällteräng, både sommar som vinter med 1-8 hundar.
 
Vildmarksleden på hösten

Jag vandrade Vildmarksleden i helgen och tänkte dela med mig av lite tips till er som letar. Det var en supertrevlig vandringsled med fint landskap och varierad vegetation. Leden var mestadels mycket bra markerad. Vi klarade oss på utskriven karta från Bjursås IK.

Vid den här tiden på året var det dock extremt blött på marken, det måste ha regnat rejält i Dalarna. Med bra kängor och regnbyxor så var det dock inga problem. Vad gäller dricksvatten så var det lite värre att få tag på. De källor som nämns på kartan och även i inlägget var alla obrukbara. Det fanns en hel del vattendrag men det var inte jättetätt mellan dem. Tips är att ta med vattenpåse (vi hade 4 l), vattenreningstabletter typ Micropur och kanske Resorb för smakens och den extra vätskeersättningen skull.

Vi var inte behov i ved men även det var det extremt ont om. Det fanns ingen vid Fänriksbo, där vi tältade, och inte heller vid Flymyrskojan eller Ärtknubben. Nedanför backen vid Fänriksbo fanns en fors där vi hämtade vatten till matlagning.

På natten sjönk temperaturen till 4-5 grader och det var helt mörkt redan vid halv 8 så glöm inte ta med en bra pannlampa om ni vandrar vid denna tiden. Hoppas inlägget var till nytta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kajsamy Vildmarksleden i Bjursås Vandringsleder 3
Miclo Vildmarksleden i bjursås Vandringsleder 4
supergrazz Vildmarksleden Bjursås, ved? Vandringsleder 7
jonasvalter Vildmarksleden Bjursås Vandringsleder 0
hsp Vildmarksleden GBG hur blött/lerigt Vandringsleder 1
elins_trädgård "Nya" Vildmarksleden Skatås-Hindås Vandringsleder 6
Quvipp Vildmarksleden Göteborg Vandringsleder 12
Imasy Vildmarksleden i Bjurs och björnar Vandringsleder 2
Fawkes 3 dagar, vildmarksleden. Hjälp mig! Vandringsleder 4
Sarvi Vildmarksleden Hindås-Göteborg rustas upp Vandringsleder 13
veni Vildmarksleden till påsk Vandringsleder 12
veni Vildmarksleden från Skatås till Hindås Vandringsleder 10
Michel.B Medicinsk studie på Vildmarksleden Hindås-Göteborg Vandringsleder 29
jonasvalter Vildmarksleden Ärtknubben Vandringsleder 0
vinberg76 Vindskydd vildmarksleden (Gbg) Vandringsleder 21
Avslmedl Vildmarksleden i Blekinge Vandringsleder 4
larsn1 Helvetesbrännan behöver info Vandringsleder 5
Tobias.H Behöver välja vandringsled idag, står mellan två. Vilken är att rekommendera? Vandringsleder 3
pecka.g behöver hjälp Vandringsleder 3
Nybörjarper Vandring i Västra Götaland behöver lite hjälp Vandringsleder 7
Alexander85 Jag behöver en cykelkompis, ska till Kina Vandringsleder 0
Sjöbacken Behöver tips om vandringsleder i Badgastein Vandringsleder 4
serenade Behöver tips om Padjelantaleden Vandringsleder 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.