Jämtland - tips på femdagartur?

Vi är två tjejer/kvinnor som tänkte ta oss en tur i Jämtlandsfjällen i sommar. Vi är fjäll-/friluftsvana och tänker antagligen tälta. En kommer åkande från Göteborg och en från Stockholm. Fem dagar på fjället tänkte vi oss. Men var?! Planeringen har knappt börjat, så alla tips mottages tacksamt, på fina femdagarsturer i denna del av landet. Vi behöver inte gå på markerade leder. Finns det några turbeskrivningar, typ Claes Grundstens (som jag använt längre norrut)?

En väg som jag själv vill gå är runt Sylmassivet på norska sidan, men då kanske det naturligt blir att man går via Storerikvollen i Norge (om man börjar i Storulvån eller Storlien), för jag vet inte om man kan ta sig över ån Enan hur som helst (på väg till Storerikvollen finns en bro). Man kan såklart även gå från Storulvån till Sylarna och sedan runt massivet därifrån.

Det vore även kul att börja i Vålådalen och gå till Gåsen och sedan fortsätta mot Helags och/eller Sylarna. Om ni har bil så måste ni väl återvända till utgångspunkten igen, men åker ni tåg så är det lite friare.

Hur som helst vill jag avråda från sträckan Gåsen-Storulvån för den är trist grusväg de sista 8 km ;) Men annars väldigt fin. Uppenbarligen finns längs den sträckan intressanta botaniska områden, men jag har ingen vidare koll på det.

Ett alternativ om man inte måste tillbaka till en bil vore att börja i Ramundberget och gå Fältjägaren-Helags-Sylarna (eventuellt norska sidan)-Blåhammaren-Storulvån vilket ger fyra tältnätter med ganska lätta dagar. Men allt detta är iofs på markerad led.

Sen finns ju Lunndörrsfjällen och Bunnerfjällen men jag vet väldigt lite om dem.

Gröndalen

Starta i Vallbo, åt Vålådalen till, gå upp till Gröndalen finn en god tältplats. De är inte svårfunna i det området. Gör sedan utfärder i området.

Ett annat tips är Skäckerfjällen VNV Kall mot norska gränsen, starta vid Anjans fjällstation.

millimeter; sa:
En väg som jag själv vill gå är runt Sylmassivet på norska sidan, men då kanske det naturligt blir att man går via Storerikvollen i Norge (om man börjar i Storulvån eller Storlien), för jag vet inte om man kan ta sig över ån Enan hur som helst (på väg till Storerikvollen finns en bro). Man kan såklart även gå från Storulvån till Sylarna och sedan runt massivet därifrån.

Det vore även kul att börja i Vålådalen och gå till Gåsen och sedan fortsätta mot Helags och/eller Sylarna. Om ni har bil så måste ni väl återvända till utgångspunkten igen, men åker ni tåg så är det lite friare.

Hur som helst vill jag avråda från sträckan Gåsen-Storulvån för den är trist grusväg de sista 8 km ;) Men annars väldigt fin. Uppenbarligen finns längs den sträckan intressanta botaniska områden, men jag har ingen vidare koll på det.

Ett alternativ om man inte måste tillbaka till en bil vore att börja i Ramundberget och gå Fältjägaren-Helags-Sylarna (eventuellt norska sidan)-Blåhammaren-Storulvån vilket ger fyra tältnätter med ganska lätta dagar. Men allt detta är iofs på markerad led.

Sen finns ju Lunndörrsfjällen och Bunnerfjällen men jag vet väldigt lite om dem.

Mellan Gåsen och Storulvån kan man ta omvägen över Tjallingdalen - dock är dess nedre del
tämigen tät björkskog med en nätt och jämnt synlig
stig.

Vålådalen är ingen optimal startpunkt - den ligger långt
ned i furuskogen och lär vara myggig
och sumpig som bara den.
Naturliga ingångar i Jämtlandsfjällen
är 1)Storulvån, 2)Snasahögarna-Ulvåtjärn (start
nånstans i Handöl), 3) Kläppen i Ljungdalen,
4) Nedalshytta

Etappen mellan Storerik och Nedalshytta är LÅNG,
med lite enformig utsikt över den stora sjön -
har man tält bör man lägga upp vandringen så
att man får läger vid Syltjönna nånstans halvvägs.

Den somsöker ensamhet kanske ska pröva på Gråsjöfjällen
söder om Vålåstugan (ej att förväxla med Vålådalen -
platsen kallas även VålåValen för att göra
det hela lite mer spännande).

Bland det finaste i Jämtlandsfjällen är annars Härjångsdalen mellan Vålåstugan och Gåsen.

Tips för Jämtlandsvandring

Hej!

Lunndörrsfjällen nämndes i ett av de svar du redan fått. Jag gick där i somras, det är mycket vackert och glest mellan vandrarna. Tore Abrahamsson har skrivit om området i sin bok "Okända fjäll". Läs gärna den!

Jag valde att starta i Vallbo och gick först leden bort mot Anarisstugan. Mycket skog först men många vackra passager och när leden kommer över trädgränsen har man vacker utsikt över skogslandet. Sedan gick jag Hällådalen, kikade lite på Issjön (där var fin mark att tälta på) vidare mot och förbi Lunndörrsstugan. Genom Lunndörren är leden markerad, jag vek av från den någon km efter Lunndörrspasset, rundade Gruvfjällets sydliga utlöpare och upp i Lillunndörren. Efter passet byter dalen namn till Lillådörren. Jag gick på norra/östra sidan om Lillån/Tronnan. Det gick bra men sista km i björkskogen var lite bökig men det är fint att tälta i närheten av bron strax innan Tronnan rinner ihop men Vålån! Då jag dagen efter pratade med stugvärden i Vålåstugorna tyckte han att dalgången är mera lättvandrad i nedre delen om man istället väljer västra sidan av Tronnan och går under Gråsjöfjällets brant.

En avstickare från markerade leder jag kan rekommendera är att på sträckan Vålåstugan- Stensdalsstugan vika av och följa Tväråns dalgång upp till Stensdalstjärnarna. Vid den ena finns fin mark att sätta tält på, vid den andra är det jättestenigt!

En annan bra startpunkt är Undersåker. Kliver man av tåget där är det bara att följa vägen mot Storlien ett par hundra meter. Precis efter bron börjar en led i riktning mot Ulvåtjärn. Där är bara en kort sträcka genom granskog, så kommer man ut på myrmarker sedan kommer det stora "lyftet" utmed Silverfallet. Underbart vackert!

Jag önskar er en god tur!

Hälsn. BrittMarie

Re: Tips för Jämtlandsvandring

swabr; sa:
Hej!

En annan bra startpunkt är Undersåker. Kliver man av tåget där är det bara att följa vägen mot Storlien ett par hundra meter. Precis efter bron börjar en led i riktning mot Ulvåtjärn. Där är bara en kort sträcka genom granskog, så kommer man ut på myrmarker sedan kommer det stora "lyftet" utmed Silverfallet. Underbart vackert!

Jag önskar er en god tur!

Hälsn. BrittMarie

Några mil fel tror jag

BrittMarie skriver Undersåker men jag tror att det ska bytas mot stationen i Enafors för att komma hyfsat nära Silverfallet och Ulvåtjärn. Det är säkert en jättefin tur som jag ännu inte gått i sin helhet. Sen dom "förstörde" en del av dessa fjäll med väg Enafors -Storulvån så tror jag gångtrafiken minskat från Enafors station.

Sen håller jag inte riktigt med Peter Hackman om Vålådalens sumpiga läge, även om det ligger nere i skogen så kommer man ganska fort upp på höjd (om det nu är det man strävar efter - det finns mycket fin fjällnära barrskog i omgivningarna) och når lätt Härjångsdalen eller Stensdalen och vidare mot Gåsen om man vill västerut.

Enafors ska det vara!

Ursäkta min felskrivning, naturligtvis ska det vara Enafors!!!

BM
[Ändrat av swabr 2006-04-22 kl 20:53]

Bunnerfjällen/skäckerfjällen

Vill man inte ta Sylarna, är en avstickare till Bunnerfjällen otroligt trevlig med tåg till Enafors o sedan bara att promenera till Bunnerfjällen via Snasarna, skall man till Skäckerfjällen har man en ca 8 mil taxi resa från Järpen, men ett oerhört vackert fjällområde o inte så högfrekvent med människor, o några närliggande toppar inom räckhåll med sockertoppen o div vackra andra fjäll

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
tombo 6 dagar Jämtland - Tips på toppar Fjällvandring 13
Noatun. Tips på tvådagars fjällvandring Jämtland Fjällvandring 1
Fantomax Tips på bra leder runt åre/jämtland Fjällvandring 16
Kicki_86 Tips på vandring i Jämtland Fjällvandring 7
jennyhe Tips på rutt i jämtland! Fjällvandring 3
ConZec Tips på bra nybörjarled, Jämtland (Vandring+Fiske) Fjällvandring 0
Svarren Tips Vålådalen-Storulvån Fjällvandring 5
annado1 4 dagar i Jämtland - tips? Fjällvandring 4
bfia73 tips Jämtland Fjällvandring 2
Karin o co Tips till nybörjare med barn i Jämtland! Fjällvandring 11
Gunilla Jämtland - snabba tips önskas! Fjällvandring 6
Stordrulen Länsstyrelsen Jämtland angående Blanktjärnarna Fjällvandring 3
Fjällochfiske Fina "intermediate"-hårda vandringsleder i Jämtland Fjällvandring 1
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
HansViktor Erfarenhet av Härjångsfjällen Fjällvandring 5
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
Mperorpalpatine Flerdagarstur i Jämtland i Juni Fjällvandring 11
Picea När är hösten vackrast i Jämtland? Fjällvandring 18
Robinster Soluppgång Åre/västra Jämtland Fjällvandring 3
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
mindful Oledat i Jämtland Fjällvandring 0
mkruse Toppbestigningar i Jämtland/Härjedalen Fjällvandring 0
sanoj89 Skogsbränder i Jämtland. Fjällvandring 19
Ralphandersson 3-4 dagars vandring med barn, mellan boenden, Jämtland/Norge/Dalarna Fjällvandring 4
Per-Tommy Vandring i Jämtland till sommaren Fjällvandring 11
camoscio Turidé Jämtland. Synpunkter? Fjällvandring 19
hannak Era favoriter i Jämtland Fjällvandring 11
Houdan Stugtur Jämtland/Härjedalsfjällen 3-4 dgr Fjällvandring 7
Sentient6 Jämte leden i Jämtland Fjällvandring 7
camoscio Jämtland, slutet av juli Fjällvandring 5
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
Vindskydd Jämtland Fjällvandring 27
Valpish Vandringskompis/ar sökes i Jämtland. Fjällvandring 0
fjellinden Vandringskompis till jämtland? Fjällvandring 2
Moh Kort stugtur med barn i Jämtland Fjällvandring 4
89377 1:a besök i Jämtland, feedback på vandringsplan Fjällvandring 14
Phyllobates Stugtur i Jämtland eller Fjällräven Classic? Fjällvandring 2
virre-valle Gena mellan lederna i Jämtland? Fjällvandring 3
tomhylsan Bo obokat på fjällstationer i Jämtland? Fjällvandring 6
piaea Övernattning Tossåsen? Jämtland Fjällvandring 2
Tikaren Inte så turistigt Jämtland!? Fjällvandring 7
brorgustav Nybörjarvandring i Jämtland Fjällvandring 5
dallan Turförslag: Norra Jämtland eller Södra Lappland Fjällvandring 13
camoscio Jämtland Fjällvandring 11
Boullan Rekommendera stugtur, i Jämtland eller i närheten av Trondheim, 3-4 dagar, juni 2014! Fjällvandring 6
CathrineC Dromskåran Jämtland v.22 kristihimmel Fjällvandring 14
Emmma Jämtland midsommar Fjällvandring 2

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg