Jämtland i juni

Jag skall göra en vandring i Jämtlandsfjällen i början av juni och undrar om någon vet hur det är med broar. När läggs de ut? Eller är de ute året runt?

Några andra bra tips?

/johan

Jämland!

Vart har du tänkt att gå?

Jag kan rekommendera Sösjöfjällen, där finns dock inga broar eller leder, men det är väldigt fint.

/nisse

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag kommer att gå Fjällnäs-Enafors, med start den 11 juni. Jag har gått stäckan en gång tidigare, men det var i början av augusti.

Jag har pratat med två personer på länsstyrelsen i Jämtland och de båda säger att de broar som finns på kartan också skall finnas där i verkligheten.

Någon som vet hur det ser ut på myggfronten, jag menar det har ju varit ganska varmt ett tag nu...

/johan

Mygg

Det kom lite nysnö i Fjällnäs häromdagen (borta nu) så myggen ligger nog lågt ett litet tag till.
/BAX

Tips till mig också tack!

Hej.

Ska till Åre i helgen och planerar sen en kortare vandring. Var ska jag gå? Ser härifrån (är just nu i Östersund på besök... kommer från Göteborg) att det ligger snö på alla fjäll, men funkar vandring i dalarna mellan fjällen?

Hade kanske tänkt mig Vålådalen - Stendalsstugorna - Välåstugorna - lunndörrstugorna och tillbaka. Blir ca 55 km. Är dessa sträckningar för blöta nu??

Tack.

//magnus

Hej humbug!

Vad kul att det är fler som skall upp så här tidigt! Jag och min pojkvän ska upp den 11:e också! Det blir antagligen triangeln, motsols. Hade tänkt att försöka komma upp på syltoppen, men det är kanske lite väl optimistiskt...!?!
Jag börjar bli lite närvös vad jag släpar med min stakars colombianska pojkvän på men det har varit högsommarvärme senaste veckan, enligt storulvåns personal som hävdar att de har vandrat i flippflopps och badat i gåsån!

Haloj.

Hoppas alla på tråden kom iväg på sina tänkta projekt. För mig blev det ett par dagar i vålådalen (vallbo-pyramiderna-lunndörren-vålåstugan-vålådalen). Supervackert, inga människor (ingen som skrivit i gästböckerna på 2 veckor), en del snö, ripor, renar, örn, lämmel, rätt blött bitvis men helt ok! Sååååååå vackert, varmt och härligt!

Berätta gärna om vart ni gick.

//m

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips