Jämförelse mellan Optimus 77 (Jägare/Tor) och Ö&B (Biltema) kök

Ovannämnda orsaker jämte slarvig påfyllning av sprit samt risken att fylla på när det brinner är väl sammanfattningen av motargumenten till det lättskötta spritköket.
Oavsett var i kedjan man får rödsprit i maten så dömmer det ut den.
Själv har ego aldrig drabbats men trötta och blöta brukare har uppvisat samtliga missgrepp.
Vikten på bränslet för längre turer skall inte underskattas, det går minst åt dubbelt så mycket rödsprit som fotogen eller bensin.
Givetvis är spritkökets stora fördel att det är underbart tyst.
Inget kök ger i min mening samma trivselfaktor som en liten fin eld. YMMV
go tur

Plastflaskan man fick i lumpen för att förvara spriten i höll aldrig tätt...

Eller så förvarar man brännaren i matkärlet (och brännaren är inte helt tät eller inte helt tom).

Men det är ju engångshändelser! Man gör inte om mistaget en gång till om man inte har en grav form av kognitivt funktionsnedsättnig. Jag är dessutom övertygad om att när ni gjorde gröntjänsten så sa någon intruktör åt er att inte förvara läckande bränskeflaskor eller halvfulla brännare I snuskburken.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag pratar inte om halvfulla brännare, det kan finnas några droppar spritrester kvar i brännaren om man inte har bränt upp spiten utan hällt tillbaka överbliven sprit. Det behövs bara en droppe.

Själv så brukar jag låta brännaren brinna klart för att inte få rester av spriten i packningen. Förvaringen av spritbännaren, ja den brukar jag aldrig packa ner tillsammans i köket för att undvika att det sätter smak i maten. Finns säkert fler sätt som är bättre men så här gör jag.

Nä precis så behövs det inga stora mängder, det räcker med pyttelite så smakar maten fasiken.
Jag lyckades med detta när jag var grabb, urrrk.

En sak till man bör tänka på som jag vet att många inte tänker på, det lilla locket till brännaren har en gummipackning så man bör ju vänta tills brännaren har svalnat innan man sätter dit locket så att man inte skadar packningen för även det gör att det kan läcka ut spritrester.

Nä precis så behövs det inga stora mängder, det räcker med pyttelite så smakar maten fasiken.
Jag lyckades med detta när jag var grabb, urrrk.

Det är du inte ensam om, har gjort den missen med och det smakar inte särskilt gott då. Fast det var med kronans snuskburk då man skulle packa enligt reglementet. Kåsa, bestick och brännare skulle då packas i kokkärlet. Hmm allt smakade då bränd sprit :)

Beror ju en del på spritens fabrikat också. Tenol tycker jag inte smakar särskilt illa. Kan smaka på det direkt från fingret utan att det stör för mycket.

Vissa andra är ju bedrövliga. I Skottland har jag köpt nån sorts sprit som var violett. Räckte med att man haft sprit på fingret som dunstat och sen tog i maten eller kokkärlen för att hela dan skulle vara förstörd...

Röd etanol är vanlig dryckes-sprit som är "smaksatt" just för att man inte ska kunna dricka den.
Metanol är livsfarligt giftig och inte avsedd för förtäring, varpå det inte behövs någon äcklig tillsats.

Då tenol är en blandning av de båda är det inte konstigt att den smakar mindre dåligt =)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips