Jackval vid turskidåkning

Är lite nyfiken på vad ni väljer och hur ni resonerar kring val av jacka/ jackor vid vinterturer. (INTE rastplagget/ värmejackan)
Själv har jag för det mesta gått i en längre, rymligare jackmodell utan membran och eventuellt tagit med en lättare skaljacka.
När jag läser så är min bild att de flesta inte vill gå i skaljacka med membran. Jag har dock uppfattat det som att det är flera som väljer att som basplagg gå i en enklare, kortare vindjacka (oftast gärna med huva). Och sedan kompletterar med skaljacka vid behov.

Efter att själv ha turat en midvintertur då jag trodde det var riktigt säker kyla men fick gå en del av turen i lättare regn/blötsnö och då blev rätt blöt då jag inte hade någon skaljacka så känns det som att jag vill ha med skal av något slag.


Så min fråga är: Föredrar ni att ha:
* En rejäl, längre jacka i tex bomull/polyester eller ren syntet (utan membran) som täcker ner ordentligt över säte och det rymms en hel del kläder under. Och sedan ha en lättare enklare skaljacka att komplettera med.

* Eller går ni hellre i en enklare, lättare, lite kortare (och "tajtare") vindjacka/anorak och har med en lite rejälare skaljacka i längre snitt att använda när vädret piskar på.


Går ju att argumentera för båda.
Basplagget som oftast är det som är på största delen av tiden skall vara rejält, långt och släppa igenom fukt från kroppen när man arbetar och klara nästan alla väder. Det kompletteras endast med skal om vinden är alltför kylande eller det regnar.
Man vill ju inte heller att det tyngsta plagget är det som ligger i väskan...
Eller
I bra väder behövs inte så mycket skydd och då går man i något lättare som ventilerar men skyddar tillräckligt och torkar snabbt, tex typ löparjacka med huva, och sedan när busvädret kommer har man något rejält som täcker ordentligt.

Hur gör du, vad är dina val?
Hur resonerar du kring säkerthetsaspekterna kring val av typ av jacka och kombinationer?
Hur resonerar du och tänker kring stryktålighet (tung) kontra lättvikt?
 
Hej!
Jag är varm när jag rör mig så jag föredrar att gå i en tunn softshell tröja men har med mig både superlätt skalplagg samt värmejacka, byxor med dragkedjor i sida är nästan ett måste för där är det bra att ventilera åtminstone på läsidan...

Ha det fint!
 
Jag har norröna Svalbard cotton jacka och Svalbard Bib, men vid längre turer så skulle skalplagg också åka med. Vid kallt och torrt väder så trivs jag bäst i bomulls kläder.
 
Så min fråga är: Föredrar ni att ha:
* En rejäl, längre jacka i tex bomull/polyester eller ren syntet (utan membran) som täcker ner ordentligt över säte och det rymms en hel del kläder under. Och sedan ha en lättare enklare skaljacka att komplettera med.

* Eller går ni hellre i en enklare, lättare, lite kortare (och "tajtare") vindjacka/anorak och har med en lite rejälare skaljacka i längre snitt att använda när vädret piskar på.



Hur gör du, vad är dina val?
Hur resonerar du kring säkerthetsaspekterna kring val av typ av jacka och kombinationer?
Hur resonerar du och tänker kring stryktålighet (tung) kontra lättvikt?

Jag går i liknande funderingar själv. Jag har hittills kört alt.2, alltså lättare vindjacka/ softshell med tyngre GTX-skal som backup. I princip borde den kombinationen fungera att täcka behovet för turåkning. Dock är min egen erfarenhet att det är svårt att få en tunn vindjacka att helt matcha behovet uppe på kalfjället. Om jag jobbar upp litet svett så blir jag snabbt nedkyld av vinden när det trycker på. Jag svettas lätt så jag har insett att jag behöver en litet mer robust lösning men som ändå andas. Efter alla hyllningar till den gamla bomullsanoraken så slog jag till och köpte FMs gamla skidåkaranorak m/1937. Stort som ett hus och väger in strax under kilot så ingen UL. Hög vintagefaktor!

Jämfört med softshelljackor i plast blir känslan helt annorlunda. Mycket luft innanför skalet. Jag svettas även i denna, men det blir inte lika snabb avkylning. Den känns relativt väl ventilerad. Jag gissar att det gamla bomullstyget inte är lika vindtät som Ventile/Etaproof?

//Rickard//
 
Jag har en Norröna Lyngen Hybrid Jacket för turåkning (https://www.outnorth.se/norrona/men-s-lyngen-windstopper-hybrid-jacket). Den är ju ett slags mellanting mellan skaljacka och tunn vindjacka.

I princip vind och vattentätt på framsidan men genomsläpplig på baksidan. Dessutom många ventilationsalternativ. Tycker det är lätt att justera värmen på så sätt. Även lätt och smidig. Bra justerbar huva. Har hittills funkat väldigt bra även i ymnigt snöfall och stark blåst. Dock hittills inte hamnat i några riktiga skyfall. Det är väl i sådana förhållanden som den kan släppa igenom en del på ryggen. Man hoppas dock förstås slippa sådant på vinterturer. Dock har jag två gånger behövt skicka tillbaka den för lagning av limningen av ventilationsdragkedjorna under ärmarna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
Gråbuse Tur vid Malingsbo-Kloten - Testa vintertältning Turskidåkning 3
Pelkin Snöläget vid Helags Turskidåkning 4
ripjägarn Var någonstans vid Nallo? Turskidåkning 6
Snowtigher Tips vid skavsår av pjäxor Turskidåkning 14
peter.elofsson.16 Snödjup vid Jämtlandstriangeln? Turskidåkning 2
moa_k40 sovsäck april/påsk vid Kebnekaise Turskidåkning 4
szvinto Hjälp vid köp av turskidor Turskidåkning 12
luktafotogen Parkering vid Fulufjället? Turskidåkning 1
malundin Vägval vid sidan av Kungsleden? Turskidåkning 7
Spinspider Skidtur mellan stugor vid nyår? Turskidåkning 3
majjen Saltoluokta-Kebnats vid påsk Turskidåkning 2
MartinR Skidpjäxor vid tälttur Turskidåkning 7
L.A. Klädsel vid turåkning Turskidåkning 4
elin_h Fjälltur vid påsk Turskidåkning 6
Spinspider Vintertur vid Sylarna Turskidåkning 4
freka586 Vallningstips vid varmt och soligt? Turskidåkning 4
Gustavsberg På tur vid Grövelsjön Turskidåkning 8
hansthomas Nyttan av skidor vid vintertur? Turskidåkning 10
Calle_sthlm Byxor vid turåkning? Turskidåkning 4
paddel Björn Endagsturer vid Tärnaby/Hemavan Turskidåkning 1
Martin Gidlund Ryggsäck vid längre vinterturer Turskidåkning 6
Vad tänka på vid tur i Jämtlandsfjällen v.12 Turskidåkning 1
tur på skidor vid kebe Turskidåkning 4
Skutter nybörjare - turskidåkning Turskidåkning 8
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
Jonity Vill lära mig turskidåkning Turskidåkning 29
hannulan Turskidåkning Jämtland, snöläge Turskidåkning 15
backevarv Snart vårvinter och fin turskidåkning. Turskidåkning 1
seandeg Råd för nya till Turskidåkning Turskidåkning 7
Ulke Turskidåkning Umeå utan bil. Turskidåkning 8
Steine Nån som provat kite på turskidåkning? Turskidåkning 1
vandrafjäll Turskidåkning och lavinrisk Turskidåkning 7
mertheew Turskidåkning Ammarnäs-Hemavan Turskidåkning 5
lorenzr Turskidåkning Island? Turskidåkning 3
Narayani Turskidåkning i slutet av april i Norge? Turskidåkning 3
Joostdvr Turskidåkning Lappland Turskidåkning 1
Mattias Claesson 3-4 dagars Turskidåkning? Turskidåkning 4
avslutatmedlemskap160620 Pannlampa för turskidåkning med AA batterier Turskidåkning 13
Snusmumrik1 Turskidåkning på träskidor Turskidåkning 19
erikl83 Klädsel för turskidåkning? Turskidåkning 11
luktafotogen Vad är Turskidåkning? Turskidåkning 25
Karpaterna.se Turskidåkning i Dalarna Turskidåkning 2
kjpil Turskidåkning över julhelgen, var? Turskidåkning 11
vindman Turskidåkning med kite Turskidåkning 47
mimartin82 Turskidåkning i helgen Turskidåkning 2
lekenvall_hotmail.com Turskidåkning Turskidåkning 4
Jockemeister Turskidåkning i Värmland? Turskidåkning 9
tessa_m turskidåkning: första gången Turskidåkning 37
lisis Turskidåkning i syd Norge! Turskidåkning 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.