jacktips?

Jag är ute efter en jacka som (troligen) inte finns - den ultimata allt-i-allo-jackan. Men det vore välkommet att få lite tips om hur jag kommer så nära som möjligt.

OBS! Jag är inte intresserad av en debatt om Goretex (eller annat materials) vara eller inte vara!!

Jag vill kunna använda min jacka både vår, sommar och höst, samt även vinter om det inte är extremt kallt. Användingsområden är kajakturer, kortare vandringar (dagsturer), ev. någon skidtur och allmänt friluftsliv. Dessutom vill jag även kunna använda den på fritiden "på stan". Dragkedjor under armarna för extra ventilation vill jag nog också ha. Prisnivå ungefär 3500 (rimligt?). Mina funderingar just är en goretex-jacka från tex Haglöfs.

Jag inser att det inte finns någon optimal jacka för alla ovanstående användingsområden, men skulle ändå vilja ha tips på "universaljackor", och gärna då med dess fördelar och nackdelar utifrån det jag tänker använda jackan till.
 
Kan...

Haglöfs T-Mark vara ett alternativ? Har en själv som jag misstänker kan vara lämplig, med tanke på de användningsområden som du anger.

En reservation är dock att den kan upplevas som lite kort om man inte har salopettebyxor (som jag har)?

/Anders B
 
Tierra Conrad Kain!

Hej

En svart Tierra Conrad Kain passar precis in på dina önskemål. Jag har en i Paclite som jag är väldigt nöjd med. Nu finns den även i XCR. Kolla tierra.se eller sök på inläggen här på Utsidan så får du mer på fötterna innan du går till butiken.

Mvh Martin
 

Guest

Gäst
Som Martin sa...

...så är Condrad Kain från Tierra ett gott alternativ. Fick ganska bra betyg i Utemagasinets test och ligger i den nämnda prisklassen, strax över 3000 kr. Denna modell har hängt med ett tag hos Tierra, från 3-lagers via Paclite och nu XCR, en indikering på att man är nöjd med modellen samtidigt som materialutvecklingen går framåt. Har själv en i Paclite men en XCR ger dig nog "lite mer" jacka som tål lite mer stryk och förhoppningsvis håller längre. Modellen är mittemellanlång och kan användas åtdragen i midjan utan att det ser konstigt ut, perfekt för stan såväl som sommarfjällvandringen. Att Skinnarmo använde en under turen på Nordpolen ger även en indikation på att den fungerar under vinterförhållanden.
 
Millet

Hejsan, var nere i Alperna förra veckan och eftersom det inte fanns så mycket snö ägnades tiden åt shopping och chopping (=isklättring) istället. Jag köpte en jacka som heter Millet Bistrech Vest som jag kan rekommendera. Grejen med denna jacka är att den har stretch-Goretex i rygg och axlar, så trots att den är ganska tajt skuren så stramar den aldrig över axlarna om man sträcker fram/upp armarna (med stavar eller isyxor i händerna), eller om man tar på sig en extra tröja under! Jag tycker huvan är helt OK, även med en hjälm under, fast jag har inte så mycket att jämföra med. Ett plus i kanten är att den har en "innerärm" för underarmen, med en åtsittande mudd som håller handleden varm och skön.

Ingen öppning under armarna, utan endast ett par bälgfickor på framsidan för ventilation. Utöver detta finns endast 2 innerfickor, vilket kan vara lite klent. Men det finns inga låga fickor som är i vägen för klätterselen. Och prylar ska man väl ha i ryggan och inte i jackan...

Jackan är ganska diskret i blå med stretchen i svart. Den kostade 2195 Ffr (334 Euro eller 3170 kr den 31/12). Enligt Millets reklam så är det Europas mest sålda fritidsjacka i GT 3 år i rad... Det fanns också en uppdaterad version Bistretch2 som var 200 Ffr dyrare. För- och nackdelar, men kan ni hitta den här jackan någonstans (jag hittade den på Intersport i Briancon) så är den definitivt värd att prova. Jag har hittills bara använt den för 3 dagars isklättring och 1 dag skidåkning så min egen erfarenhet är fortfarande ganska begränsad.

Endast nätfoder för 3-säsongs-bruk och ganska tajt skuren så den är inte bylsig, men som sagt inga problem med en extra tröja när det är kallt.
 
Det låter som klättermusen Grim på de flesta punkter förutom priset då... Ska du ha grim får du allt lägga till ca 1500:- kostar alltså strax över 5000:- Fördelen med K-musen är att man kan ha jackan i ruggigt många år... Brukar gå en jacka per vinter för mig, men k-musen bifrost har jag haft i 4 år nu och den är fortfarande hel och fin...
 

Guest

Gäst
ok...

Har du ännu mer pengar så köper du en Arcteryx Alpha jacka direkt. Den kostar 5800 kr, dvs ÄNNU mer pengar än Klättermusens "Grim" och då har du en riktig värstingjacka. Då måste det ju innebära ännu högre kvalitet och livslängd... Letar man noga kan man nog hitta jackor som är ännu dyrare. Eller vad var det nu frågan handlade om?
 
Goretex i all ära men....

Bara som ett alternativ från mig, så använder jag en vanlig enkel anorack i slitstarkt 50%bomull-50%polyestertyg, som skalplagg. Jag tycker detta är enklast eftersom jag svettas kraftigt när jag rör på mig. Lätt att torka vid elden. Regnar det, tar jag fram ponchon. Den kostade 500 kr....
 
Endast samma namn...

Kan nog inte riktigt hålla med om att Condrad Kain har hängt med i många år. Har en som är ca fyra år gammal och den är jag nöjd med, men det börjar bli rätt sliten så jag tittade efter en ny jacka. Gick in på Tierra och provade Condrad Kain och tänkte att det inte skulle vara fel med en ny.
Men det är bara jacktypen som är samma, alltså två sneda bröstfickor och en innerficka ficka. I övrigt så kändes det inte alls som samma jacka, vissa saker som de hade ändrat på förstod jag inte alls varför.
Köpte en annan jacka istället... Men den var dyrare och av ett annat svenskt märke, men jag är nöjd.
Vad är det man brukar säga, billiga saker blir dyra i längden.
 
Grim!

Köpte för ett tag sen en klättermusen grim. Jag har haft o prövat rätt många jackor genom årens lopp. Måste säga att det här är helt klart den bästa jacka jag någonsin ägt. Den unika ventilations lösningen är verkligen toppen. Om man rullar upp ryggen o öppnar de nätfodrade fickorna är det nästan omöjligt att fixa kondens i den. Tänkte prova själva materialets(Event/CutanII) diffusions förmåga sist jag va ute o gjorde en skidbsteigning. Denna gång så hade jag stängt alla ventilations öppningar. Hade endast öppet i halsen. Gick på rät så hårt redan från början o körde jämt tempo upp till toppen. Turen va väl nån dryg timme. Här visade sej verkligen materialen som klättermusen va suveränt. Minimal kondens inne i jackan hela tiden upp under turen. Har också en jacka med Gore-Tex XCR men klättermusen jackan lyckas hålla kondensen stången betydligt bättre. Att huvan är i en klass för sej gör ju inte saken sämre heller. Finns bara en huva av bland konkurrenterna som kommer i närheten. Marmot Glenmore jkt. JAckan har också Stretch paneler insydda. hela ryggen är stretch och armarna osv... Trots att den är så dyr så är det verkligen nåt att satsa på om man använder sin jacka mycket till klättring, skidalpinism o andra liknande aktiviteter. Jag är verkligen nöjd med den! KÖP!
 
kajak

Som kajakjacka duger inte något av nämda plagg.
Med andra ord :det finns ingen "universal"jacka som täcker våra behov.
Köp en paddlings jacka med neopren muddar ärm/hals så har du en trygg "gå runt klädsel"
Hej
/Bosse.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.