Isolerkniv som snösåg

Inför vinterns tur är jag sugen på att ta med en snösåg. Jag har använt det några gånger och tycker det är smidigt. Men användningsområdet är smalt och ofta är det en relativt dyr pryl.
Någon som provat att använda en isolerkniv istället? Säljs ofta under 100-200kr med tillhörande skydd.
Något annat billigt och lätt alternativ?
 
Nu har jag ingen erfarenhet av snösågar, men i min bild bör den vara smidig, hopfällbar och ha hyfsade tänder (utan större krav på att vara vass). En isolersåg brukar ha mindre tänder, så min första tanke är en grensåg/beskärningssåg med rakt blad som finns i en uppsjö varianter och liknar en snösåg till stora delar. Själv använder jag en Felco 600 i trädgården.
 
Det finns praktiska skäl varför snösågar har de grövsta tänderna samt en rejäl skränkningen. Jag tror inte alls på isolerkniven i den rollen.

go tur
 
Inför vinterns tur är jag sugen på att ta med en snösåg. Jag har använt det några gånger och tycker det är smidigt. Men användningsområdet är smalt och ofta är det en relativt dyr pryl.
Någon som provat att använda en isolerkniv istället? Säljs ofta under 100-200kr med tillhörande skydd.
Något annat billigt och lätt alternativ?

Jag har inte provat själv, men det finns tidigare poster i forumet där folk har tipsat om att använda just en isoleringskniv. Till exempel här: https://www.utsidan.se/forum/threads/tips-alternativ-till-snoesag.72431/
 
När Jag jobbade som Snickare så använde vi brödknivar till isoleringen. Men hur bra de är till att skära i snön vet jag ej.
 
Jodå, isolerkniv fugerar ganska bra som snösåg. Jag har använt det vid igloobygge. Bäst är den väl att trimma till blocken med, t ex för den som står inne i igloon vid bygget. För att såga ut stora block är den sämre, där fungerar en fogsvans bättre. Dessutom är den tyngre än en snösåg av aluminium.
 
Köpte en såg med mörkt rött kraftigt handatg i plast troligen på militär överskott den har mkt kraftigare större och djupare tänder än de nya sågar som finns på bygghandel nu.
Har även än skränktång som är mkt lite anv pga av alla elmaskiner som köpts men om nämnda såg tappar skärpan så troligen ett bra objekt.
Jag har bara hjälpt till och bygga en stor iglo på en STF vinter färdledarkurs på Storulvån,vi hade en såg då men om det var en snösåg eller ej kommer jag ej ihåg längre minns däremot S.B. som skulle ha upp oss på en ´fejk´fjällrädding ca kl 24 el 01 i flera timmar fast nya kursmoment senare under dagen.Var dock få som inte direkt insåg att det var en övning spec. som det var månsken och bra väder.
 
Jag använder en lättbetongsåg med stora tänder. Isolerkniv är bäst lämpad för att forma block och putsa en bivack. Det och mycket annat finns beskrivet i Svenska Fjällklubbens Handbok för vinterturer.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...