• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Island

Hej,
har tänkt åka till Island i mitten på April. Vad rekommenderar ni att göra där? Vill gärna rida eftersom jag gillar det. Finns det klättermöjligheter i närheten av Reykjavik?

Mvh/
pia
 
Det finns massor av ridvarianter, allt från entimmars prova-på för nybörjare till flerveckorsvarianter som kräver en massa erfarenhet. Jag vet inte vilken nivå du tänkt dig.

Den stora ridarrangören finns på hela Island heter Ishestar och ägs (liksom halva Islands turistindustri!) av Iceland Air. Kanske lite väl mycket löpande-bandsprincipen för deras enklare turer, de jag pratat med tyckte inte kvaliteten på instruktörer mm var särskilt hög. Det går dock knappast att missa deras erbjudanden om man åker till Island..

Jag tror att du får bättre ridning om du kommer ut en bit från Reykjavik, och tar en tur på i alla fall en halv dag. Det finns massvis av små firmor som arrangerar ridning.
En jag har ridit en längre tur med heter Eldhestar, det är en av de större arrangörerna som jag tyckte var väldigt bra. De har ett par ställen ett par mil utanför Rekjavik, hemsida nedan:

http://www.eldhestar.is/

Klättringen är ganska dåligt med, nästan alla berg runt Reykjavik verkar vara vulkaniska med väldigt dålig kvalitet på klippan. Något borde det dock finnas längre inåt landet, men jag har inte hört talas om det.

lycka till!
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.