Isläget i Ågelsjön

Goddagens,

är det någon här på forumet som vet hur lång tid med kallgrader det brukar ta innan det är klätterbart på isarna vid Ågelsjön? En annan har dålig uppfattning om hur lång tid det tar, pratar man om en vecka/veckor med kallgrader eller rör det sig om en månad?
Ni får ursäkta om frågan framstår som dum, men frågar man inget vinner man inget.

/Anna

Hej!

Du behöver inte ursäkta dig, någonsin. Jag tycker frågan är relevant och bra men något svar kan jag tyvärr inte ge dig. Låt oss säga -5 i en vecka kan räcka beroende på vattenflöde?

Nån från trakten kan kanske fylla i?

Med vänliga hälsningar

Kaj

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Det kan bero lite på vad man är ute efter. Säkringsbar is eller bara några isfläckar som man topprepar eller kör mixat på. I övrigt är kajkalajkans överslag troligen inte helt fel.

Jag är från trakten och jag var och dry toolade i Ågelsjön i söndags. Det var fläckvis tunt lager av is och några tunna tappar här och var. Man bör nog vänta tills åtminstone nästa helg om man vill klättra is. Men det går att klättra mix/dry toola redan nu.

JOHAN

Tack för alla svar,
det verkar som om det finns hopp om livet och isklättring under slutet av nästa vecka om det är så att YRs och SMHIs prognoser står sig. Det hade varit trevligt att hinna ut och klättra ett par gånger i trakten innan det är dags för Rjukan i mitten av februari.

Trosa brukar komma igång ganska snabbt, förmodligen före Ågelsjön. Står man ut med miljön så är det ändå rätt bra klättring där om det är inne.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips