Komma bort från civilisationen i oktober

Utifrån "kravspecen" tycker jag Gábllá vore ett alternativ. Inte lika exponerat som de lite mer västliga fjällen och nära "ner" i skogslandet om vädret slår om ordentligt. Utgå från Årrenjarkka eller Njavve exempelvis. Det här är ju en tid som är svår att planera och väldigt väderberoende. Folk behöver man dock inte oroa sig för, man är rättså ensam..

Jag var ut runt helgen 24 oktober förra året och då såg det ut så här i närheten av Kvikkjokk som referens. Ganska höstvintrigt men gick rätt lätt att ta sig fram utan skidor.

Har man tur med solen så kan nätterna bli väl så intressanta (anledningen till att jag var ute den helgen).

201024-1982.jpg

201024-8166.jpg

Aurora_Kvikkjokk3.jpg
 
Vilket kvalitets
Utifrån "kravspecen" tycker jag Gábllá vore ett alternativ. Inte lika exponerat som de lite mer västliga fjällen och nära "ner" i skogslandet om vädret slår om ordentligt. Utgå från Årrenjarkka eller Njavve exempelvis. Det här är ju en tid som är svår att planera och väldigt väderberoende. Folk behöver man dock inte oroa sig för, man är rättså ensam..

Jag var ut runt helgen 24 oktober förra året och då såg det ut så här i närheten av Kvikkjokk som referens. Ganska höstvintrigt men gick rätt lätt att ta sig fram utan skidor.

Har man tur med solen så kan nätterna bli väl så intressanta (anledningen till att jag var ute den helgen).

Vilket kvalitetstips! Enda nackdelen här ju att ta sig dit, det kanske är nackdelen om man vill vara ifred.

För övrigt, fantastiska bilder.
 
Jag instämmer i tidigare rekommendation av Drevfjällen. Jag var där i juli, mitt i turistsäsongen, men till Drevfjällen hade inte många hittat. Mötte totalt 5 personer på en vecka, 3 första dagen och 2 den sista dagen. Så jag hade 5 dagar utan att jag såg en människa. Väldigt fin natur med mycket gammal fjällnära skog. Det var så bra så jag åker dit igen på lördag. :)
Och skulle det blir hårt väder eller snö finns det gott om vindskydd och raststugor att ta skydd i. Vid dem fanns också torr ved, såg och yxa.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.