Komma bort från civilisationen i oktober

Hej alla!

Jag ska börja nytt jobb i oktober och har dessförinnan lite ledig tid som jag gärna vill använda till att rensa huvudet och komma bort från civilisationen. Därför letar jag efter tips på vandring för ca 3 nätter och fyra dagar.

Det finns två prioriteringar för mig och det är vacker natur och att komma bort från civilisationen. Jag är hobbyfotograf så jag uppskattar vacker natur men vill samtidigt komma bort från alla människor och bebyggelse. På sommaren finns det ju gott om fjäll där man kan vandra och få vara ifred men eftersom det är oktober så har jag förstått att vädret kan vara opålitligt och att snön kan komma när som helst. Min plan är att sova i tält så stugor eller vindskydd behövs inte. Dessutom behöver det inte ens vara en led, har inget problem att navigera.

Jag funderade ett tag på Höga Kusten men den uppfattning jag får är att det är ganska mycket bebyggelse i de trakterna?

Någon som har några bra tips? Befinner mig i Stockholm men har inget problem att resa.
 
Spontant tänker jag på Fulufjället eller möjligen Drevfjällens naturreservat.

 
Spontant tänker jag på Fulufjället eller möjligen Drevfjällens naturreservat.


Är det inte risk för snö i Fulufjället då? Och hur ser besöksmängden ut? Får man vara ifred?
 
Är det inte risk för snö i Fulufjället då? Och hur ser besöksmängden ut? Får man vara ifred?

Jag uppfattade det som att du skulle ut relativt snart, men visst. Risk för snö finns såklart. Ökande risk ju längre du väntar. Håll koll på väderleksprognoserna. Den här tiden på året tror jag att du får vara i fred. Särskilt i Drevfjällen.
 
Jag uppfattade det som att du skulle ut relativt snart, men visst. Risk för snö finns såklart. Ökande risk ju längre du väntar. Håll koll på väderleksprognoserna. Den här tiden på året tror jag att du får vara i fred. Särskilt i Drevfjällen.

Inser att jag var otydlig, det är någon gång mellan 28 sep och 10 okt som jag ska åka.
 
Jag gissar att även där får man kolla väderprognosen i förväg och ställa in om det börjar snöa?

Du kan ju hålla dig i skogslandet om det är busväder. Behöver inte ens ta dig upp i fjällen, och i norra halvan (typ, minns inte på rak arm var gränsen går) av Sverige är väl älgjakten mestadels över då.
 
Det är naturligtvis inte någon höjdare att vandra i snöstorm -- men det brukar gå att vandra i fjällen även under den tid som föreslagits. Kommer du upp på höjd så har snö oftast blåst bort. Undantag finns naturligtvis, men det är sällan det är så pass mycket snö att det inte går att gå vid den föreslagna tiden.

Har du bara ett lämpligt tält så går det alldeles utmärkt att sova även om det snöar.

Däremot är det bra att ha koll på vädret. Det är oftare sämre väder sent på hösten än under sommaren / början på hösten. Med även då kan det bli dåligt väder.

Älgjakten börjar 1 september i norra Sverige och 8 oktober i södra Sverige. Det finns inte länge något brunstuppehåll uppe i norr. Älgjakten kan som längst hålla på till sista januari. Jag kan inte se att eventuell älgjakt skulle inverka på vandring i fjällen.
 
Det är naturligtvis inte någon höjdare att vandra i snöstorm -- men det brukar gå att vandra i fjällen även under den tid som föreslagits. Kommer du upp på höjd så har snö oftast blåst bort. Undantag finns naturligtvis, men det är sällan det är så pass mycket snö att det inte går att gå vid den föreslagna tiden.

Har du bara ett lämpligt tält så går det alldeles utmärkt att sova även om det snöar.

Däremot är det bra att ha koll på vädret. Det är oftare sämre väder sent på hösten än under sommaren / början på hösten. Med även då kan det bli dåligt väder.

Älgjakten börjar 1 september i norra Sverige och 8 oktober i södra Sverige. Det finns inte länge något brunstuppehåll uppe i norr. Älgjakten kan som längst hålla på till sista januari. Jag kan inte se att eventuell älgjakt skulle inverka på vandring i fjällen.

Tack, bra info! Finns det fjällområden som är särskilt lämpliga eller olämpliga under den föreslagna tiden?
 
Jag har mest varit ute på ripjakt under september och oktober. Det som då styrt är var jag fått jaga.

Det har varit från området kring Torne Träsk till Jämtlandsfjällen. Jag har då aldrig gått efter någon led, utan sett till att gå där det kan finnas ripa -- och inte fanns så mycket snö.

Jag skulle försöka hålla mig ifrån alltför brant terräng, eftersom det kan vara farligt att gå när det blir snö och is. Annars tror jag nog de flesta leder också fungerar.

Någon annan kanske har några förslag?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.