Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Var finns den senaste uppdaterade informationen om isläget/israpporter runt Siljan/Falun? Jag kommer att vara i trakten runt nyår och är sugen på långfärdsskridskor om det ser ut att bli väder för det. Tacksam för tips!
/Ida
De större sjöarna i södra Dalarna är ofrusna, har du tur är även Runn öppen. Detta då det ramlat ned en hel del snö senaste tiden så de sjöar som hann lägga sig tidigt är täckta av tjock snö nu.
Var finns den senaste uppdaterade informationen om isläget/israpporter runt Siljan/Falun? Jag kommer att vara i trakten runt nyår och är sugen på långfärdsskridskor om det ser ut att bli väder för det. Tacksam för tips!
/Ida
På www.skridsko.net finns helt minutfärska israpporter och färdrapporter från i princip hela Skandinavien (även Holland emellanåt). Enda som krävs är att du går med i någon skridskoförening eller Friluftsfrämjandet och sen "anpassar" dig till de krav de ställer för att få ta del av rapporterna. I annat fall är allt minst 7 dagar gammalt.
P S jag kan "fuska" med att ge dig dagens rapport från Runn, 16 dec OBS! läs den med ansvar:
"Isen på Södra Runn fick den gångna natten någon millimeter puder. Detta tillsammans med bristfällig kyla har inte varit gynnsamt för istillväxten. Faktum är att inte ens snöisen närmast land är riktigt säker. Den är spröd och går att pika igenom med ett slag. Dessvärre pekar väderprognoserna inte på kyla förrän på fredag men då hotar man dessutom med mera snö. Valla skidorna!"
På Runn råder full rulle just nu. Banor plogas men även åkning på oplogad is är fullt möjlig. Åkte rakt över norra delen av sjön idag och tillbaka till startpunkten Främby udde. Fin tur i härligt väder. Partier med kärv snö och frostkristaller finns men går i regel att kringgå. Inga problem med bärigheten.
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...