Isklättring i Sälen?

Hej
Som det ser ut nu ska jag vara i Sälen vecka 1. Jag tittade på deras sida men kunde inte hitta något om isklättring. Vet någon om det finns någon arrangör som håller kurser i isklättring för nybörjare där då?
Alla förslag mottages tacksamt.
/Martin

inte i krokarna..

Tja

Jag säsongar i sälen trots denna avsaknad av isklättring i det direkta närområdet.
Har du bil kan du ta dig till Njupeskärs vattenfall, du åker ner till byn och kör mot Särna. Man får knalla typ 2 km från parkeringen män klättringen har varit bra de gånger jag varit där...

Simma lungt
Johan

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Njupeskär är inte lämpligt för nybörjare! Njupeskär är åtminstånde med svenska mått en mycket krävande istur.

Fjälläventyr i Lindvallen ordnar prova på isklättring och grundkurs. Jag vet dock inte vilken kvalité de håller på kursen. Jag har mött ett gäng från Fjälläventyr på klippklättring och jag var inte direkt imponerad. http://www.fjallaventyr.se

Fråga vilken kompetens instuktörerna har och om de följer förbundets normer för grundkurs i isklättring om du kontaktar dem.

Mer info om isen i Sälen (Hälla) och isklättring i Dalarna och Jämtland finns på Anders Westers issida http://web.telia.com/~u23305085/isindex.html

[Ändrat av teoek 2006-11-19 kl 10:39]

Isarna i Sälen har jag varit på flera gånger och de brukar passa utmärkt för nybörjare.
Jag kommer själv förhoppningsvis vara i trakten Mora/Orsa vecka 1, klättersugen men förmodligen utan replagskompis. Hör av dig om du vill köra nån dag. Jag har all utrustning inkl dubbla uppsättningar yxor o stegjärn.
Nås enklast på 0704-58 44 35 eller mail: patrik.bredberg@gmail.com
/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips