Isklätterveckan i Stora Sjöfallet 2008, 28/2-2/3

Isläget v 04

Jag och Lars var upp en vända till St. Sjöfallet i början av veckan. Jag kan glatt rapportera att det finns gott om is både på Adeln och Små fallen, men det ser ut att vara mindre is på Greven ( dock fullt görbar redan i november) och Grevinnan ser även ut att vara något tunnare än i fjol. Det var lite snö, dock oklart hur mkt som kommit under slutet av veckan?!

Anders
 
Toppturer direkt efter is klætterveckan

Jag hade tankt komma på is klætterveckan. Nær man andå tagit sig så långt norrut så tankte jag stanna en vecka och køra skid toppturer i sarek. Ar det nån som ær intresserad av att hanga med?
 
Re:Toppturer direkt efter is klætterveckan

Toppturer direkt efter is klætterveckan

--------------------------------------------------------------------------------
Jag hade tankt komma på is klætterveckan. Nær man andå tagit sig så långt norrut så tankte jag stanna en vecka och køra skid toppturer i sarek. Ar det nån som ær intresserad av att hanga med?

Visst! Har ungefär samma planer jag. Tänkte åka upp 22-24/2 (ev. tidigare också) till Ritsem för lite toppturer (Ahkka, mm) och stanna kvar några dar efter, måste dock vara hemma 6/3 så jag åker nog 5:e. Lite ont om tid för Sarek kanske men det vore trevligt och kul med sällskap. Skicka ett utsidan-meddelande om det är av intresse så kan vi snacka ihop oss.
/Daniel
 
Bilder En Vecka Gamla

Här är lite bilder från Suorva.
Fallen är från Garnnjelabakte i norr och i fallande ordning söderut på den östra sidan dammen.

Har betydligt större bilder som kan skickas på mail.
Info om isen kommer strax. Har hackat på silverslöjan, grevinnan o kollat på greven å adeln.
 

Bilagor

  • Loamejåhkå, Garnnjelabakte liten.jpg
    Loamejåhkå, Garnnjelabakte liten.jpg
    208 KB · Visningar: 779
  • Lulep Vakkada... liten.jpg
    Lulep Vakkada... liten.jpg
    75.3 KB · Visningar: 1,336
  • Silverslöjan liten.jpg
    Silverslöjan liten.jpg
    47.9 KB · Visningar: 1,563
  • Greven-grevinnan liten.jpg
    Greven-grevinnan liten.jpg
    102.4 KB · Visningar: 595
Uppifrån(norrifrån)

Garnnjelabakte: Riktigt intressant mixlinje som följer Loamejåhkkå ca 2rl innan den svänger vänster och avslutas med klippa till ryggen som följs till toppen av Garnnjelabakte.

Lulep Vakkada: namn efter kartan. Två fina lite kortare islinjer av moderat lutning kanske 3rl?

Silverslöjan: Bra topprepspotential om många nybörjare kommer. Flera fina linjer och björkar i toppen. Pelaren till vänster fin och stabil, eventuell mixlinje vänster om. Rasade en del is under dagen trots -18 nere i dalen!! Två korta repor med behaglig stand på hyllan eller en lång om man sträcker 60m. Mycket fin is.

Greven: Såg ut att vara bra med is. Bergodalbana, man får leta upp de branta klumparna för att klättra och gå däremellan. Enkel retur på abalakov och björkar med stående standplatser. Bra retur även för Grevinnan.

Grevinnan: Fint parti i början med en del vatten innanför som kom duschande över benen efter en spark genom 3cm is men bara enstaka fläckar annars tjock is. Sedan lättare med enstaka branta partier med fin tjock is, snöfält, sist fin linje med dålig is. Klumpar o tappar som inte satt ihop, svårsäkrat. Gula isen till höger draperi och stenhård. Rann ganska mycket vatten så förmodligen ihopfruset till träffen. I så fall flera fina linjer på pelaren och på sidorna.

Adeln: Mycket tappar och pelare som såg hårda ut men kanske mjuknat och vuxit till träffen??
Stor potential för mixlinjer, svårsäkrade, kanske teknisk träning på topprep?

Hälsa på samen Lars-Erik som kommer å åker med skoter vid sin vita renault med släp vid dammen, rolig typ ;) Har stuga på andra sidan dammen och vet garanterat hur vädret varit senaste veckorna.
Hacka för livet!
 

Bilagor

  • Adeln liten.jpg
    Adeln liten.jpg
    75.1 KB · Visningar: 969
Jobbar med programmet för isklätterveckan för fullt, och kommer att lägga ut det officiella med tider och annat senare under veckan.

Som det ser ut preliminärt nu så blir det:
Torsdag kväll: (inofficiell) filmvisning
Fredag kväll: Bildvisning och presentation om isklättringen i Kirunafjällen
Lördag: Gemensam middag och bankett. Säkerhetsföredrag med aktuella rapporter, nya riktlinjer för standplatser mm

Vi hoppas kunna erbjuda bastubad för de frusna åtminstone någon dag. Återkommer som sagt med mer info senare under veckan!

Väl mött och välkomna
Björn, Friluftsfrämjandet Gällivare
 
Välkommen till Isklätterveckan Stora Sjöfallet 27/2-2/3 2008

AfterClimb: hålls i baren Fredag och Lördag från kl 18:00 på Sjöfallets fjällanläggning.
Bastu: bastubad erbjuds 17:00-19:00 Torsdag-Lördag, nyckel finns i reception

Film-/föreläsningsprogram
Torsdag 19:30 Filmvisning - i hus 3
Fredag 20:00 Föredrag och lite bilder om isklättringen i Kirunafjällen - Rick McGregor Kiruna klätterklubb
Lördag c:a 19:30 Gemensam Middag och bankett pris 95:- exkl. dryck. OBS. Föranmälan till middagen. C:a 20:30 Föredrag om klätterförbundets säkerhetsarbete, med bl.a aktuella rapporter och nya riktlinjer för standplatser - Peter Engström, klätterförbundet

Färdplan: OBS OBLIGATORISKT. I foajen till hus 3 kommer det att finnas en tavla för att alla ska kunna lämna färdplan på vilket isfall man tänker klättra på, vilken starttid och när man beräknar att man kommer tillbaka. Ange även om Du/Ni bär Reccoreflex(R) eller Transciever(T) (lavinfaran gäller framförallt isfallen på Karnjelapakte eller om någon går på topptur). Anledningen till att vi har detta är dels en säkerhetsfråga, om något händer måste vi veta vilka som saknas men det är också en trivsel- och ordningsgrej för att slippa 2002 års fadäs när vi var 7 replag samtidigt på Greven...

Udda par: Om du/ni är ojämnt antal anmäl er till klätterledningen eller skriv upp er på tavlan, så ska vi försöka hjälpa till att hitta en "kompis"

Övrigt: Det finns ett ex av klätterföraren upphängd utanför receptionen, samt ett ex i ingången till hus 3, låt dessa hänga kvar där tack! Det kommer också att hängas upp aktuell väderprognos vid klätterförararna. Öppettider Sjöfallets fjällanläggning: Onsdag-Torsdag begränsat öppethållande, Fredag-Lördag 9-21, Söndag 9-19.

Väl mött och klättra försiktigt / Björn Sundström, Tel: 070-2306096

ps. Åker upp själv på Onsdag och har en ledig plats i bilen om någon kommer med tåg till Gällivare. ds
 
klart!

Hej björn!

Hittade ett tåg som passar bra. Åker på tisdag kväll och kommer fram 09:11 på onsdag morgon.
Funkar bra hoppas jag!?

/Kaj
 
Tack och bock

Ville bara framföra ett stort tack till Björn och Jonas som fixade ett arrangemang i toppklass!
Tack också alla trevliga deltagare för en kul vecka. Tills nästa år blir det kanske nya yxor och definitivt fler skruvar. Och en fet dunjacka!

Vi ses nästa år eller kanske i alperna, norge eller nån annanstans kul!

Kaj
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.