Isfiske

Tänkte lätta upp det långa vinteruppehållet med lite isfiske i vinter, har dock inte en aning om hur man gör eller vad man behöver för prylar.
är det någon som kan guida mig in i detta outforskade område?

Ehhh...

ja utan att veta vad och var du skall fiska så är väl följande lämpligt att ha med sig:
- Isborr
- Is-skopa
- Isdubbar
- Pimpelspö(n)
- Balanspirk(ar)
- Blänke(n)
- Mormyshka (stavning?)
- Maggots
- Daggmask

Sen så borrar du ett lämpligt antal hål i isen, tjofsar ned blänke/pirk/mormyska och hoppas på det bästa...

/Anders B

tackar för svaren!

med kaffet och renfällen är jag nog nära fulländning...
får se hur det går med resten?
vad är balanspirk resp. mormyschka?

Aktuellt

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”Som ett bibliotek – fast med frilufts- och sportutrustning”

I över 120 kommuner kan du låna friluftsutrustning hos Fritidsbanken – den prisbelönta föreningen som vill sänka trösklarna till naturen.

Springa, vandra, fascineras – redaktörens möte med platåberget

Utsidans redaktör Philipp spenderar en helg på Billingen, Västergötlands största platåberg och en av nyckelplatserna i Sveriges första UNESCO-geopark.
tack igen

nu är det väl bara isen som fattas mig, sen bär det av för hoppningsvis...
men än så länge är det flugpinnen som gäller ett tag till !

Jo...

mormyshka-fiske (stavning?) har likheter med nymf-fiske, och att kikmeta är väl att jämföra med torrflugefiske...fast det finns ju bättre saker att pyssla med på vintern, typ att knäböja på ett par lagg ;)

/Anders B

På sydsveriges blankisar bör du nog sätta på broddar under kängorna, sätts fast med gummiband.
En stav är också nyttig.

Och en overall typ fiske/skoter är nödvändig för att hålla värmen och flytkraften, om du tittar för djupt i hålet.;)

Blänke överst jovisst, men använd dina egna spec. flugkreationer som bete naturligtvis.
Mask... = rovfiske.

Graip; sa:
.....
Blänke överst jovisst, men använd dina egna spec. flugkreationer som bete naturligtvis.
Mask... = rovfiske.
Silverblänke-länk-krok med en droppe epoxy, ev. färglagd, och i droppen längst ner i mitten av en liten trekrok; en fuskdiamant. Suveränt för abborre, som gärna tar diamanten som riktmärke för hugget.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips