isar längs kungsleden

hej, är det säkra isar så här dags, januari, längs kungsleden från kvikkjokk till abisko. jag tänker på isarna mellan pårte och aktse, aktse och sitojaure, saltoluokta och kebnats samt över teusajaure. är det bara att skida på om man håller sig till vinterledens "normala" sträckning över vattendragen? dum fråga kanske, för den som vet bättre. men jag vet inte själv iaf.

hälsningar sven, snart på tur

Istjockleken mäts kontinueligt och garanteras under säsongen längs markerade leder. Innan dess är det upp till dig själv att avgöra om det är säkert att åka över, några garantier finns naturligtvis inte. Jag skulle gissa att det varit kallare än -20°C i över en månad längs alla vattendragen.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Om isarna är säkra nu vet jag tyvärr inte.

Men nedanstående undrar jag över
Istjockleken mäts kontinueligt och garanteras under säsongen längs markerade leder.
-är det verkligen så? Jag har aldrig hört om någon ismätning under säsong, och skyltar informerar gärna om att färd på is sker på egen risk.
(Däremot har jag aldrig upplevt det som osäkert under säsong, möjligtvis blött o öppet vatten här o var framåt vårkanten ;) )

Bilagor

• IMG_7863.jpg
    IMG_7863.jpg
    36.3 KB · Visningar: 448
På reglerat

vattenmagasin och nedströms kraftverk kan isarna bli osäkra mitt i en köldperiod. Därför kontrolleras sådana leder noggrant. En sådan passage är Saltoluokta-Kebnats över Langas. Tidigare var det Bill Öberg i Björkudden som skötte kontrollerna vill jag minnas. Saltoluokta har ju stängt så här års. Ring Bill för att få besked. Du hittar numret på t ex Eniro.

Övriga passager tror jag är OK men du kanske får mera svar här senare. Regelbundna kontroller tror jag inte sker där. Nån anledning till oro finns knappast fram till och med april.

Thure

Några bilder

som visar återkommande öppna partier utanför Saltoluokta. Här har det skett olyckor.

Thure

Bilagor

• saltotelis.jpg
    saltotelis.jpg
    64.2 KB · Visningar: 436
  • saltolulep.jpg
    saltolulep.jpg
    46.7 KB · Visningar: 441
Istjockleken mäts kontinueligt och garanteras under säsongen längs markerade leder.

-är det verkligen så? Jag har aldrig hört om någon ismätning under säsong, och skyltar informerar gärna om att färd på is sker på egen risk.

Nja, det var kanske lite väl kategoriskt. Någon mätning av t.ex. Teusajaur eller jämförbara sjöar görs säkert inte. Som Thure sagt, bara där det anses vara någon risk för svag is (och är inom rimligt avstånd från civilisationen?)

Kan lägga till att när man passerar sjöarna mellan Svine/Tjåhke och Sitojaurestugorna är det viktigt att man inte tar samma väg som båten på sommaren, utan följer den markerade vinterledens sträckning, d.v.s. över den breda myrtäckta udden där Ábbmojåhkå rinner ut och sedan gör en lov över Gasskajávrre istället för att åka rakt på. Anledningen till detta är att det per standard är dålig/sprucken is i sundet Gálmme.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips