IPAQ och kartor

Tänkte överge min gamla Psion 5 och skaffa en IPAQ 3800 serien eller 3900 serien, finns det några erfarenheter av vad som är bäst att skaffa. Jag använder min Psion med Route planner och Street Planner i bilen och på hojen. Men i somras med värmen så blir skärmen kolsvart. Bra kartor till IPAQ?
Har en Garmin Venture och TomToms GPS till Psion.

Bra tanke

Hej Jag ägde tidigare en Palm IIIc och sen en tid tillbaka en Ipaq 3850 och det är som att jämföra en Trabant med en Ferrari (till Ipaqs fördel) Jag har Fugawis kartprogram med PDA appl. mkt. lätt att "tillverka" kartor från tex. LM:s kartor, befinner mig ofta "off road", även sjökort BSB eller scannade går utm. Hos Dustin hittar du en del vägkartor se även
http://www.pocketgps.co.uk/about.asp
Lycka till /Runar

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Batteritid och behändighet i fält

Hej,
Vad intressant att höra mer om iPaqen. Jag står i begrepp att ev. övergå till iPaq från Palm IIIc. Dock funderar jag på om det blir en svår kompromiss mellan de två systemen när det kommer an på batteritid och behändighet i fält. Är det någon som har reflektioner kring detta och andra praktiska aspekter på iPaqen?
Mvh/Fredric

Re: Batteritid och behändighet i fält

ragnar; sa:
Hej,
Vad intressant att höra mer om iPaqen. Jag står i begrepp att ev. övergå till iPaq från Palm IIIc. Dock funderar jag på om det blir en svår kompromiss mellan de två systemen när det kommer an på batteritid och behändighet i fält. Är det någon som har reflektioner kring detta och andra praktiska aspekter på iPaqen?
Mvh/Fredric

Hej.
Jag bedömmer batteritid ung. som PalmIIIc. Använder man en GPSmodul typ Navman så tar den sin strömförsörjning från Ipaq och batt.tiden krymper avsevärt
Ipaq39xx påstås ha betydligt längre batt.tid än övriga Ipaq
Det var i stort sett omöjligt att se något på Palmens skärm i kombination sol-snö, Ipaqs skärm är i detta avseende helt överlägsen
Ca 10ggr. snabbare processor i Ipaq än i Palm (märks speciellt vid kartväxlingar o zoomning)
Betydligt större minne 64mb vs 8mb
Använder man grejorna för ex. bil, båt, skoter så fixar man extern strömförsörjning, ett midjebälte med ett batteripack är oxå ett alternativ
/Runar

Kul och höra lite mer om IPAQ, var och tittade på en 3850 igår på Elgiganten men de kommer nog inta att gynnas när det gäller inköp. Tvekar lite om det lönar sig att satsa på 3900 serien, läste någonstans att 3800serien inte kommer att vara med så länge till. Priset på 3950 eller 3970 är rätt högt även om man kikar i England. Såg någon test där 3850 hade bättre bild i dagsljus än 3970 men sämre inomhus. Jag har Fugawi hemma på pc som jag använder att lägga upp rutter, gamla torp i släktforskningen, cacher i geocaching mm så dt är läge att lägga in det även i PPC.

Jag måste erkänna att jag är barnsligt road av att på skärmen se var jag befinner mig trots att jag i de allra flesta fall vet det utan elektroniska "underverk"
/Runar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips