Intressant redogörelse för resultatet av en cykelolycka

Vid cykelolyckor är det ofta ansiktet som får ta stryk. NRK publicerar en intressant redogörelse för resultatet av en cykelolycka där i stort sett alla ben i ansiktet krossats vid en tämligen vanlig cykelolycka

https://www.nrk.no/viten/xl/mari-h....kkelen-pa-fjellturen-i-jotunheimen-1.14494987
Det där var en tjej, och det verkar vanligt att de slår sig illa. Har de inte samma reaktionsförmåga kanske eller samma kraft att ta emot sig kan man undra?

Jag har flugit över styret ett par ggr, men aldrig skadat mig. Jag har alltid hunnit fram med armen på nåt sätt och klarat mig. Kanske inte hade så hög fart, men ändå , och jag var inte purung heller. 45 och 50 senast kanske.

Apropå det så var det en 20 årig tjej på söder härom dan som det inte gick så bra för när hon skulle korsa Rosenlundsgatan från Ringvägen. En lastbil svängde höger och mosade henne. Bara 50 m från en plats där en annan kvinna blev dödad på samma vis härom året av en högersvängande lastbil.
KÄnner till en tredje liknande också på söder, men det var längre sen. Hemska olyckor.
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har råkat ut för flera olyckor och alla har varit självförvållade. Den värsta olyckan var när jag bröt armen.
Över styret har bara inträffat när jag kört mtb. Värsta skadan då var spricka i revben och att bli mörbultat och få blåmärken.
På landsväg har olyckor inträffat pga halt väglag, kört in i kantsten samt ouppmärksamt för gupp. Armbrott, spricka i revben, mörbultad med blåmärken sammanfattar skadorna.

Huvudet har jag aldrig slagit i, har kanske haft tur.
 
Båda gångerna jag flugit över styret så har jag bromsat lite för kraftigt med frambromsen så cykeln tippat över. Klantiga misstag, men tur man alltid har hjälm. Det har varit stigcykling. Sen har jag fått sladd på grusväg och glidit omkull och fått lite skavsår och sånt, men aldrig några brott.
 
Usch ja. En kursare till mig (alltså länge sen) var borta väldigt länge. Och sen dök hon upp och såg ut som om hon blivit svårt misshandlad. Vilket vi nog också trodde, tills hon berättade på rasten. Hon hade lyckats få ner framhjulet i spåret när hon skulle över en järnvägsövergång. Trots att hon knappt hade styrfart, hade väl precis trampat igång efter att bommarna gått upp, dök hon rätt ner i asfalten. Inga tänder fram och hela ansiktet var en enda röra. Tror inte man hinner få upp händerna när det går så fort. Skillnad när man flyger i en båge.

Själv har jag fått en kasse som hängde (dumt) på styret i ekrarna. Som tur var segade jag mig de sistra metrarna uppför en otroligt brant backe när det hände så jag flög inte av. Men fick en rejäl smäll på de ädlare delarna som landade på styrmuttern. Så luften gick ur mig ivf. Det är nåt att tänka på, det där med kassar på styret. Tvästopp är inte bra.
 
Det där var en tjej, och det verkar vanligt att de slår sig illa. Har de inte samma reaktionsförmåga kanske eller samma kraft att ta emot sig kan man undra?

Jag har flugit över styret ett par ggr, men aldrig skadat mig. Jag har alltid hunnit fram med armen på nåt sätt och klarat mig. Kanske inte hade så hög fart, men ändå , och jag var inte purung heller. 45 och 50 senast kanske.

Apropå det så var det en 20 årig tjej på söder härom dan som det inte gick så bra för när hon skulle korsa Rosenlundsgatan från Ringvägen. En lastbil svängde höger och mosade henne. Bara 50 m från en plats där en annan kvinna blev dödad på samma vis härom året av en högersvängande lastbil.
KÄnner till en tredje liknande också på söder, men det var längre sen. Hemska olyckor.
Högersvängande fordon är en fara för cyklister. Min erfarenhet säger mig att aldrig lita på någon. Jag stannar upp, eller släpper förbi, en gång extra om det är någon situation som kräver det, även om jag ”får cykla”. Jag ser mig som osynlig i trafiken när jag cyklar.
Tycker att det fungerar bra, och åratal av att vara cyklist, bilförare och gångtrafikant har hjälpt mig att förutse situationer. Jag blir inte arg på andra i trafiken, utan tänker ”Jaha, man kan göra så”. Det gör att rena ufon i trafiken blir en ny upplevelse. Ibland undrar jag om inte situationer uppstår för att man inte tänker till och är vaken.
 
Högersvängande fordon är en fara för cyklister. Min erfarenhet säger mig att aldrig lita på någon. Jag stannar upp, eller släpper förbi, en gång extra om det är någon situation som kräver det, även om jag ”får cykla”. Jag ser mig som osynlig i trafiken när jag cyklar.
Tycker att det fungerar bra, och åratal av att vara cyklist, bilförare och gångtrafikant har hjälpt mig att förutse situationer. Jag blir inte arg på andra i trafiken, utan tänker ”Jaha, man kan göra så”. Det gör att rena ufon i trafiken blir en ny upplevelse. Ibland undrar jag om inte situationer uppstår för att man inte tänker till och är vaken.
ja, speciellt med stora fordon. man måste ha bra koll där eftersom de kör utan att ha full koll själva. De tänker väl "störst gå först" ofta.
 
ja, speciellt med stora fordon. man måste ha bra koll där eftersom de kör utan att ha full koll själva. De tänker väl "störst gå först" ofta.
Som cyklist måste man tänka att man inte syns och inte att man har rätt. Som luttrad tar jag det försiktigt, och friar hellre än fäller. Hytter förstås inte med näven, utan oftast så ser jag intressanta beteenden och ageranden från alla trafikanter. Man slutar aldrig att förvånas.

Jag kan cykla fort där det är möjligt, och rättar in mig i ledet där det är trångt, stökigt eller oförutsägbart. Det tar ner stressen för mig...gilla läget kanske man kan säga.

Förra året såg jag ett par personer som råkat ut för olyckor, som låg ner...i Stockholm. Många trafikanter, många med dåligt omdöme. Då är det lätt att följa strömmen...och det går sååååå långsamt, men det är bara korta sträckor, innan det släpper och man kan cykla på med lite fart igen.
 
ja, speciellt med stora fordon. man måste ha bra koll där eftersom de kör utan att ha full koll själva. De tänker väl "störst gå först" ofta.
Just stora fordon, lastbilar exempelvis, har en stor död vinkel nära fordonets högra dörr. Alltså där man som cyklist kan befinna sig t ex när man väntar vid ett rödljus. Viktigt att tänka på, och det är därför man börjat införa så kallade cykelboxar: https://www.infrasverige.se/vag/cyklister-far-eget-utrymme-vid-trafikljus
 
Just stora fordon, lastbilar exempelvis, har en stor död vinkel nära fordonets högra dörr. Alltså där man som cyklist kan befinna sig t ex när man väntar vid ett rödljus. Viktigt att tänka på, och det är därför man börjat införa så kallade cykelboxar: https://www.infrasverige.se/vag/cyklister-far-eget-utrymme-vid-trafikljus
jo, jag vet, jag aktar mig noga, men ansvaret bort helt och hållet ligga på fordonsförarna att inte ha några döda vinklar med dagens teknik som finns (med kameror och extraspeglar)

Jag tar inga risker ändå iof, men alla är inte så medvtena om den risken. Jag cyklar ibland hellre i körfältet och står framför bilen även om det inte finns nån box.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips