Intressant liten vattenjet för paddlare

Vad är fördelen över en vanlig elmotordriven propeller på en kajak? I de låga farterna som det är frågan om borde väll en propeller vara mycket mera effektiv.
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
vore det inte bättre om den satt mer i mitten under kajaken för att hålla kursen bättre och för att man kanske skulle kunna nå den från sittbrunnen.
 
Vad är fördelen över en vanlig elmotordriven propeller på en kajak? I de låga farterna som det är frågan om borde väll en propeller vara mycket mera effektiv.

Om du kollar filmen så ser du att det faktiskt är en enhet med propeller, de använder alltså ordet "jet" helt felaktigt. Det är en vanlig UV-skoter med propellerdrift. I övrigt har du självklart också rätt i din invändning.
 
Nu är jag säkert stenålders och teknikfientlig, men...

Paddlar man inte för att få paddla?

//A

Nu paddlar jag iofs sådan farkoster som övriga kallar "hangarfartyg" eller "pråmar" - d.v.s. Klepper faltkajaker :) - men för mina ändamål tycker jag att en liten elmotor (troligtvis dock inte denna) kan vara intressant att ha med av säkerhetsskäl på lite längre turer.

Jag ligger oftast längst ute i havsbandet - Lygna, Röder, Skarv etc. - och paddlar för det mesta ensam. Tänker ibland på att vilja kunna öka säkerhetsmarginalerna om jag skulle få oväntad och kraftig frånlandsvind därute vid en överfart.

Sedan är jag inte heller någon luddit (även om mitt val av farkost kan tyda på det :) ) utan kan mycket väl tänka mig att vilja ljudlöst glida fram över ett spegelblankt hav med en elmotor bara för att det är roligt. På samma sätt som jag kan tänka mig att sätta ett segel på en kajak.

Mats
 
Ingen fart

Jag provade en gång att sätta en ganska stark, (förmodligen starkare än den där), elektrisk utombordare på min kanot, en VKV Anita. Det blev ingen vidare hög fart, jag hade kunnat paddla fortare med bara händerna, utan paddel.
Så någon hjälp i motvind tror jag inte en sån mackapär skulle ge.

/Pär
 
Jag provade en gång att sätta en ganska stark, (förmodligen starkare än den där), elektrisk utombordare på min kanot, en VKV Anita. Det blev ingen vidare hög fart, jag hade kunnat paddla fortare med bara händerna, utan paddel.
Så någon hjälp i motvind tror jag inte en sån mackapär skulle ge.

/Pär

Min bedömning, efter att ha testat en Minn Kota, är tvärtom att det är en avsevärd hjälp i motvind.

Och det går att räkna rätt enkelt på. T.o.m. den svagaste Minn Kota C2 har en dragkraft på ca 15 kp, vilket är avsevärt mer än vad du orkar utveckla som paddlare (vilket typiskt är max 6 kp på en sprint).

Här ett klipp på en Minn Kota-motoriserad kanadensare (dock starkare motor än C2 30).

Mats
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips