Inte långt kvar.

Nu är den inte långt kvar tills att man går på semester och några dagar senare flyger upp till Kiruna.
Jag har sådana förväntningar på på denna resa, och nu börjar det verkligen pirra i magen.

Från första tanken någon gång i Februari bokning av flyg i April och sen en hel vår med planering och inköp, test turer i skogen. Och en massa dumma frågor och undringar. :)
Allt detta i hand med en massa rehabilitering, träning och svett med att få ordning på mitt krossade knä. Det är nu snart det snart ett år sedan en häst krossa ledytan i knät. Vilket har varit jävligt jobbigt att få ordning. Så toppen på kebb är målet med allt.

Jag gick in för att försöka hålla mig så light i packning som möjligt. Men helt plötsligt när man vägt och stoppat in allt i ett exel så oops. Det blev inte så lätt som jag hade hoppats.
För framtiden så står med stor sannolikhet en ny ryggsäck. Som nu håller första plats i vikt.

Så titta gärna igenom vad det är jag tagit i lite för mycket i utrustningsväg.

Landar i Kiruna.
Tar mig bussledes upp till Abisko där sista provianteringen och gasköp står på listan.
Sen bär det ut mot vildmarken.

Planerat är 1-2 mil per dag. Enda tiden att passa är planet som lyfter 11 dagar senare.
Turen går en hyfsat klassisk väg känns det som.
Abisko - Abiskojaure - Alesjaure - Vistas - Nallo - Sälka - Sinnivaggi - Kebnekaise - Nikkaluokta.


Räknar med 8 dagar för att klara rundan.
Tider, längd och referenspunkter är tagna ur Grundstens bok, Vandra kungsleden.

Längtan är överväldigande.....

P.S
Nån kommer tycka att listan ser väldigt familjär ut. Men den var så bra uppdelad. :)
Hoppas det inte gör nått Joakim.
D.S


Pill pill nu kom listan också =)
 

Bilagor

  • Utrustning.zip
    5.3 KB · Visningar: 304
Senast ändrad:
Vad skall du med all gas till?

Du har inget skydd till varken karta eller mobil.

En flaska ska enligt tillverkare räcka till 30 liter uppkok av vatten.
4.5 dl vatten per frystorkad mat ger ju inte alls så mycket som min mattehjärna räknade ut =)
Så som du säger det bör räcka med 1 stor flaska.

Skydd har jag det är bara inte med på listan. Glömde. Det finns en Sea to summit 4L påse också. Och en plastficka till kartan.
 
läst och granskad

Diskmedel 2ggr vafför? (Diskmedel Tvättmedel)
Hur stora tänder har du? Min tandkrämstub för 14 dar väger 27g.
Hur lättar 1.a förband från 89 till 82g?
Väger din egenpackade mat inget, i så fall lär du bli hungrig....alternativt har du torkat för mkt ;-). Glasögonfodral finns lättare mitt i lexan väger under 40g.
ang tyngre poster:
Tält hur många blir ni? Mitt väger under 1500g
Liggunderlag du borde kunna klara dig med 1/2 vikten
Ryggsäck, du har valt fel! 100l vägde 1970 mindre än 2000g.
Kängorna verkar tunga....
Saknar kiltnålar, nål+tråd...
Det blir roligt att se din utvärderingslista efter genomförd färd...
Ha en god tur!
//J
 
Hur stora tänder har du? Min tandkrämstub för 14 dar väger 27g.

Var hittar alla de små tuberna?

Tält hur många blir ni? Mitt väger under 1500g
Liggunderlag du borde kunna klara dig med 1/2 vikten
Ryggsäck, du har valt fel! 100l vägde 1970 mindre än 2000g.

Ha en god tur!
//J

Tält, liggunderlag och ryggsäck tillhör ju som bekant de tre stora och med andra ord de tre dyra, låt killen vara! Tror inte frågan var "vad kan jag köpa för att sänka vikten" utan synpunkter på innehållet i antal och funktion eller?

Trevlig resa!
 
Diskmedel 2ggr vafför? (Diskmedel Tvättmedel)
Hur stora tänder har du? Min tandkrämstub för 14 dar väger 27g.
Hur lättar 1.a förband från 89 till 82g?
Väger din egenpackade mat inget, i så fall lär du bli hungrig....alternativt har du torkat för mkt ;-). Glasögonfodral finns lättare mitt i lexan väger under 40g.
ang tyngre poster:
Tält hur många blir ni? Mitt väger under 1500g
Liggunderlag du borde kunna klara dig med 1/2 vikten
Ryggsäck, du har valt fel! 100l vägde 1970 mindre än 2000g.
Kängorna verkar tunga....
Saknar kiltnålar, nål+tråd...
Det blir roligt att se din utvärderingslista efter genomförd färd...
Ha en god tur!
//J

Listan är inte helt renodlad än. Det är ju trots allt några dagar kvar.
Och så klart 2 diskmedel kommer jag inte behöva. :)

Tandkrämstuben kommer lätta i vikt fram till resan. Nu är den helt oöppnad, och det är enda referens värdet än så länge.
En del av första förbandet har jag i fickan, Sen har jag lite extra kompress i väskan. Dumt om allt flyter väg i vattnet/trillar ner för berget, flyger iväg vad vet jag. :)

Klaustrofobi, så jag blir själv i mitt tält denna turen. Och så är det enda tältet jag får plats i som jag kunnat prova. Så tältet får väga lite mer.

En liten utvärdering kommer så fort jag kommit hem från medelhavet.
 
Vad för fil i zippen?

Jag packade upp zippen och fann en fil som heter Utrustning men ingen filändelse??? Saknas något i filnamnet, något speciellt program, gör jag något fel? Hjälp!
/Matias
 
Tält, liggunderlag och ryggsäck tillhör ju som bekant de tre stora och med andra ord de tre dyra, låt killen vara! Tror inte frågan var "vad kan jag köpa för att sänka vikten" utan synpunkter på innehållet i antal och funktion eller?

Håller med. När det kommer till utrustning kan man vara hur stor perfektionist som helst - om man har hur gott om pengar som helst. För de flesta av oss blir det kompromisser med vikten. Det viktiga är att gå säkert, att ha trevligt och att inte lida alltför mycket av tråkig mat.

Själv skulle jag vara mycket glad om jag var i närheten av denna - för mig - låga vikt. Jag har kikare, kamera och annat som väger. Samt extra och god mat.

En liten bit kökstrasa (chifonet, tror jag de kallas) har jag för att torka tältet om det är vått när det ska packas ner. Tältet torkar fortare och man slipper bära ett halvt kilo onödigt vatten i ryggsäcken.

Förresten är det väl en del mat som inte är upptagen i listan (den egenpackade)? Så det blir lite vikt till, väl?

/Hans
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.